Skogsmaskinen kräver en kunnig förare
Det finns gott om uppdrag för skogsmaskinsentreprenören. Betydligt svårare är det att hitta duktiga förare.
BORGÅ Skogsmaskinsentreprenören Lars-Erik Högdal från Pernå har lång erfarenhet av sitt yrke och han har upplevt både uppgång och nedgång inom skogsbranschen. Han är övertygad om att skogsindustrins dagar inte är räknade trots att landet för tillfället befinner sig i en ekonomisk svacka.
– Det är inte helt dystert inom skogsindustrin, den har till och med investerat. Virke behövs alltid och för tillfället har skogsbolagen god åtgång på cellulosa och kartong.
Lars-Erik Högdal blev egenföretagare 1993. Först drev han verksamheten i form av ett kommanditbolag, men 2004 grundade han Högdal Forest Oy Ab. Han kom in i branschen när han skaffade sin första maskin, en skotare, 1987. Han hade lärt sig branschen genom att arbeta åt sin pappa.
– Man kan säga att jag har vuxit upp i skogen.
Hans företag sysselsätter fyra personer och tre maskiner: två egentliga skogsmaskiner, skördare, som fäller, kvistar och apterar ett träd till stockar och en skotare, ett fordon som används för att driva ut virket till en skogsväg. Han och en av hans anställda sköter skördarna.
– Skotaren sköts av en ung pojke. Jag hoppas att han ska bli så intresserad att han vill utbilda till skogsmaskinsförare. Det finns en brist på duktigt folk inom vår bransch.
Utbildning
Ett sätt att bli skogsmaskinsförare är att sluta läroavtal, ett annat är att söka sig till en yrkesutbildare.
– Det finns en skola i Jämsänkoski, utbildningen där är tre år lång. Tidigare gick avverkningar till så att skogsmaskinsföraren fällde träd som hade stämplats på förhand. I dag är det föraren som fattar beslut om vilket träd som ska fällas. Han ska ha kunskap om skogen, om olika skogstyper, om vilka virkeskvaliteter som industrin vill ha.
Utbildning på svenska ges av Yrkesakademin i Österbotten i Vasa. Den som avlägger en yrkesexamen för skogsmaskinsförare har också lärt sig att avverka på ett hållbart sätt som tryggar skogens tillväxt och en bra virkeskvalitet.
Ansvar
Lars-Erik Högdal säger att bristen på skogsmaskinsförare inte är lika akut inne i landet som i södra Finland.
– Här finns så många andra alternativ för ungdomarna. Det är inte heller alla som klarar sig ensamma i skogen, i en maskinhytt. Man ska också våga fatta beslut. Ofta arbetar vi i privata skogar och besluten om vilka träd som ska avverkas och vilka inte bestämmer hur skogen ser ut om tjugo år.
Men är man en människa som tycker om att arbeta med maskiner och som upplever det som enbart positivt att arbeta ensam och ta egna beslut, är skogsmaskinsföraryrket ett bra val.
Dyr maskinpark
En ny skogsmaskin kostar 0,4–0,6 miljoner euro. Lars-Erik Högdals nyaste är bara två månader gammal. Han räknar med att kunna använda den i tio år.
– Dagens maskiner är mycket bättre än förr. När jag började i slutet av åttiotalet var skogsmaskinerna bedrövliga, de höll inte, varken mekaniken eller mätningsapparaturen som var helt opålitlig.
Utrustningen har förbättrats och i dag är de mätningsresultat som skogsmaskinens dator ger de officiella, alltså de som både skogsmaskinsentreprenören och skogsägaren får betalt enligt.
Automatiseringen har kommit långt.
– När sågarna får en order, får jag in beställningen direkt i maskinens dator. Jag kapar de dimensioner och längder som behövs och det uppstår inget spill.
Lång och kall vinter
Högdals maskiner arbetar tio till tolv timmar per dygn, fem till sex dagar per vecka i ungefär tio månader av årets tolv.
– Vi gör ett uppehåll under menförestiderna på våren och under semestrarna.
Den ideala vintern är för en skogsmaskinsentreprenör är lång och kall. Men en kort och snöfri är inget hinder för avverkningarna. Det stora problemet är skogsvägarna.
– De är i dåligt skick och bär inte stora maskiner, varken våra skogsmaskiner eller stockbilar.
Bättre logistik
Lars-Erik Högdal och tre andra entreprenörer har grundat företaget Greenway Logging Oy som började sin verksamhet i slutet av sommaren. Den femte delägaren är Ari Appelgren som också är företagets vd.
– Vi täcker ett område från Borgå till Fredrikshamn och vårt mål är att förbättra logistiken inom avverkning och drivning.
Han ger ett exempel på bättre logistik. Om det i en by finns en skogsväg till vilken olika uppköpare får virket utkört av olika entreprenörer, kan Greenway Logging ta hand om uppdragen och låta en av sina entreprenörer sköta all avverkning och drivning på området.
En annan fördel med företaget är dess omfattande utbud på tjänster. Skogsbolagen behöver inte underhandla med flera aktörer, utan en tar hand om hela paketet.
Lars-Erik Högdal säger att han har vuxit upp i skogen. Foto: Kristoffer Åberg.