Rondellen är efterlängtad
Färre trafikolyckor. Mindre trafikstockningar. Det kan Söderkullaborna nu räkna med. Förutsatt att alla bilister lär sig köra rätt i rondellen.
SIBBO. Kusten verkar klar så Jonna Adler och Laura Holopainen börjar gå över Nya Borgåvägen. Men nej, plötsligt svänger en bil ut från rondellen och nästan på dem.
– Det är verkligt bra att vi fått rondellen hit, korsningen var besvärlig för alla. Men för oss fotgängare är det irriterande att många bilister inte använder blinken, precis som den där nyss, säger Adler.
Det tycks finnas vissa inkörningssvårigheter; taxibilisten Arto Ihalainen berättar att han häromdagen råkade ut för en bilist som med våld trängde sig in i rondellen framför hans taxi.
Onödig brådska ställer bara till med problem. Trafiken löper smidigt om bilisterna kommer ihåg att den som kör i rondellen har förkörsrätt. Och så ska den som kör ut från rondellen alltid visa det med blinkljuset så att både de andra bilisterna och fotgängarna vet vad de kan och vågar göra.
– Nog har vi väntat på rondellen. Krockarna har varit många under åren. Till exempel i våras inträffade två krockar inom två veckor i korsningen, säger Ihalainen.
– Jag tror att bilisterna småningom lär sig hur man ska köra i rondellen. Nu blir korsningen mycket tryggare och även mera rättvis eftersom alla bilister lättare kommer in i trafikströmmen.
Under rusningstid har bilarna på Amiralsvägen haft svårt att komma ut på Nya Borgåvägen.
– Nästan omöjligt, säger Ihalainen.
– Bilarna har nog fått vänta länge tidigare, till och med femton minuter ibland, säger pensionären Holger Sundberg som nästan dagligen korsar vägen för att handla eller gå på promenad.
– Jag har hört andra bilar tuta åt bilar längst framme i bilkön som inte vågat tränga sig in i en lucka i trafiken. Trafikbeteendet var minst sagt nervöst i den gamla korsningen, säger Juha Suuronen.
– Även om arbetet med rondellen ännu pågår har trafiksäkerheten redan förbättrats klart. Och rondellen var en bättre lösning än trafikljus eftersom den tvingar bilisterna att sänka hastigheten.
Namninsamling
Suuronen kan väl anses vara far till rondellen. Det var han som hösten 2010 startade en namninsamling för trafiksäkerheten som snabbt samlade hela 2 406 namn, och sedan tillsammans med föräldraföreningarna vädjade om åtgärder av Sibbo kommun och Nylands närings-, trafik- och miljöcentral (NTM-centralen).
Han hade själv bevittnat en olycka och fick bekräftat av polisen att de också anser korsningen vara farlig.
– Själv kör jag inte så mycket där, men jag var bekymrad särskilt för alla små väganvändares säkerhet, säger Suuronen.
Skolbarnen korsar Nya Borgåvägen ofta, inte bara då de ska till och från skolan, utan också då de har ärende till biblioteket, tandläkaren eller butiken.
Helst hade Suuronen utöver rondellen sett även en gång- och cykeltunnel under Nya Borgåvägen, men han är nöjd med denna lösning. Och han har faktiskt kallats för att hållas ett litet tal då rondellen officiellt invigs på fredag, den 28 november, klockan 12.
Sibbo betalar
Rondellen efterlystes redan 2008 då K-market fick sällskap av S-marketbygget. NTM-centralen tyckte att de dåvarande trafikarrangemangen i korsningen var tillräckliga för stunden. Men inte alls oväntat ökade trafiken i och med att S-market, biblioteket, tandläkaren och rådgivningen öppnade.
Namninsamlingen 2010 togs inte emot med öppna armar av NTM-centralen som våren 2011 meddelade att den inte har möjlighet att göra något, det finns 400 andra önskemål som pressar på. NTM-centralen hänvisade också till att trafiksäkerheten redan förbättrats med bland annat separata leder för den lätta trafiken och refuger på övergångsställena.
Och så kastades bollen över till Sibbo kommun som planerat bosättningen och servicen på olika sidor av Nya Borgåvägen.
Hösten 2012 lät kommunen göra en förbättringsplan för korsningen och våren 2013 förutsatte NTM-centralen att Sibbo står för alla rondellkostnader. Så blev också fallet – kommunen reserverade 350 000 euro för rondellbygget som inleddes i september 2014.
Nästa rondell?
Juha Suuronen konstaterar att det förstås handlar om stora pengar, men att investeringen inte alls är dålig. Rondellen underlättar invånarnas liv, förbättrar säkerheten och gör trafiken smidigare.
– Jag är glad för att demokratin förverkligats och att vi har uppnått en lösning som tillfredsställer invånarnas behov och önskemål. Det lönar sig alltid att försöka, säger Suuronen.
– Och till nästa kunde man göra följande korsning till rondell, den är också besvärlig, tipsar taxibilist Arto Ihalainen och nickar ner mot korsningen där Eriksnäsvägen och Söderkullavägen möter Nya Borgåvägen.