Martta och Kauko Tukiainen tar farväl av Marita. Foto: Laura Mendelin

Galeasen Marita drar västerut

Sedan början av nittiotalet har galeasen Marita varit ett blickfång i ån och en påminnelse om Borgås traditioner i skutbygge. Men i dag försvinner landmärket för gott.

Borgå
Ivern var stor när Marita, som byggts 1947 i Vålax, skulle köpas tillbaka till Borgå 1991. Det uppstod snabbt en folkrörelse och hundratals Borgåbor ville köpa aktier i rederiet för att få Marita tillbaka hem och iståndsatt.
Kari Lehto hörde till besättningen när Marita skulle seglas från Stockholm till Borgå sommaren 1991. Det var sina om och men.
– Vi blev tvungna att köra i tät dimma från Åland till Korpo. Till all tur var vädret lugnt och Kurt Rask en skicklig navigatör. Han lyckades hålla kursen fastän vi tog en remmare på fel sida. Sverigebåtarna lyckades vi också undvika trots att sikten var obefintlig.
Dimman lättade i Korpoström, men efter den närmade sig ett kraftigt åskväder. Men det hann aldrig ordentligt upp Marita utan höll sig bakom. När skutan närmade sig Helsingfors blev det bekymmer på nytt. Bränslet var gammalt och filtren stockade sig. Besättningen blev tvungen att kalla på bogserbåt. I Helsingfors byttes bränslefiltren ut och färden till Borgå kunde fortsätta.
Kari Lehto var i många år en av talkoarbetarna som höll Marita i skick.
– För mig blev det hundratals timmar. Jag tycker att det mycket sorgligt att hon försvinner.
Bäst så
Magnus Nordenswan är en av dem som genast köpte sig en aktie i Marita.
– Jag har ramat i aktiebrevet och har lovat det mitt barnbarn.
Han tycker att det är bra att det fanns någon som ville köpa Marita.
– Så att hon inte behöver ruttna och sjunka till bottnen.
Raine Laine har suttit i rederiets styrelse i två års tid. Hans uppgift var att marknadsföra Marita, men rätt snart blev det klart att hon inte längre får gå i passagerartrafik.
– Marita har prytt upp åstranden. Med tanke på marknadsföringen är platsen i hamnen utmärkt. Kanske något för skutan Alexandra?
Intresse
Bolagsstämman beslöt redan i våras att sälja fartyget. När Trafiksäkerhetsverket Trafis granskare i somras konstaterade att Marita få gå i passagerartrafik till slutet av oktober, var fartygets öde definitivt beseglat.
Rederiets styrelseordförande Pontus Palmqvist säger att rederiet fick femton förfrågningar om Marita. Fem spekulanter kom för att titta på fartyget, tre gav anbud. Det bästa anbudet gavs av Suomen Elämyspalvelu Oy i Raumo.
– Och efter det fick vi ännu två anbud.
Han säger att det hade blivit allt omöjligare att få intäkterna att täcka kostnader och stora behov av reparationer.
– Ursprungligen, på den tid skutorna fraktade sand eller tegel, hörde det till att man byggde om nedslitna delar av skutan. Det är sådant som vi många gånger inte har haft råd att göra. Men nu är skulderna betalda.
Skeppare Ari Kautto med besättning ska överlämna Marita till den ägaren. Avfärden sker i dag och på måndagskvällen ska Marita ha fått en ny hemhamn.