Lenni får gasa på i mammas ledband
Snart fyraåriga Lenni rattar vant sin fyrhjuling mellan träden. Färden är trygg, mamma springer bakom och kan bromsa vid behov. För det har Lenni ännu inte lärt sig.
Fyrhjulingar blir allt allmännare, både i trafik och som terrängfordon i fritidsbruk. Rätt använd är fyrhjulingen både praktisk och rolig att köra, men kan man inte handskas med den kan olyckan hända lätt.
Lenni Huittinen i Kerko fyller fyra år i augusti men har redan kört fyrhjuling i ett och ett halvt år. Han fick sitt fordon i julklapp, och har hunnit köra en hel del hemma på gården. Han drar vant på sig sina körkläder, men mamma får hjälpa lite med stövlarna. Hjälmen är lite stor. När allt är klart sätter han sig på fyrhjulingen och puttrar i väg.
När Lenni kör får mamma och pappa motion. Lennis fyrhjuling är nämligen kopplad till ett rep som mammas håller i handen.
– Lenni kan inte bromsa, hans fingrar räcker inte ännu till, men han gasar, och känns det farligt eller när jag ropar att han ska sakta in så släpper han gasen, säger mamma Jenna Perokorpi-Huittinen.
När Lenni blir lite äldre och säkrare kommer repet att bytas ut mot en sprint och en lina, så att man inte behöver springa alldeles bakom honom. Drar man i linan så att sprinten lossnar ur sitt fäste stannar motorn. Liknande säkerhetssprintar finns på snöskotrar och i båtar.
Säkerheten främst
Lennis fyrhjuling går med en hastighet av 20 kilometer i timmen. Motorn, som är på 50 kubik, är strypt så att det inte går att köra fortare. Utan reglering skulle den gå ungefär 35 kilometer i timmen.
Lenni gillar fart och demonstrerar genast var gasreglaget finns. Han kan rutinerna och vet också att man aldrig får köra fyrhjuling ensam.
– Man får inte sitta två på, säger han och visar symbolen som är limmad på fordonets framparti.
Det är Lennis morfar Marko Peltonen som köpt fyrhjulingen. Peltonen kör också själv och hemma på gården finns en flera kilometer lång terrängbana för övningskörning. Han har också tävlat och vet hur viktigt det är att behärska det fordon man kör. Annars kan det gå på tok, som då han själv körde omkull med en fyrhjuling och skadade sig illa.
– Kom ihåg att hålla fötterna på tapparna ordentligt, uppmanar han innan Lenni kör i väg längs uppfarten.
Säkerheten är det viktigaste och det man inte prutar på när Lenni kör.
– Det är bättre att köpa en begagnad fyrhjuling eller motorcykel åt sitt barn och i stället sätta lite mera pengar på bra utrustning. Lär man barnen från små hur de ska handskas med sina fordon och att alltid använda hjälm och skyddsutrustning så har de större beredskap att klarar sig helskinnade som äldre när hästkrafterna blir större, säger Peltonen.
Öva sig
Övning ger färdighet, och det är också därför Lenni kör fyrhjuling redan i så unga år. När man övar lär man sig, både att bedöma avstånd och sina egna kunskaper.
Det där med att svänga är inte så lätt ännu, men det hinner han lära sig.
– Vi övar att köra åttor mellan träden. En gång blev det mot ett träd, när Lenni glömde att styra, säger Perokorpi-Huittinen.
Hon ser sonens körande som något han har nytta av när han blir äldre
– Lenni kör aldrig utan utrustning och det är alltid någon vuxen med.
En typisk olycka med en fyrhjuling beror på att fordonet kantrar eller att man åker av vägen. Offret i en dödsolycka är statistiskt sett en medelålders man som inte använt hjälm och som druckit innan han kört sin terrängfyrhjuling.
Tills vidare har Lenni kört på uppfarten och gräsmattan men så småningom får har bege sig ut i terrängen. En mindre körbana finns i morfars planer.
– Där kan han lära sig hur fyrhjulingen fungerar. När man behärskar sitt fordon är det också säkert att köra, säger Peltonen.