Produkten – det är du
Undersökningar visar vad många gör allra först på morgonen. Vi griper efter telefonen.
Om man hör till den äldre generationen, är morgonens första handgrepp att gripa efter sin telefon för att se om man har fått textmeddelanden eller mejl.
Om man hör till den yngre generationen, är det att kolla på telefonen vad som har hänt på Facebook och andra sociala medier.
Smarttelefonen har blivit en förlängning av oss själva. Blir plånboken eller nycklarna hemma tänker man ibland att dagen går att fixa. Ger man sig däremot ut utan sin telefon så vänder man om för att hämta den.
Också de sociala medierna är en förlängning av oss själva. Det att vi finns på olika chattmedier, forum och Facebook är vårt visitkort, vårt cv, vårt fotoalbum, vår fasad och bild utåt.
Medieforskarna hävdar gärna att vi på Facebook presenterar en falsk livsstil, en glättig glansbild eller en önskan om vem vi skulle vilja vara.
Men så illa är det nog inte. För många har det nya mediet bara ersatt gamla tiders brev, långa telefonsamtal, ljugarbänkarna, stamborden på våra utskänkningsställen, jul- och födelsedagskorten.
Om man låtsas vara någon annan än man är, så är skillnaden väl inte så stort till gamla tiders bjudningar, där örhängena pinglade, karlarna rökte i sitt karahörn och facebookstatusarna flög självgoda genom luften, fast det ordet inte fanns då ännu.
Många har oroat sig över hur vi aningslöst lämnar ut oss själva på alla medier där vi kan skriva och posta obetänkta saker innan vi ens har vaknat ordentligt och hittat glasögonen.
I Ryssland sitter cyberhjälten Edward Snowden och är rädd för att återvända till USA. Och ändå har han egentligen bara avslöjat att någon är beredd att spionera på det som vi numera hur som helst inte bryr så mycket om att blir avslöjat. Så...?
Snowden är egentligen som en hjälte ur Orwells bok 1984; en huvudperson ur en gammal story. Orwell byggde framtiden på historien; på en föreställning om hur samhället hade sett ut om inte demokratierna i Andra världskriget hade hejdat diktaturerna och kontrollstaterna i världen.
Både med Snowden och Orwell har vi fått för oss att tro att statens kontroll över medborgarna är det värsta som kan hända människans frihet. Månne det?
Ett större bekymmer är i så fall att det ekonomi- och konsumtionsdrivna maskineriet tar kontroll över oss. Genom att ge oss hän till det som stillar vår fåfänga, vår nyfikenhet och vårt behov av socialt bli gillad – och är gratis – har vi stuckit huvudet långt in i en katsa.
Forskaren och "webbologen" Kim Holmberg, som arbetar vid Åbo Akademi och ett brittiskt universitet, har varnat: när någonting är gratis för dig, då är det du själv som är produkten.
Vi lever i ett samhälle, där vårt värde mäts i hur ekonomiskt intressanta vi är. Därför kommer vi också inom de sociala medierna för de stora massorna att få inkomstklyftor. Det kommer att ges trevliga saker till dem som är intressanta, medan de som är ointressanta hamnar i de tråkigare och gråare zonerna.
Allting blir möjligt för att det finns en automatik som snabbt läser vad du skriver, profilerar vem du är – och bestämmer ditt värde.