Sari Westman hoppar in i taxin. Foto: Evy Nickström.

Bråttom för taxiförarna

BORGÅ. I sommar har taxiförarna på Taxi Porvoo-Borgå haft det lite stressigare än vanligt. På måndagen kunde man få vänta trettio minuter på en taxi.

– Idealet för både kunder och chaufförer skulle vara att det alltid skulle finnas en eller två bilar på torget färdiga att ta emot passagerare, säger Lars Salomaa som är styrelseordförande för Taxi Porvoo-Borgå.
Så är det ändå inte alltid.
Salomaa berättar att veckan före midsommar traditionellt brukar vara bråd. Veckan efter det långa veckoslutet brukar det också vara lite mer kunder än annars dagtid men sedan brukar det lugna ner sig helt. I år har det varit tvärtom. Midsommarveckan var ovanligt lugn men flera dagar förra veckan var det riktigt bråttom för chaufförerna. Också nu på måndagen blev det brådare än vanligt och då kunde kunder få köa en halv timme för att få en taxi.
– Det är helt för länge, säger Salomaa.
Sari Westman stod på onsdagen och väntade på en taxi vid Borgå taxistation. Hon berättar att hon väntat i ungefär tio minuter.
– Snart kommer jag säkert snabbare fram om jag tar bussen, utbrister Westman.
Westman berättar att hon inte åker taxi så ofta. I dag är hon på väg till Lovisa. Där har Westman oftast fått en taxi ganska snabbt men i Borgå har hon fått vänta.
– Det här kan inte vara sant, suckar hon.
Några minuter senare kör en taxi in på stationen och Westman får åka i väg.
Svårt att förutspå behov
Borgå taxi försöker få bilmängden att passa ihop med behovet men det är inte så lätt, särskilt inte dagtid.
– Listorna görs på förväg och vi har ingen spåkula.
Antalet kunder och resor varierar från dag till dag. Borgåbilar får köra många korta sträckor och mängden längre resor varierar. Om föraren kör en kund någonstans längre bort kan det inverka mycket på antalet lediga bilar i staden eftersom bilen då är borta länge. En sjukhusresa till Helsingfors kan göra att bilen är borta i tre timmar. På måndagen var tio bilar i Helsingfors samtidigt.
Just nu är en del förare på semester och de som är på jobbet har fler körturer. På dagtid har det ändå inte helt kompenserat för de bilar som är borta. Taxichaufförerna som är lediga kan kallas till jobbet om det behövs men på sommaren är det svårare att få dem att komma än vad det är på vintern.
– Folk har oftare bokat in program till sina lediga dagar på sommaren än på vintern, säger Salomaa.
Salomaa berättar att han själv körde taxi på tisdagen eftersom han trodde det kunde behövas, men tisdagen var ganska lugn.
På fredags- och lördagskvällarna kör alla, också de som är på semester. Det brukar bli ungefär 45 bilar som är i trafik då. Det finns förstås evenemang som till exempel Tirmo blues som förarna vet om på förhand men oftast är det omöjligt att veta hur många kunder det finns under kvällen.
På sommaren ökar behovet av taxi också på vardagskvällarna.
– Folk lever mer på sommaren. De sitter till exempel mer på uteserveringar om kvällarna varifrån de vill åka taxi hem, berättar Salomaa.
Förhandsbeställ taxi
På vintern brukar en till tre bilar klara av vardagskvällarna, sommartid behövs cirka tio bilar. I lillajulstider då det är dåligt väglag kan det hända att flera bilar är på verkstaden samtidigt så då kan det också bli bråttom.
– Det verkar som om Murphys lag gäller, säger Salomaa.
På sommaren brukar det på dagstid behövas cirka 25 taxibilar i trafik. De som vanligen åker taxi åker på sommaren också och dessutom använder en del sommargäster taxi. Enstaka sommargäster tar bussen till Borgå och åker sedan taxi ut till sommarstugan. Juli brukar ändå vara en lugn tid för taxichaufförerna. Mängden kunder som åker till sjukhus för behandlingar brukar minska mycket eftersom de flesta sjukhus minskar sin verksamhet då personalen semestrar.
Om man vet om att man måste åka någonstans en viss dag lönar det sig att beställa taxi på förhand. Taxiförarna får beställningen i god tid och taxicentralen har längre tid på sig att hitta en ledig bil om det är en bråd dag. Chaufförerna och centralen vet dessutom att de som beställt taxi i förväg oftast har en tid att passa på till exempel sjukhuset eller flygplatsen och gör sitt bästa för att kunden inte ska bli försenad.
Riktlinjen för chaufförerna är att köra via taxistationen på torget för att se om där finns väntande kunder innan de plockar upp någon någonstans i närheten. I praktiken varierar det hur förarna gör. Salomaa berättar att folk ofta ringer från taxistationen på torget och beställer bil.