Foto: KSF-arkiv/Kristoffer Åberg

Är mat pedagogik?

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Skolmat Diabetesfallen flerdubblas, allt fler personer diagnosticeras för metaboliskt syndrom och cancer drabbar var fjärde person. Låter inte detta som bekanta nyheter från medierna? Enligt forskare är detta inte bara ett fenomen i i-länderna, utan det är ett gissel som i allt högre grad även drabbar länder i den så kallade tredje världen och BRIC-länderna. Förståeligt nog, tycks problemet oroa våra statliga hälsovårdsmyndigheter, och på ett internationellt plan, FN och dess systerorganisationer. De kommer ut med rekommendationer och statliga myndigheter ska väl se till att de följs. Så borde problemet vara löst?

Alla dessa strävanden i all ära, men vi anser att en del av lösningen står att finna inom pedagogiken. Det handlar om att se vår växande generation som en tillgång, som fullständiga människor som förtjänar en helhetsuppfostran. Det handlar om omsorgen om en växande människa, där en naturlig del av denna inbegriper omvårdnaden av det fysiska hos henne. En balanserad skoldiet där de vuxna axlar sitt ansvar i ett tidigt skede kunde vara en människonära lösning på problemet, och ett sätt att förebygga ett problem som kanske inte över huvud taget behöver uppstå.

Inom steinerpedagogiken anser man att en människa ska bemötas som en helhet: hon är varken endast en fysisk, andlig eller själslig varelse. Hon är allt detta på en och samma gång, och alla dessa beståndsdelar ska kunna uppmärksammas hos ett växande barn. De växande barnen blir vana vid en sund och ekologisk diet och så småningom medvetna om sina egna matvanor, samtidigt som de vuxna ser till att matpedagogiken systematiskt ingår i skolvardagen som ett väsentligt inslag.

Detta är en fråga som i Rudolf Steiner-skolan i Helsingfors blivit tagen på allvar. Skolans matgrupp har systematiskt utvecklat elevbespisningen och i denna strävan engagerat både skolköket, skolans elever och vårdnadshavare. Initiativet har utvidgats till att omfatta skolans egna odlingar, där elever blir medvetna om matens ursprung. Ansträngningarna har fått sin belöning: skolan belönades med den finska matkulturfondens årliga pris 2015.

Nu vill vi dela med oss av kunnandet. Skolan satsar prispengarna på att ordna ett tvåspråkigt matseminarium i slutet av januari. Mat, den växande generationen, välmående, en sund och ekologisk kosthållning: teman värda att diskuteras i ett pedagogiskt sammanhang.

August Tarkkio
Rektor
Lena Lietepohja
Hushållslärare

Rudolf Steiner-skolan
Helsingfors