"Sökningen borde fungera bättre"
Hur användarvänliga är de östnyländska kommunernas nuvarande webbsajter? Tidningen Östnyland bjöd in Ritva Kärkkäinen och Per-Ole Lökström för att agera "försökskaniner" i fyra informationssökningsscenarier.
ÖSTNYLAND. Få människor skulle antagligen kalla sin hemkommuns webbsajt för sitt favorittillhåll på internätet. Men kommunernas sajter innehåller mycket information om beslutsfattande, tjänster och underhållning som ibland kan vara mycket viktiga att få tag på. Då vill man snabbt hitta det man söker.
Ritva Kärkkäinen och Per-Ole Lökström är i dag pensionärer men i yrkeslivet hörde datorn till deras dagliga arbetsredskap. De får nu varsin dator och tilldelas huvudrollen i fyra exempelsituationer som alla kommuninvånare någon gång kan hamna i.
1. Ritva och Per-Ole är intresserade av hur de framtida bostadsområdena utvecklas i Sibbo. Kommunstyrelsen behandlade delgeneralplanutkastet för Sibbesborg under sitt möte den 9.12. Ritva och Per-Ole vill ta reda på vem som berett ärendet.
Båda börjar snabbt leta bland menyerna på Sibbos grönblåa sida. Ritva försöker med sökordet "kommunstyrelsen" men inser snart att det inte ger resultat.
Ritva: Men här under "beslutsfattande" hittar jag en länk till kommunstyrelsen men här finns bara medlemmarna, inga protokoll.
Per-Ole: Här finns information om Sibbo och historia... Jag prövar sökfunktionen.
Ritva får ögonen på länken "ärendelistor och protokoll" och därifrån väljer hon "kommunstyrelsen" och protokollet för rätt datum.
Ritva: Det är regionutvecklingsarkitekt Kaisa Yli-Jama som berett ärendet.
Per-Oles försök att använda sökfunktionen leder honom på villovägar men sen hittar också han det rätta svaret.
Per-Ole: Regionutvecklingsarkitekt Kaisa Yli-Jama. Men jag tycker det är ologiskt att man inte fick fram relevant information med sökfunktionen.
Ritva: Tror att jag också hittat rätt snabbare om jag inte prövat sökfunktionen först.
2. I väntan på skidföre vill Ritva och Per-Ole utreda utbudet av skidspår i Borgå. Eftersom båda trivs i spåret vill de veta vilken av stadens upplysta skidspår som är längst och hur lång banan är.
Den här uppgiften visar sig vara enklare eller kanske logiken på Borgås webbsajt passar Ritva och Per-Ole bättre?
Ritva: Idrott och friluftsliv... Här kanske det kan finnas. Hm... Isbanor, Motions- och skidspår... Här: Humla är 7 kilometer lång.
Per-Ole gör en utstickare till Keskuskoulus webbplats men också han lyckas hitta det rätta svaret. Båda ger Borgås sida beröm.
Ritva: Den kändes klar och överskådlig.
Per-Ole: Jo, men det kunde vara bra med någon slags struktur-vy eller sidkarta så man kunde se vilka länkar som leder vart.
3. Ritva och Per-Ole drabbas av tandverk i Lappträsk. Klockan är lite över tre på onsdagseftermiddagen och de vill ta reda på om de ännu kan boka en läkartid samma dag och till vilket nummer de ska ringa.
Den här uppgiften klarar båda galant.
Ritva: Hälsovård- och läkartjänster... Tandvård... Tidsbeställningen stänger klockan 15 så det är för sent att ringa. Men på torsdagsmorgonen från klockan 8 kan man ringa på numret 019 505 1567.
Per-Ole: Jo, inte kan vi beställa tid under samma dag. Vi får vänta till torsdag.
Lappträsk webbsajt faller honom i smaken.
– Här hade vi en klar struktur.
4. Med tänderna i skick fortsätter Ritva och Per-Ole till Lovisa. De lägger märke till att några gatulampor inte lyser. Som goda medborgare vill de genast informera staden om saken så att problemet kan åtgärdas. Vart och till vem ska de ringa?
Ritva: Skulle det månne höra under gatuunderhållet...
Per-Ole satsar på samma kort.
Ritva: Hittar inget om gatulampor men nog numret till byggmästare Irma Korppi. Henne skulle man säkert kunna kontakta och fråga vart man ska ringa.
När ingendera verkar hittar rätt svar får de tipset att utbrända lampor kan vara en säkerhetsfråga.
Ritva: Det skulle jag inte ha tänkt på. Här hittar jag "säkerhet och ordning" och "felanmälningar". Man ska ringa till elektriker Tony Duwaldt på numret 044 0555 431.
Per-Ole: Tony Duwaldt är det. Men inte skulle jag spontant tänka att en söndrig lampa skulle handla om säkerhet...
Ritva: Man tycker att felanmälningar skulle vara en så viktig funktion att det skulle finnas en länk direkt på framsidan.
Efter dagens erfarenheter, vad har ni för allmänna intryck av kommunernas sajter?
Per-Ole: Webbsidorna borde ju vara gjorda för alla invånare, också för dem som inte är så vana att leta efter information. Så jag tycker att sökfunktionerna borde fungera bättre.Ritva: Om man använder sidorna ofta är det säkert lätt att hitta rätt. Men största delen av människorna går ju in bara då och då.