Splittnya bussar med komfort
BORGÅ. Fyra nya bussar har redan levererats och sex till kommer när som helst. Efter det är 20 procent av Borgå Trafiks busspark ny. De nya bussarna ska gå i skytteltrafik till Helsingfors.
Mer plats för benen, eluttag till varje plats och gratis trådlöst nätverk i hela bussen ska öka komforten för pendlarna. De tio nya bussar som Borgå Trafik beställt och delvis redan fått sätts främst in på motorvägsrutterna till Helsingfors. Bussarna har plats för femtio passagerare.
– Motorvägslinjen mellan Helsingfors och Borgå är en bra produkt och de nya bussarna är för den rutten, säger bolagets verkställande direktör Eero Huttunen.
Luftkonditionering är redan standard i bussar, men de nya har också utrustats med nedfällbara brickor vid varje plats och ordentliga armstöd.
– Man läser tidningen eller kollar nyheter på sin pekplatta under färden. Många har frågat efter wlan i bussarna, säger trafikchef Dick Wallenius.
De nya bussarna är byggda enligt dagens standard vad gäller utsläpp och ska också dra mindre bränsle än sina föregångare.
– Men det märker man då de är i användning och man ser hur mycket de egentligen drar, konstaterar Wallenius.
Fri konkurrens
I och med att trafikbolagen kan konkurrera fritt med varandra om passagerarna har flera nya turer kommit till. Borgå Trafik kör nu nästan fyrtio turer till Helsingfors per dygn. Bland dem finns det turer som inte lönar sig ekonomiskt, speciellt under sena kvällar och veckoslut.
– Det finns turer som inte lönar sig, men de är en del av helheten. Det är turer om är mycket viktiga för de få passagerare som nyttjar dem, säger Eero Huttunen.
Det utökade antalet turer till Helsingfors uppskattas, och också den nya turen som går från Borgå till Böle, tur 848.
Men det finns också förlorare. I och med att Helsingforsregionens trafik, HRT, tagit över all lokaltrafik inom Storhelsingfors och de andra bolagen inte får ta upp passagerare på området har det till exempel, blivit knepigt att ta sig från Borgå till Söderkulla med buss. De flesta turerna mellan Borgå och Helsingfors stannar inte där. Men det ska det bli ändring på.
– Söderkulla finns på vår lista över saker som behöver åtgärdas. Vi försöker göra något åt turerna, lovar Huttunen.
HRT och de bussar som kör lokaltrafik i Helsingforsregionen har ett eget biljettsystem. Från och med årsskiftet kommer Borgå Trafik att ha ett avtal med HRT om att de biljetterna duger inom Helsingfors också i Borgå trafiks bussar.
Inte bra och inte dåligt
Tio nya bussar är en stor investering för ett relativt litet bolag. Det ekonomiska läget är kärvt, men Eero Huttunen berättar ändå om en positiv utveckling där antalet passagerare ökat en aning sedan i fjol.
– Det går semibra. Det är en svår tid för bussbolag, liksom för alla. Därför är det extra roligt att vi kunde göra den här investeringen, säger Eero Huttunen.
De nya bussarna har fått ett lite annat utseende. Den långa orange linjen längs sidan är borta och i stället finns två sneda lite bredare streck strax bakom dörren. Också företagets namn står i ny stil. Det orange strecket finns kvar på busarnas framdel. Det har sin speciella orsak.
– Linjen framme ville vi hålla, så att folk känner igen våra bussar när de står på hållplatserna, säger Dick Wallenius.
När alla tio nya bussar kommit tas bolagets tio äldsta bussar ur trafik i våra regioner. Men än är de inte skrotfärdiga.
– En del blir reservfordon för någon av våra andra enheter och en del säljs, säger Wallenius.