Alex Brunberg hör till de Lypaelever som åker turbuss till skolan. Fotot: Evy Nickström

Bussbolagen togs på säng

BORGÅ. Högstadiernas långa lektioner, 75 minuter, är inte samkörda med busstidtabellerna. Varken Kaj Forsblom Ab eller Borgå Trafik informerades i tid.


– Jag kunde inte förstå att vi genom att göra skoldagen kortare i stället gjorde elevernas väntetider längre, säger rektor Li-Lo Söderholm vid Lyceiparkens skola.
Höstterminens första skoldagar har visat att många av de elever som kommer till skolan med buss från byarna har fått oskäligt långa väntetider, speciellt efter skoldagens slut. Allt beror på att man i Lypa har gått in för lektioner som är 75 minuter långa och därmed ändrat på de tider då skolan börjar och slutar.
– I vissa fall ligger den dagliga väntetiden nära gränsen för det tillåtna, det vill säga tre timmar, säger Söderholm. Tre timmar är en oerhört lång tid att bara vänta eller sitta på bussen och jag vill inte alls att mina elever ens behöver komma i närheten av en så lång väntetid.
Söderholm är beredd att ta ansvaret på sina axlar.
– Jag var tidigare rektor i Helsingfors och där hade vi inga problem med bussar eller närtåg, de går mest hela tiden. Därför tänkte jag aldrig ur den här synvinkeln när vi gick in för nya arbetstider.
Vänta på stan
Problemet är nu akut, både för de elever som anlitar glesbygdsbussarna och för trafikanterna.
– Jag visste redan i våras att det skulle bli besvärligare med bussarna men jag anade inte att det skulle bli så här besvärligt, säger Nea Nordström som går på åttan och bor i Ebbo.
– Om jag slutar halv tre, och det gör vi ofta, får jag ta bussen 15.25 som först åker till Vålax och först därefter till Ebbo. Det tar ungefär 40 minuter att komma fram, fast jag bor bara 12 kilometer från Borgå.
– Klockan fyra kan jag åka hem med mina föräldrar.
Morgnarna blir ändå tyngst tycker Nea.
– Om vår första lektion börjar 9.45 måste jag ta bussen 8.30 hemifrån.
– Jag kan vänta i skolan eller gå på stan. När det blir kallare är det kanske bäst att vänta i skolan.
Att gå på stan är Alex Brunbergs första alternativ. Han går på nian och bor i Sannäs. Dit går det en buss 14.30 men den hinner han inte med om skolan slutar samtidigt.
– Jag märkte först den första skoldagen att det blir besvärligare med bussturerna. Vi fick ju information om de nya lektionstiderna redan i våras, men inte tänkte jag då på hur lätt eller svårt det är att ta sig hem med buss.
Stort problem
Busstrafikanten Henrik Forsblom vid Kaj Forsblom Ab fick inga besked i våras om skolornas nya arbetstiderna.
– Det var en förälder som ringde mig på torsdagen veckan innan skolstart och frågade hur vi har tänkt ordna med skolbussarna nu när skoleleverna får nya arbetstider. Det var första gången jag hörde om det här.
Under den vecka som har gått har Forsblom funderat desto mer.
– Det här är ett jättestort problem för oss, vi är helt beroende av skoleleverna. Nu har vi en självbärande trafik som finansieras med biljettavgifter. Om den trafiken blir olönsam finns det inga andra möjligheter för oss än att sluta köra.
– Redan ett passagerarbortfall på 10-15 procent är för mycket. Vår tur 14.10 från Borgå till Tirmo har varit en av de starkaste. Under den här veckan har den turer haft bara ströpassagerare, eftersom ingen skola slutar då.
Stort pussel
Inte heller Borgå Trafik har fått något officiellt meddelande om det nya skjutsbehovet.
– Vi hörde en del rykten om Lypas nya arbetstider av vissa skolelevers föräldrar, säger verkställande direktör Eero Huttunen. Skolan eller staden hörde inte av sig.
I Sibbo gick man över till 75 minuter långa lektioner för några år sedan.
– Där satt vi med och pusslade bussturer alldeles från början av planeringen, säger Huttunen. Och ändå blev det inte heller riktigt bra.
Nu är Huttunen beredd att kavla upp ärmarna och åtgärda problemen så gott det går.
– Men det är ett stort pussel. Allt beror på allt. Vi kan inte bara gå ut och ändra på de bussturer som anlitas av Lypa-elever eftersom så många andra skolbarn också är beroende av samma turer.
 

Läs mer i fredagens Bbl