Weldmec bygger och sjösätter i rekordfart
Så gott som hela sektionen för Skeppssystem ytstrid inom Försvarets materielverk (FMV) steg ur bussen i Tolkis för att ta båten tillbaka till Sverige.
BORGÅ FMV har beställt fem skjutfältsbåtar i aluminium av Weldmec. Båtarna är klara och överläts till en nöjd köpare i går.
– De ska ersätta motsvarande båtar gjorda i plast som överlevt sig själva, säger Robin Johansson, chef för sektionen.
Sektionen fick in en handfull anbud som fyllde de tekniska kraven. Efter det jämfördes priserna och då drog Weldmec det längsta strået. Trots att upphandlingen överklagades av en konkurrent och produktionsstarten sköts framåt har Weldmec lyckats hålla sig till den avtalade leveranstidtidpunkten.
Den första båten var ett provexemplar som testades av svenskarna i höstas. Exemplaret fick godkänt.
– På fyra månader har vi byggt fyra båtar. Det har varit ett lärorikt projekt, vi fick lära in oss på serieproduktion. Den femte båten gick betydligt snabbare att bygga än den första. Det har på alla sätt varit ett rekordår för oss, säger försäljnings- och projektchef Markus Magnusson.
Samtidigt har Weldmec byggt tre oljebekämpningsbåtar som kontraktstillverkning för Lamor. Båtarna har inbyggd oljebekämpningsutrustning och ska levereras till Ryssland. Dessutom har företaget levererat båtar till Neste Oil och Östra Nylands räddningsverk. På ett år har Weldmec byggt ett tjugotal båtar.
Tre dagar
Robin Johansson säger att det för ett företag inte är så lätt att klara av en myndighets regelverk och de tidvis avvikande krav som ställs.
– Men dialogen mellan oss har fungerat bra. Vi har glada över att få ta emot båtar som representerar ett gott hantverk.
Skjutfältsbåtarna har som uppdrag att avvisa civilbefolkning som närmar sig området för skjutövningar. På båtarna finns också en vinsch för att lyfta upp mål ur vattnet efter övningarna.
Men innan båtarna sätts i tjänst, ska de i en maxfart om 34 knop ta sig över havet till Stockholms skärgård. Färden beräknas ta tre dagar och besättningen utgörs av sektionens närmare tjugo anställda. Första övernattningen sker i Hangö, den andra på Kökar. Båtarna lämnas inte ensamma, utan en i besättningen sover ombord.
Närmare havet
Weldmecs hall i Ölstens har sina begränsningar. De tre 60 ton tunga oljebekämpningsbåtarna gick inte att bygga där på grund av för liten lyftkapacitet. De byggdes i stället i hamnen Tolkis.
– Vi ska i september flytta vår verksamhet till Tolkis. Vi hyr in oss i en 1 900 kvadratmeter stor hall som ska totalrenoveras. Vi ska också ta upp service, reparation och ombyggnad av yrkesbåtar, säger Jari Ahoranta, styrelsemedlem och från och med nästa vecka marknads- och försäljningsdirektör.
Matias Iiskola, Weldmecs vd och ägare, säger att den nya infrastrukturen gör att bolaget kan svara på marknadens behov av allt större och mera krävande arbetsbåtar.