Joakim Lybeck och Milka Kalmanlehto. Foto: Kristoffer Åberg

Järnvägen är värd att kämpa för

BORGÅ. Joakim Lybeck, Gröna, vill att Borgå inte ska ge upp en reservering för Heli-järnvägen utan strid.



I en trädgård vid Björkvägen i Borgå var det full verksamhet på måndagseftermiddagen.
Banderoller låg utbredda på gräsmattan och Jocke Lybeck och Milka Kalmanlehto målade slagord i orange, gult och svart.
– Med tåg mot öst.
– Hit med Heli.
– Heli-banan i fara.
Lybeck har läst föredragningslistan för måndagens stadsstyrelsemöte och blivit upprörd över förslaget att staden inte ska besvära sig över landskapsplanen trots att den utgår från att alla reserveringar för Heli-banan österut slopas, något som ur stadens synvinkel är en dålig sak. Därför kallade han sina vänner till en demonstration framför stadshuset.
Om staden nu besvärar sig kan det leda till att området längs banreserveringen lyfts ut ur hela planen och då kan man inte heller förverkliga planerna för Kungsporten, är en av motiveringarna i styrelselistan för att Borgå ska ligga lågt.
En annan är att Helsingfors, metropolen och Sibbo jobbar för den så kallade Hepi-banan och att Borgå blir helt ensam och utan understöd för Heli.
Chans att klaga
Lybeck vill inte böja sig för de här argumenten.
– Det är det dummaste jag har hört, varför skulle landskapsstyrelsen hämnas om Borgå besvärar sig. Varför ska de alltid få sparka oss i huvudet.
– I stället ska Borgå besvära sig över planen och visa att vi vill ha och behöver spårbunden trafik direkt till Helsingfors, och inte via flygplatsen i Vanda med Hepi-banan. När vi har chansen att klaga ska vi åtminstone göra det.
Lybeck säger att en spårbunden trafik inte bara gör det lättare att ta sig från Borgå till Helsingfors, en spårbunden trafik som går längs kusten och längre österut kan binda samman hela Östnyland och Kotkaregionen.
Inget onödigt arbete
– Alla behöver järnvägen.
I beredningen till stadsstyrelsens möte är ett ytterligare argument att om besväret avslås har man gjort arbete i onödan.
– Arbete är aldrig onödigt, säger Kalmanlehto.
Stadsstyrelsens ordförande Matti Nuutti tror ändå mer på utredningen i styrelselistan.
– Kungsporten är viktig för oss. Om där blir ett byggstopp på några år är det illa. Det bästa nu är att få landskapsplanen godkänd.
– I ett senare skede kan vi igen börja kämpa för järnvägen. Då kan vi också ta upp kampen om större affärsarealer i Kungsporten, när vi väl har planlagt området omkring och kunnat placera mer bostäder där.