Dyr nota. Sibbo riskerar nästa år en 2 miljoners nota för huvudstadsbussarna.

Huvudstadsbussarna ger Sibbo miljonnota

Helsingfors regiontrafik chockhöjer priset på busstrafiken i Sibbo. Nästa år tvingas kommunen betala över 1 miljon euro mera för att hålla huvudstadsbussarna i trafik.

 När Helsingfors regiontrafik, HRT, började organisera busstrafiken i Sibbo år 2012 landade kommunens slutnota på strax över 800 000 euro. Precis som överenskommet delade parterna kostnaderna rakt av, men det avtalet väger tydligen lätt på samkommunens kontor just nu. Kostnaderna väntas stiga rejält, med mer än 1 miljon euro, och styrelseordförande Ari Oksanen i Sibbo är sur.
– I nästa års budget är vår andel drygt 2 miljoner euro, eller 125 procent högre än tidigare. Det innebär att vår andel av kostnaderna stiger till 60 procent, och det är inte vad vi kom överens om då vi inledde samarbetet med HRT, säger han.
Verkställande direktör Suvi Rihtniemi på HRT har en lite annan syn på saken. Inledningsvis påpekar hon att Sibbos kostnader för kollektivtrafiken i fjol var mindre än den budgeterade miljonen.
Många tar bussen
– Allt fler väljer att ta bussen och förstås ökar Sibbos andel av kostnaderna då fler åker kollektivt. Vill kommunen komma billigare undan så är alternativen att höja biljettpriserna eller köra färre turer.
HRT:s rutter betalar sig till 50 procent av biljettintäkter och till 50 procent av kommunala pengar, och Rihtniemi påpekar att samarbetet med Sibbo fortfarande är nytt. Det är svårt att beräkna antal användare på de olika rutterna eftersom flera olika bussbolag kör i kommunen, bland annat på avtal från NTM-centralen. De avtalen upphandlas som bäst.
– Våra biljetter används delvis i de bussarna, vi ska gå in för att kartlägga bussåkarna också på de linjerna, säger hon.
Rihtniemi tycker det är utmärkt att folk väljer att åka mera kollektivt, och menar att man till exempel i Kervo – som också får betala mera för HRT:s service än tidigare – börjat se de blå bussarna som en imagehöjande faktor för kommunen.
Bli effektivare
HRT:s verksamhet har blivit 5 procent dyrare det senaste året och Ari Oksanen i Sibbo anser att det är HRT som måste bli effektivare som organisation.
Enligt honom finns det flera synvinklar att ta i betraktande.
– Servicen ska produceras effektivt och blir det för dyrt så syns det i form av höjda biljettpriser. De sista vi vill är att förbindelserna blir sämre, och det kan jag säga att sett till vad vi betalar HRT så har det inte just blivit några förbättringar i bussrutterna, säger han.
HRT satsar mycket på att bygga upp infrastruktur som andra kommuner drar nytta av. Här tycker Oksanen att HRT borde vara aktivare och se till att lägga ut kostnaderna på alla som berörs. Bolaget borde också kunna kräva staten på mera anslag för den här typen av investeringar.
Pressa priset
Sibbos andel i Helsingfors regiontrafik är pytteliten – kommunen har en reservplats i bolagets styrelse – och möjligheterna att påverka rätt små. Det verkar både Sibbo och grannkommunen Kervo få sota för nästa år. Det ekonomiska läget är trängt och att pressa ner priset på busstrafiken är svår, men Oksanen säger att det måste gå.
– En tilläggskostnad på 1 miljon euro är stå stor att vi bara inte kan svälja den. Dessutom så har servicen inte förbättras så mycket som vi önskade då vi ingick avtalet med HRT. Om bolaget vill samarbeta med kranskommunerna så får de lov att skärpa sig, säger han.
Ännu har det inte blivit läge för Sibbo att säga tack och hej till sin huvudstadspartner. Ari Oksanen säger att det – åtminstone inte officiellt – förts sådana diskussioner.