Flygplats i Östnyland trots allt?
Borgå och Sibbo är två alternativ när framtiden för Malms flygplats igen reds ut.
ÖSTNYLAND För en månad sedan fick riksdagsman Eero Lehti (Saml) i uppdrag av trafik- och kommunminister Paula Risikko (Saml) att reda ut framtiden för Malms flygplats.
Flygplatsen kommer sannolikt ge vika för de bostäder som Helsingfors stad vill bygga på området.
Eero Lehti sade i Mäntsälän Uutiset (5.2) att det finns tre eller fyra alternativ, däribland Borgå, Sibbo och Mäntsälä. Alla tre är enligt honom inom rimligt avstånd från metropolområdet, även om man ännu inte har någon mera exakt placering.
En ny flygplats skulle enligt Lehti kunna fungera som reservlandningsplats för Helsingfors-Vanda flygplats, samtidigt som till exempel lågprisbolag kunde utgå därifrån. Det skulle betyda en landningsbana som är minst 2,5 kilometer lång.
Eero Lehti tror att flygplatsen kunde generera tusen nya arbetstillfällen på tio år.
Skeptisk men öppen
Borgå stad har redan en gång sagt nej till en flygplats i Backas. Bland annat konstaterar man att utredningen var bristfällig, i första hand när det gäller bullret.
Jarmo Grönman, andra vice ordförande i stadsstyrelsen i Borgå och partikollega till Lehti, är fortfarande skeptisk. Han tror inte Att Helsingfors–Vanda reservflygplats kommer till Borgå.
Om det bara är Malm som flyttar plats så säger Grönman fortfarande nej. Hobbyflygare för helt enkelt inte med sig några intäkter. Men om det faktiskt blir en reservflygplats så skulle han genast låta påbörja utredningarna.
– Det betyder omkring tusen nya arbetstillfällen och stora skatteintäkter. Detsamma tror jag att varje kommun i Finland skulle säga. Men jag misstänker att den blir i Tammerfors, säger Grönman.
Långsiktigt tänkande
Eero Lehti säger till Östnyland att alla tre orter visserligen redan konstaterats vara olämpliga, men att man tänker långsiktigt. Helsingfors behöver mera kapacitet för flygtrafik för att hålla metropolområdet konkurrenskraftigt. Det betyder att näringslivet måste ha tillgång till en närbelägen mindre flygplats också femtio eller hundra år i framtiden.
– Ett alternativ är att bygga ytterligare en startbana på Helsingfors-Vanda flygplats. Ett annat är att bygga en ny flygplats lite längre bort, säger Lehti.
Svåra hobbyflygare
Han konstaterar att den mest komplicerade frågan är hobbyflygarna. Dessutom finns det en handfull företag som sysslar med pilotutbildning på Malm.
– Om flygplatsen ligger för långt borta så har de svårt att hitta kunder.
En annan fråga är huruvida en potentiell ny flygplats skulle finansieras med statliga medel eller om man låter marknadskrafterna ta över. Eero Lehti ser det som ett realistiskt scenario att låta någon privat aktör starta en ny flygplats.
– Man har byggt golfbanor på åkrar. Ett hobbyflygplan kräver en bråkdel av det utrymmet.
Malmförening kritisk
Timo Hyvönen, ordförande i stödföreningen för Malms flygplats, sågar mer eller mindre direkt tankarna på en flygplats i Borgå, Sibbo eller Mäntsälä.
– I sig är det viktigt med en utredning, det är bra att tänka på alternativ. Problemet är att alla redan är utredda. En utredning från 2011 konstaterar att Malm är det enda realistiska alternativet.
Utöver det säger Hyvönen att alla tre platser ligger för långt borta.
Han efterlyser också en vettig beslutsföring. Han vill att det ska finnas en plan innan man fattar ett slutgiltigt beslut om att stänga Malm.
Hyvönen säger att 2016 har nämnts som ett årtal när staten, i praktiken gränsbevakningen, lämnar Malm. Också Patria har fått order att lämna området då, och om det händer så flyttar också Finavia flygledningen.
– Det är inget beslut, utan ett politiskt ställningstagande från ministeriet, av allt att döma på Helsingfors stads begäran. Politiska ställningstaganden kan förändras.
De tusen arbetstillfällen som Eero Lehti talar om låter ändå inte helt orealistiska i Hyvönens öron.
– Just nu jobbar trehundra personer på Malm. Om Malm utvidgades så skulle siffran säkert överstiga tusen.
Ingen tidtabell
Hur tidtabellen för utredningen ser ut kan Lehti inte säga, men konstaterar att rapporten ska bli färdig innan regeringsperioden är slut.
Varför just han fick jobbet vet han inte, men han gissar att det är kopplat till erfarenhet av branschen.
– Jag har suttit i styrelsen för ett företag som sysslar med service av små flygplan. Jag kan marknaden.