Gradient ljuder i trettio länder
BORGÅ. Den verkar vara oslagbar, den högtalare som Borgåföretaget Gradient Labs Oy tillverkar. För sjunde gången i följd har Gradient Helsinki 1.5 valts till den bästa i sin prisklass av en amerikansk facktidskrift.
Atte Salmi är vd för och ensam ägare till familjeföretaget Gradient Labs Oy. Han beskriver företaget så här:
– Vi är ett start up-företag med en lång historia.
Med det avser han att företaget har potential att fördubbla eller tredubbla årsomsättningen, men att kungstanken för Gradients produkter är densamma som alltid. Hemligheten bakom högtalarnas framgång är att de byggs så att de minimerar rummets inverkan på ljudåtergivningen.
– Ett typiskt finskt vardagsrum är tjugo kvadratmeter stort och finns i ett höghus av betong. Det är ingen lätt omgivning att få musiken att låta bra i.
Attes far ville skapa högtalare som ljuder bra i alla förhållanden.
– Min pappa hade alltid varit intresserad av ljudåtergivning och han fördjupade sig speciellt i rums akustik. Han arbetade på Lohjas elektronikfabrik och var chef för akustiklaboratoriet. Han ville gå vidare med vissa innovationer och grundade ett företag tillsammans med två kompanjoner 1984.
Den första högtalaren hette Gradient 1.0 och den såldes till Sibelius-Akademin. Och det handlade inte bara om en högtalare, utan om hela produktionen i ett års tid. Samtidigt blev Sibelius-Akademin en god referens att hänvisa till.
– Flera av Finlands kändaste dirigenter och stora namn inom klassisk musik har förlitat sig på våra produkter. Ett exempel är Jukka-Pekka Saraste som på nittiotalet gick med på att finnas på bild i vår reklam. Jag har också fått höra av vår representant i England att Eric Clapton en dag dök upp och köpte en av våra högtalare.
Internationellt
Åttiotalet var en tid av framgång. Finland blomstrade och högtalarna sålde bra. Företaget lyckades få in foten på exportmarknaden och har lyckats hålla sig kvar där.
– Vi omsätter 250 000 euro, men vi säljer till trettio länder.
Det höll på att gå illa under depressionen i början av nittiotalet. Den gången räddades företaget av internationella framgångar.
– Före depressionen fanns det flera finska företag som tillverkade högtalare. När depressionen var över fanns det två kvar, det ena var vi. År 1991 såldes nittio procent av våra produkter på hemmamarknaden och tio procent gick på export. År 1992 gick nittio procent av vår produktion på export och tio procent såldes här hemma. Omsättningen var lika stor båda åren. Men det visar hur kraftig nedgången var i Finland under depressionen.
Det som den gången räddade företaget var samarbetet med brittiska Quad. Gradient tillverkade vissa komponenter till Quads utrustning.
– Och det ledde till att faxen började rassla in beställningar hos oss.
Företaget har också satsat på design och har haft framgångar till exempel med de modeller som industridesignern Jukka Vaajakallio tagit fram med den första högtalaren som utgångsmaterial.
– Men finländarna har en klar uppfattning om hur högtalarna ska se ut. De ska finnas i en låda som är svart eller vit. De tycker till exempel inte om den lådlösa modellen Gradient Helsinki 1.5 som prisbelönts utomlands.
Till Borgå
Gradient började sin verksamhet i Träskända, men flyttade för tre år sedan till Gesällvägen i Borgå. Det beror på att Atte Salmi, som blev Borgåbo 2002, i allt högre grad tog över verksamheten. De tre som grundade Gradient för trettio år sedan är i dag pensionärer.
– Eller åtminstone delvis. Pappa är pensionär, men fortsätter med produktutvecklingen hos oss.
Gradients högtalare är en finsk produkt. Arbetet att montera högtalarna sker på Gesällvägen. Elementen tillverkas på annat håll, till exempel görs allt i trä av ett företag i Mörskom.
Gradient har flera återförsäljare i Finland, en av dem är Mikrokulma i Borgå.
– Det blev Mikrokulma eftersom den är enda affären i Borgå som har ett audiorum där man lyssna på olika ljudanläggningar.
Prismässigt ligger Gradients produkter på ungefär samma nivå som till exempel Bang & Olufsens.
– Den främsta skillnaden mellan B&O och oss är att B&O satsat på designen, medan vi framför allt riktar in oss på ljudet.
I hallen på Gesällvägen utförs också service och reparationer.
– Kunder som köpte någon av de första högtalarna för trettio år sedan blir glatt överraskade när de får höra att vi finns och att högtalaren går att sätta i skick.