Nya hus och nya planer för Borgå port
BORGÅ. Sex nya våningshus planeras invid västra Mannerheimleden och Tolkisvägen.
Ett nytt förslag till detaljplan och ändring av detaljplan för den norra delen av Borgå port läggs till påseende fram till och med den sista januari.
Också den som har följt med den tidigare planeringen kan bli överraskad. Medan man i det senaste skedet av planeringen försökte få plats för så många nya hus som möjligt inne på gårdarna har man nu vidgat perspektivet och planerat en stor del av den nya byggnadsmassan på områden som i dag närmast kan klassificeras som vägrenar.
Det område som nu planeras omfattar bostadsbolaget Borgå Ports tomter, den gamla värmecentraltomten och dessutom den del av Västra Mannerheimleden som börjar vid korsningen med Tolkisvägen och fortsätter ända fram till mitten av Mannerheimgatans bro. En del av Tolkisvägen tas också med i detaljplanen.
Gator
– Det här innebär att de här tidigare landsvägarna nu blir gator, säger stadsplaneringschef Eero Löytönen.
Redan när diskussionen om saneringen av Mannerheimgatans bro gick som hetast var det helt klart att staten vill ta sin hand från bron och vill att Borgå själv tar ansvar för bron i framtiden. Det är staden nu beredd att göra.
Västra Mannerheimleden är byggd som en landsväg.
– Egentligen är det i dag svårt att inse att man befinner sig i centrum av staden när vägen ser ut som den gör, säger Löytönen. Därför vill vi nu få vägen mera gatulik, smalare, tryggare och med lägre hastighetsbegränsning.
– Samtidigt planeras tre nya hus i sex våningar mellan Bostads Ab Borgå port och Västra Mannerheimleden, och ytterligare tre våningshus invid Tolkisvägen, alla på stadens mark.
Nio nya hus
Inne på Borgå ports område har man hittat plats för två nya hus i åtta våningar och på den gamla värmecentralens tomt placeras ett rätt så långt hus i åtta våningar.
Sammanlagt blir det fråga om nio nya hus med en sammanlagd våningsyta på nästan 23 000 kvadratmeter. Dessutom ingår i planen att de nuvarande lägre husen på området ska kunna skarvas på höjden med två nya våningar.
Tidigare har man planerat för bara en tilläggsvåning. Nu har grundundersökningarna ändå visat att en del av husen borde förstärkas innan de kan byggas till och för att kompensera för tilläggskostnaderna borde man bygga till med ytterligare en våning.
En del av de här husen har redan fått sina nya hisschakt, som just nu går en våning över taket.
– Men det blir inga problem med att skarva på med ytterligare en våning, försäkrar Rolf Boström, ordförande för bostadsbolaget Borgå Port.
Inga beslut har ännu tagits om de här husen verkligen ska få sina tilläggsvåningar.
Win-win
Grundtanken bakom det nya förslaget till detaljplan är att Borgå port ligger i centrum och att ett centrumområde måste ha en mycket tätare bebyggelse än som nu är fallet i Borgå port.
– Vårt samarbete med alla bostadsbolag på området har förlöpt mycket smidigt, säger Löytönen. Ofta brukar det vara besvärligt att komma till resultat när bostadsbolagen drar åt olika håll. Men i det här fallet har allt fungerat verkligt bra, vi har arbetat för samma mål.
– Egentligen innebär vårt slutresultat att båda parterna vinner på den nya planen. Men trots det finns det säkert de som inte vill att vi bygger ut området.
För dem som nu bor i de högsta husen på området innebär de nya planerna att deras sikt till Mannerheimleden skyms, åtminstone om de bor i de lägre våningarna.
– Vi har ändå placerat de nya husen så att de ska skymma så litet som möjligt, säger Löytönen.
De planer som nu presenteras säger inget om husens egentliga utseende, det blir en senare fråga.
– Och det blir en utmaning att få de nya att smälta in i omgivningen, att passa ihop både med de gamla husen från 60- och 70-talen och med den övriga bebyggelsen på västra åstranden, säger Löytönen.
Tättbebyggt
Området blir betydligt tätare bebyggt än i dag.
– Om vi ser på effektivitetstalet kommer vi i dag upp till 0,52, säger planläggare Pekka Mikkola. Med området helt utbyggt ligger effektivitetstalet på 1,12. Det område som nu planeras, den norra delen, består i dag av 292 bostäder och som helt utbyggt räknar man med mellan 660 och 730 lägenheter.
Parkeringen på området ska skötas dels av en underjordisk parkeringsgrotta i två våningar på värmecentralens tomt, dels av parkeringsplatser i anslutning till husen, på egen tomt.
Byggbolaget YIT Rakennus har tagit del av planeringen och anlitat arkitekt Mikko Rusanen från Arkkitehdit Anttila & Rusanen.
– Planen är helt möjlig att förverkliga, säger projektutvecklingschef Timo Petäjistö från YIT. Vi är i princip också intresserade av stadens nybyggen.
– Ungefär ett halvt år efter det att planen är fastställd kan vi börja bygga, men det krävs naturligtvis en marknadsundersökning först.
Värdet stiger
Den stora saneringen av området, med nya hissar, stambyten och eventuellt nya balkonger har nu kommit ungefär halvvägs.
– I slutet av 2014 räknar vi med att allt ska vara klart, säger disponent Tuula Kallio. Då återstår ännu balkongerna, som det inte finns något beslut om.
– Det har blivit dyrt, vi räknar med ett genomsnitt på 1 000 euro per kvadratmeter. Men ännu har jag inte hört att en enda aktieägare skulle ha gett upp och sålt sin lägenhet för att de inte klarar av skulderna. Värdet har ju samtidigt stigit på lägenheterna.
– Och nu är det väl rätt tid att planera för nya hus, den ekonomiska situationen kan bara gå uppåt.
Ännu har man inte fått några reaktioner från ägarna på de nya planerna, som presenterades först i går.
– Men vi ska minsann förse alla med information, försäkrar bostadsbolagets vice ordförande Ralf Hollmén. Ingen ska kunna säga att de inte känner till planerna.