Båtliv och slalom kan slås ihop
Gästhamnen har en nyckelroll om västra åstranden ska få en havsnära profil och sjuda av liv.
BORGÅ. Bygg inte ett nytt koncept ur intet. Satsa på att utveckla de ingredienser som redan finns på västra åstranden. Då kan bakgården bli ett attraktivt vardagsrum.
Det finns nu en lång rad konkreta förslag till hur västra åstranden kunde livas upp till en fungerande del av Borgå. Arkitekturstuderande Laura Lackman har i sitt examensarbete vid Tammerfors tekniska universitet gjort upp en utvecklingsplan för den 1,5 kilometer långa strandremsan från Alexandersgatans bro ner till Kokon folkpark. Förslagen är inte dragna ur ärmen, utan hon har utvecklat de önskemål hon fått av Borgå stad och olika aktörer i området.
Vi börjar från norr och blickar söderut från Alexandersgatans bro. Där, alldeles invid stranden, har en offentlig byggnad varit inritad. Men det är dyrt att bygga på den mjuka leran. Och Lackman vill hellre ha en öppen åstrandsplats med vida vyer ända upp mot domkyrkan. Det kunde bli hela stadens vardagsrum för avkoppling och allehanda tillställningar.
Stadens hyrda båtplatser ersätts då av en allmän brygga för privata båtar på kort besök i Borgå. Bryggan kunde exempelvis utnyttjas av dem som besöker Konstfabriken, och invid den byggs ett strandkafé som håller öppet året om.
Varvet blir större
Wilenius varv – den sista kvarlevan av den ursprungliga verksamheten vid åstranden – görs till en del av detta vardagsrum. En ny kall båthall i norra delen skulle sommartid, då båtarna är sjösatta, förvandlas till utställningshall, butik, kafé eller till en del av någon sommarfestival.
Båtvarvet med sina två skyddade trähallar, utökas med ytterligare en byggnad, ett båtbyggeri med kontor och personalrum, på södra sidan en bit upp från åstranden invid Kokonvägen. Och här ska verksamheten inte vara sluten. Förbipasserande ska kunna ta sig en titt på båtbyggandet, antingen genom stora fönster eller från en läktare i hallen.
Längs med en stödmur vid gång- och cykelvägen på västra sidan skulle varvet därtill presentera sin historia och de båtar som byggts. Det ska även bli möjligt att promenera genom själva varvsområdet och titta på båtarna i ån.
Gästhamnen är kärnan
Gästhamnen är följande etapp, och också kärnan för hela utvecklingen av västra åstranden. Den skulle flyttas över från östra åstranden till en 200 meter lång och 45 meter bred hamnbassäng med plats för 96 båtar. Dagens gästhamn har 23 båtplatser samt 66 meter kaj för sidoförtöjning.
Just här är marken så mjuk att den inte lämpar sig för annat byggande än just en gästhamn. Men här finns också en hotbild; Lackman konstaterar att det är möjligt att en närmare undersökning av stranden visar att det är olönsamt att antingen rena eller stabilisera eller rena marken.
Mellan varvet och gästhamnen placeras en servicebyggnad för bland annat avfallshantering, samt en ramp för sjösättning av båtar.
Diverse spelplaner, en större lekplats och gräsplaner hittas invid hamnbassängen. Och söder om den ska såväl båtgäster som Borgåbor kunna bada i ån eller solen; här byggs en badinrättning med bastu och duschar. Byggnaden inhyser också hamninfo, kiosk och en liten festlokal.
Skärgårdscentrum
Skärgårdscentret får sin plats knappt hundra meter från gästhamnen, nedanför slalombacken. Lackman ser nybygget som en lösning på flera av de problem som finns på västra åstranden.
Det blir fråga om ett riktigt allaktivitetshus med verksamhet året om. Vintern möter sommaren då slalombacken och gästhamnen samsas om olika serviceutrymmen i huset. Här finns även ett turistcenter för Borgå stad och skärgård, ett infoställe för den nationella stadsparken, ett kafé, en butik för lokala produkter, en föreläsningssal, utställningslokaler samt det sjöfartsmuseum som staden saknar.
Inkvartering kunde också vara möjligt i skärgårdscentret, särskilt om det inte blir något av hotellplanerna invid Konstfabriken. Segelsällskap och båtklubbar kan också tänkas få plats i huset.
Skejta i reningsverk
Reningsverket längre ned i ån ges en ny uppgift – det blir en alternativ kulturcentral för bland annat ungdoms- och kulturföreningar och deras konserter, klubbar och temakvällar. Slambassängerna utnyttjas som skejtramper och repetitionslokaler för olika band.
Utanför reningsverket byggs ett kanotcentrum med omklädningsrum och torrdass.
Längst ner i det planerade området ska Kokon folkpark återfå sin forna glans då vägar och stigar sätts i skick och trädbeståndet gallras. Strandmuren och bryggan repareras så att båtfolket också ta i land i parken.
Parken, som i dag ligger vid sidan om allt, görs mera lättillgänglig då en gång- och cykelväg dras från parken via Paddelvägen till Uddasvägen.
Åstrandsplanen innehåller också lösningar för hur fotgängare, cyklister och bilister ska röra sig på området. Parkeringsplatserna är inte glömda – det finns exempelvis 215 bilplatser och 80 cykelplatser och kring skärgårdscentret, gästhamnen och badinrättningen.
Ambitiöst och fördomsfritt
– Examensarbetet blev just sådant som vi önskade. Vi ville ha området konkret visualiserat så att alla kan se hur där kunde se ut. Det kan locka olika aktörer till åstranden, säger stadsplaneringschef Eero Löytönen.
Han påminner om att det ändå inte är en färdigt utarbetad plan utan just ett examensarbete, men nog med ett ambitiöst grepp. Två andra examensarbeten som är helt olika, trots den gemensamma utgångspunkten, blir snart också klara.
Invånarmöten i vår
– Det är fint att unga människor på allvar och med gott humör fördomsfritt planerar åstranden. Kanske det blir så att vi kan ta med de bästa bitarna ur alla arbeten, säger Löytönen.
Någon gång under våren har staden för avsikt att ordna medborgarmöten för olika intressegrupper. Såväl företagarna som enskilda Borgåbor ska få bekanta sig med examensarbetena och stadens funderingar och förstås själva ge sin syn på vad som måste och kan göras. Stadsplaneringen vill samla så många tankar och idéer som möjligt.
– Vi hoppas få planutkastet för västra åstranden klart i år, men det är ett tufft mål, säger Löytönen.
Var tas pengarna?
Förverkligandet av planerna – som utgår ifrån att gästhamnen flyttar över ån – är en annan femma. Vilken plats är den rätta, hur ska den kombineras med övrig verksamhet och hur ska den finansieras?
– Det gäller att hitta en affärsidé för gästhamnen och få in kapital utifrån. Vi är ute efter aktörer och det finns det säkert också av här i Borgå, säger Löytönen.
Den leriga marken är knepig på västra åstranden, men Löytönen tror att leran kan hållas på plats med olika lösningar, exempelvis stenar och träpålar. En naturstrand på någon plats är inte utesluten.
Men någon strandmur av natursten som på östra åstranden kommer inte på fråga. Stadsingenjören har konstaterat att det skulle bli lika dyrt som att påla ån med Mercedesbilar.