Distriktschef Nils-Göran Byholm skulle klara sig utan ny lag. FOTO: Lauri Asanti.

Snart säljer besiktningsmannen bildelar

BORGÅ. Den nya planerade besiktningslagen öppnar möjligheten för besiktning på verkstaden och för att besiktningsstationerna börjar sälja reservdelar.

Just nu bereds en ny lag som ska göra att det lättare för privata aktörer att ge sig in i besiktningsbranschen. Meningen med lagförändringen är att öka konkurrensen och på det sättet sänka priserna för en besiktning. Det låter mycket bra ur konsumentens synvinkel.
Nils-Göran Byman har jobbat som besiktningsman i 31 år. Nu basar han för A-katsastus verksamhet i Borgå och Lovisa, det vill säga för tre stationer. Vad beträffar lagförslaget är han fundersam. Egentligen behövs lagen inte längre, tycker han.
– Lagen är en långkörare, den behandlades redan i förra regeringen 2009. Sedan dess har marknaden ändå förändrats drastiskt och nu finns det konkurrens inom bilbesiktningen, säger han.
2008, då lagförslaget bereddes, var marknadsandelarna inom bilbesiktningen fördelade så att A-Katsastus hade 63 procent, K1 besiktning 20 procent och enskilda företagare 17 procent av marknaden. Fyra år senare var siffrorna 40,2 procent för A-Katsastus, 15, 8 procent för K1 och 44 procent för enskilda företagare.
– Det är bra med olika aktörer på marknaden, det ökar konkurrensen. Fast här i Östnyland är vi ett undantag, vi har inga fria företagare inom besiktningsbranschen, säger Byman.
I Borgå kostar det drygt hundra euro att besiktiga sin bil, inklusive avgasmätning.
– Det är stor variation på priserna. Man kan säkert få sin bil besiktad för hälften av den summan på någon annan ort.


Blir enklare
Den nya lagen luckrar upp bestämmelserna för vem som får besiktiga bilar. I framtiden ska också verkstäderna kunna sköta årliga besiktningar, dock så att inte samma mekaniker som reparerar bilen besiktar den. En förutsättning är att man har behörig personal för att sköta besiktningen.
– Specialbesiktningar såsom registrerings- och ändringsbesiktningar kräver ett oberoende besiktningsföretag, då kan man alltså inte idka till exempel reparationsverksamhet. Den som endast utför årliga besiktningar kan ha annan verksamhet vid sidan om, den som också utför andra besiktningar kan bara ägna sig åt det, preciserar Byman.
För kundens del betyder det att man så att säga kan få allt vid samma lucka när verkstäderna sköter också besiktningen, för dagens besiktningsstationer att verksamheten förändras antingen så att man slutar göra ändringsbesiktningar och kan syssla med annan verksamhet som att till exempel sälja reservdelar eller så att man fortsätter som förut – med större konkurrens.
– I dag får inte en besiktningsman syssla med något slags annan bilverksamhet, inte köra taxi eller jobba som mekaniker.
Nils-Göran Byman tycker att samarbetet mellan aktörerna vid en besiktning i dag fungerar bra och öppet.
– Vi har en välfungerande triangel av bilägare, verkstad och besiktningen där kontrollen fungerar. När besiktningen görs på samma ställe som eventuella fel repareras kan det till exempel vara svårt att veta om en kulled verkligen var så glapp att den behövde bytas.
Trafiksäkerhetscentralen har några kontrollörer vars uppgift är att göra stickprov och kontrollera om en besiktning gjorts på rätt sätt. Så ska det vara också i framtiden.
– Det behövs många fler kontrollörer om man vill hålla kvaliteten, anser Byman.
Lagen torde också föra med sig att kravet på att också kunna besiktiga tung trafik slopas för en besiktningsstation. Det underlättar betydligt för nya aktörer eftersom det är billigare och lättare att ordna utrymmen för besiktning av endast personbilar.
Det finns också möjligheter med lagförändringen.
– Man kan tänka sig att de större verkstäderna samla bilar som ska besiktigas och så kommer besiktningsmannen dit, säger Byman.


En bransch i utveckling
Att konkurrensen ökar inom besiktningsbranschen är inget nytt. Sedan 1994 har det varit möjligt för privata att ge sig in i branschen, och i dag sköts nästan hälften av besiktningarna i landet av mindre privata stationer.
– Det är en lite speciell bransch så till vida att kakan är samma och alla som verkar på ett område delar den. Det går inte att öka försäljningen mer än det finns bilar att besiktiga.
Just nu är det ganska lugnt på besiktningsstationen, men det är övergående. Under vintern brukar det vara lugnare men i takt med att snön smälter blir det också mera bråttom vid lyftarna. Många väljer att besikta bilen först när de bytt till sommardäck. Nils-Göran Byman uppmanar bilisterna att se till så däcken är i skick.
– Minst 1,6 millimeter slityta ska de ha, helst 4 millimeter, säger han.
Besiktningsstationen på Industrivägen sköter också förarexamen. Den uppgiften handhas av Trafiksäkerhetsverket som i sin tur gör avtal med i det här fallet besiktningsstationen.
– Vi har en trafiklärare som sköter de flesta examina, men vi äldre besiktningsmän kan också göra det, säger Byman.
Just nu är det bråttom då alla motorcykel- och mopedförare vill få sina körkort till våren är här på allvar.