Hjulen rullar. Hantering av en växande mängd paket hör till Pekka Hyväris vardag. Foto: Kristoffer Åberg

Paketkunderna ökar hos Matkahuolto

HELSINGFORS/BORGÅ. En rekordökning av mängden levererade paket är Matkahuoltos julsaldo. Ökningen är resultatet av en medveten satsning på företag som sysslar med handel på nätet.

Drygt tio miljoner paket levererade Oy Matkahuolto Ab i fjol. Det är en ökning på fem procent jämfört med året innan. Speciellt livlig var december. Då var pakethanteringen femton procent större än 2012. Större mängder betyder att Matkahuoltos ställning har stärkts och att marknadsandelen har vuxit.
Heikki-Pekka Alakärppä är direktör för Matkahuoltos servicenät. Han säger näthandelns popularitet och förändringarna i konsumenternas köpbeteende märks tydligt i verksamheten.
– Vi har satsat resurser på att få speciellt inhemska nätföretag att välja Matkahuolto som ett alternativ för transporterna. Vi har lyckats bra med det. Över 60 procent av de inhemska näthandelsföretagen ger i dag kunderna två alternativ för transporten: antingen Matkahuolto eller Itella. Utöver det är vi också populära bland europeiska nätföretag som har kunder i Finland.
Åt båda hållen
Det Heikki-Pekka Alakärppä berättar om märktes också tydligt i Borgå.
– Mängden paket ökade markant i december. Uppgången var stor. Det gäller både paket som kom till Borgå och paket som skickades från Borgå. Näthandeln har överlag ökat, men eventuellt kan hoten om strejk inom Itella ha fått kunderna att välja oss i stället, säger Pekka Hyväri som är chef för Matkahuolto i Borgå.
Paketmängden gjorde att det tidvis blev mycket ont om utrymme i paketavdelningen.
– Personalen fick jobba hårt, men vi fick det att löpa på något sätt. Vi utökade inte öppettiderna utan tyckte att våra normala tider var nog. Vi har öppet vardagar klockan 7—18 och på lördagar 9—15.
Han hoppas att intresset för Matkahuoltos tjänster ska hålla i sig.
– Enkäter visar att kunderna anser att vi är tillförlitliga och snabba. Jag tror att snabbheten är ytterst viktig i konkurrensen.
Vill bestämma själv
En växande näthandel ställer större krav på logistikföretagen. Lösningar som skräddarsys för kunden blir en allt viktigare konkurrensfördel.
Heikki-Pekka Alakärppä ser den enskilda kundens behov som en orsak till att Matkahuolto har tagit marknadsandelar av Itella.
– Kalla det för individualism eller vad du vill. Men det verkar som om kunden upplever det för bindande att finnas hemma vid en viss tidpunkt för att ta emot ett paket av posten. Kanske man inte heller vill låta en främmande person komma till hemmet. Det kunderna vill är att kunna avhämta ett paket från ett ställe som inte nödvändigtvis måste ligga nära hemmet utan det kan också ligga nära arbetsplatsen eller på väg till och från arbetet. Helst ska paketet gå att avhämta dygnet runt, sju dagar i veckan.
Bättre service
Busstationer och affärer som Siwa och Valintalo hör till Matkahuoltos nät av serviceställen. Nätet ska bli betydligt större före utgången av 2015. Det ska växa med 200 nya.
– Vi underhandlar för tillfället med flera kedjor. Utgångspunkten är att vi ska finnas så nära kunden som möjligt och så stor del av dygnet som möjligt. Vi ska också bygga om i Siwa och Valintatalo för att pakethanteringen där ska fungera bättre. Vi har också planer på paketautomater, säger Heikki-Pekka Alakärppä.
I juni ändras lagstiftningen så att nätföretagen får rätt att kräva betalt för portot om kunden inte vill ha varan utan returnerar den.
– Det är tänkbart att företagen av konkurrensskäl låter bli att kräva in portot. Men i vilket fall som helst ska vi i vår lansera en ny tjänst som på ett innovativt sätt löser problemet.