Hyra för kursgården blev för dyr
Församlingsgrupper upplever att det blir alltför dyrt för dem att hyra in sig i kursgården på Pellinge.
BORGÅ Församlingsrådet vid domkyrkoförsamlingen i Borgå kommer att ta sig en närmare titt på avtalet som den kyrkliga samfälligheten har ingått med företaget Havsö Ab som har hand om verksamheten vid Pellinge kursgård.
Nu handlar det inte om oenigheter med hyresgästen utan närmast om att aktiva församlingsmedlemmar inte är nöjda med den avtalstext som deras egna representanter har gjort upp.
Det har visat sig att det blir överraskande dyrt att hyra kursgården för till exempel en enstaka bastukväll, eller andra tillställningar som görs ex tempore.
– En stor del av verksamhetsanslaget kan rinna i väg på bara en kväll på Pellinge, säger Stefan Vikström, medlem i församlingsrådet vid domkyrkoförsamlingen.
– Jämfört med kostnaderna förr, när församlingarna ännu hade kursgården i egna händer, är skillnaden enorm. Jag anser att vi nu noggrannare borde diskutera hur avtalet borde se ut. Församlingarnas behov utreddes inte tillräckligt noggrant när avtalstexten gjordes upp.
Frågan diskuterades informellt vid senaste församlingsrådsmöte och nu har kyrkoherde Mats Lindgård fått i uppgift att bereda ärendet till nästa möte i början av februari.
– Frågan är ännu i beredningsskedet, men så mycket kan jag säga att vi kanske inte har kunnat dimensionera kostnaderna rätt, säger Lindgård.
Inte verkliga kostnader
Tidigare har församlingarna visserligen betalat en intern hyra för bokning av kursgårdarna, men i den hyran har man inte beaktat de verkliga kostnaderna, som samfälligheten har betalat.
– Totalt sett kanske det nya systemet inte är dyrare än det gamla, säger Lindgård. Vi har inte egna personalkostnader eller kostnader för underhållet, så i det stora hela kan det bli fråga om besparingar.
– Vi har försökt räkna med det nya sättet att beakta kostnaderna när vi har budgeterat för lägerverksamheten. När det gäller annan verksamhet har vi inte tänkt riktigt lika långt.
Det handlar alltså närmast om att budgetera tillräckligt med pengar för hyror för Pellinge, också för den församlingsverksamhet som är i behov av kortare besök på kursgården.
"Vi får fixa det"
Det är inte bara inom domkyrkoförsamlingen som man har reagerat på den höga hyresnivån.
Den finska församlingens kyrkoherde Heikki Hakamies säger att hyrorna har diskuterats från och till under det senaste året.
– Vi är medvetna om att det tar tid att köra in ett nytt system, och att komma överens om spelreglerna. Jag tycker att samarbetet med de nya aktörerna på Pellinge fungerar allt bättre och bättre.
– Hyresnivån väckte förvåning i början men vi har gjort en del förändringar för att församlingens olika aktiva grupper ska ha möjlighet att hyra Pellinge. Målsättningen är att vi ska använda kursgården så mycket som möjligt. Men det är helt klart att vi också i framtiden måste hyra in oss på annat håll för att kunna hålla lägerverksamheten på nuvarande nivå.
Ida-Maria Sola är medlem i gemensamma kyrkofullmäktige och i domkyrkoförsamlingens församlingsråd. Sola hör till de unga aktiva församlingsmedlemmar som jobbade hårt för att bevara Pellinge kursgård.
– Jag har fått respons av församlingsmedlemmar att det nu blir alltför dyrt att hyra Pellinge. Vi får fixa det här. Det är viktigt att vi tar tag i frågan när församlingsmedlemmarna upplever att här är något som inte fungerar.
Följer avtalet
Företagaren Annika Weckman är delägare i Havsö Ab som sedan början av 2015 sköter om verksamheten vid Pellinge kursgård. Weckman har inte tidigare hört några klagomål på hyresnivån.
– Vi följer helt prissättningen i avtalet med samfälligheten och kommer inte att göra några justeringar under 2016 heller.
– När verksamheten tas över av en privat aktör så synliggörs utgifter och kostnader på ett nytt sätt. De verkliga kostnaderna kommer i dagen och förändringar tar alltid tid. Den feedback som har nått oss är ändå att våra kunder är nöjda och glada över den service vi ger dem.
Församlingarna är kursgårdens största kunder.
– Vi har också hittat nya kundgrupper, till exempel företag som hyr in sig under veckorna, säger Weckman. Vi gör ingen skillnad mellan kunder och kunder utan försöker ge alla en så bra service som möjligt.