Ungdomarnas service från en lucka
Borgå stad har öppnat en ny webbtjänst för unga. Tjänsten är det inledande skedet i en helhet som ska hjälpa ungdomar att snabbt hitta rätt.
BORGÅ Den nya webbtjänsten Koppari presenterar i samlad form alla de tjänster som ungdomar kan tänkas vara intresserade av eller ha behov av. Med finns till exempel hälsa, utkomst, studier, sysselsättning och företagsamhet.
Tuija Öberg, utvecklingschef vid bildningssektorn, säger att idén till tjänsten uppstod i samband med arbetet med ungdomsgarantin 2013.
– Vi tog fram olika förslag till åtgärder för att stödja unga. Ett konkret förslag var att skapa en tjänst där unga kan få all service från en lucka. Ingen vill bli bollad från lucka till lucka.
Via servicekartan Koppari kan alla ungdomar i åldern 12–28 år söka svara på frågor man grubblar på. Koppari hjälper att hitta fram till det man behöver och leder vid behov vidare till personlig service. Ungdomarnas närstående och professionella kan också ha hjälp av servicekartan. På Koppari finns alla Borgå stads tjänster, och också till exempel kontaktuppgifter till Arbets- och näringsbyrån, Folkpensionsanstalten och Borgå sjukhus.
Chat
Modellen har tagits fram i Jyväskylä, men staden har byggt på den med en helt egen produkt.
– Det är en chat. Våra ungdomsarbetare svarar regelbundet på ungdomars frågor i chatten. Till en början är chatten öppen två gånger i veckan, onsdag och torsdag klockan 16–20.
Chatrutan dyker upp på webbtjänstens första sida med ett meddelande när livechatten är öppen nästa gång. Om chatten är stängd, går det bra att skriva in kontaktuppgifter och meddelande i rutan. Ungdomsarbetaren läser meddelandet och tar kontakt, till exempel via e-post.
Det är också möjligt att chatten är öppen andra dagar och tider om det passar in i ungdomsarbetarnas arbetsschema.
Fysiskt i WSOY-huset
Allt från en lucka ska inte bara ske över nätet utan också ge en kontakt öga mot öga.
– En av våra ungdomsarbetare ska få ett utrymme i anslutning till TE-byrån i WSOY-huset. Det är fråga om riksomfattande basservice som andra kommuner, till exempel Sibbo, redan har tagit i bruk.
I det här skedet är upplägget det att ungdomsarbetaren också ska kopplas till chatten. Onsdagar och torsdagar klockan 12–16 kan den som behöver råd och vägledning titta in hos ungdomsarbetaren. Klockan 16 tar ungdomsarbetaren över arbetet med chatten.