Konstfabriken blev en konkurrensfördel
Är det en slump eller rentav Konstfabrikens förtjänst att Borgå har större dragningskraft än andra kommuner? Studerande vid Aalto-universitetet har undersökt frågan.
BORGÅ Ekonomistuderandena Virpi Hytönen och Ilse Larsén har sammanställt en rapport som bedömer Konstfabrikens effekter på både Borgå och hela regionen. Utvecklingen i Borgå har jämförts med andra städer i ungefär samma storlek på 50 kilometers avstånd från Helsingfors. Med finns till exempel Hyvinge, Lojo, Träskända och också Lovisa.
Studerandena har tittat närmare på förhållandena under 2002–2011 och 2011–2013. De har jämfört förändringar i invånarantal, beskattningsbar inkomst, lån per invånare, kommunalskattesats och samfundsskatt.
Perioden 2011–2014 har varit kämpig för kommunerna, men trots den allmänna lågkonjunkturen har Borgå lyckats upprätthålla en stark kommunekonomi.
– Alla indikatorer ger samma resultat. Efter 2011 har utvecklingen i Borgå varit bättre än i de andra städerna, säger Virpi Hytönen.
Kort tid
Forskaren Jari Melgin ledde utredningsarbetet. Han säger att några år inte är en tillräcklig tid för att ge ett säkert svar.
– Men tydligt är att något positivt har skett i Borgå. Om man tänker på ekonomin, tycker jag att man hellre ska se på Konstfabrikens indirekta effekter än husets egen ekonomi. De som bor i närheten kanske inte ens själva besöker huset, men symbolvärdet i att ha ett kulturhus som granne är stort.
Han påpekar att städer konkurrerar med trivsel och livskvalitet och kulturen har en stor betydelse för dragningskraften.
Inte ens affärsmännen i Handelsgränden har knorrat alltför mycket utan tycker att omsättningen är tillfredsställande.
– Handelsgränden besöks av två miljoner människor årligen, en aktningsvärd siffra. Det man efterlyser är en affär för dagligvaror.
Gillar
Invånarna har fått svara på flera enkäter. År 2011, innan Konstfabriken hade öppnat, trodde merparten på att affärerna, bion och restaurangerna skulle locka de flesta besökarna. Endast 28 procent sade att de med säkerhet skulle besöka en konstutställning. Två år senare såg det annorlunda ut. Över 70 procent sade att de hade besökt någon av utställningarna.
År 2011 trodde hälften av respondenterna att Konstfabriken skulle gå omkull och endast en tredjedel trodde att kulturhuset skulle öka regionens dragningskraft. År 2013 svarar 70 procent av dem som bor på västra åstranden att närheten till Konstfabriken och dess tjänster gör det lättare att känna sig hemma på området. Över 80 procent trodde att läget intill fabriken höjer den egna bostadens värde.