Mika Lokkinen. Foto: Lauri Asanti

Ölstensbolag borrar sig in på den internationella marknaden

BORGÅ. Det är inte bara inom dataspelsbranschen som finländarna klarar sig bra. Picote Oy i Ölstens har på kort tid tagit sig in på den nordiska, europeiska och nordamerikanska marknaden.


Hallen i Ölstens blir snart för liten.
– Vi klarar oss i ett år till, sedan måste vi se om vårt hus, säger vd Mika Lokkinen som också titulerar sig uppfinnare, bland annat.
Företaget har nu 42 anställda och många samarbetspartners, importörer och återförsäljare runt om i världen.
Produkten Picote säljer är verktyg som används när man sanerar gamla avloppsrör med den så kallade strumpmetoden. Efter rengöring fodras rören med en strumpa som impregnerats med epoxiharts. Metoden garanterar att rören håller i åtminstone femtio år till.
För att kunna sanera också klenare rör, rör som finns inne i husen, har Lokkinen uppfunnit fräsar som borrar hål i strumporna vid förgreningarna.
Den andra, och mångfalt dyrare, metoden är att använda robotar för uppborrningarna.
Fräsen, som finns i ett otal storlekar och i versioner som dels lämpar sig för järnrör och dels för plaströr, vann 2012 förstapriset i internationella ISTT Product of the Year Award.
Exporten drar
Ännu under 2012 dominerade hemmamarknaden Picotes försäljning men under de första månaderna i år har 85 procent av produkterna gått på export. Redan nu överskrider man fjolårets totalförsäljning.
I fjol gick man ut på den tyska marknaden och i februari i år deltog Picote med sina produkter på en branschmässa i USA.
– Picote har den här veckan undertecknat avtal med två av Nordamerikas ledande företag, som har 1 100 entreprenörsbolag som kunder, berättar Matti Suokko som via företaget Invention företräder Picote i USA.
– Jag bedömer att bolaget har strålande förutsättningar i USA och i Kanada. De patenterade produkterna kan ge en marknadsledarställning i Nordamerika.
Liten marknad
Picote har också undertecknat ett återförsäljningsavtal med svenska Prodema Ab som leds av Roger Eriksson och som har verksamhet i Sverige, Norge, Finland och snart också i Danmark.
Eriksson konstaterar att Norden är en värld för sig och en inte så intressant marknad ute i Europa.
– Jag deltog i en mässa där jag gärna ville bli återförsäljare av en italiensk produkt. När jag närmade mig företaget fick jag frågan hur stort Sverige egentligen är. Nio miljoner invånare, svarade jag.
– Jaha, som Milano då, blev svaret tillsammans med en axelryckning.
– Alla nordiska länder tillsammans blir en mera lockande marknad, åtminstone större än Milano.