Peter Blomqvist satsar på både buss och taxi. Foto: Lauri Asanti

Nästan likadana bilar men med olika villkor

BORGÅ. – Skolskjutsarna ger bröd på bordet, därför kan det finnas avundsjuka säger Taxi Borgås vd Kim Kuhlberg.


För taxibilisterna är småbussarna i vissa fall ett rött skynke. De anser att de företagare som till exempel kör skoltransporter med småbussar lättare kan lägga vantarna på kontrakten eftersom de kan erbjuda ett lägre pris.
Problematiken är aktuellt i Borgå sedan man beslutat att avbryta upphandlingen inför nästa skolår på grund av att bildningsnämnden ville ha klarare villkor.
Snåriga regler
Enligt taxilagen är det endast personbilar som får idka taxitrafik. Däremot går det bra att låta bussar ta hand om skolskjutsar och grupper på minst fem personer. Bussarna kan inte ansluta sig till taxibilarnas beställningssystem och inte heller ställa sig vid taxistolpen för att invänta kunder. Rullstolstransporter kan både taxin och bussen sköta men också där har man infört begränsningar, åker den rullstolsbundna i en bil som klassas som buss måste det finnas en följeslagare med på resan. Bussarna har heller inte taxameter och kan inte ta emot taxikort i plast.
Taximarknaden är som bekant mycket hårt reglerad och det är svårt att få in en fot på marknaden på grund av att taxiloven som beviljas är få. Kör man däremot buss gäller det att ha rätt utbildning och ett tillstånd för kollektivtrafik. Därefter är det i praktiken fritt fram att anställa nya förare och skaffa ny utrustning.
Villkoren är sålunda mycket olika och enligt ett betänkande som Kommunikationsministeriet publicerade förra veckan borde man överväga att låta småbussar få köra i taxitrafik. Enligt utredningsman Juhani Paajanen styrs kostnaderna för samhällsfinansierade körningar i dagsläget nästan uteslutande till taxibilarna. Avreglering skulle enligt Paajanen minska på kostnaderna.
En medveten satsning
Företagaren Jimmy Gustafson gick bussförarkursen 2008 för att kunna ha en fot i vardera marknaden. Firman har nu fyra taxibilar och 10 bussar.
– Jag har gjort ett medvetet val. Alla har den möjligheten och inte är det speciellt dyrt, säger Gustafson.
Han säger att samarbetet mellan trafikidkarna i Borgå fungerar hyfsat bra och som ett tecken på det nämner han ett gemensamt anbud som en grupp taxi- och bussföretagare gjorde om skolskjutsarna.
– Vi förstår varandra bra, säger Gustafson.
Viss reglering måste finnas
Gustafson hoppas inte på en total frihet på persontransportmarknaden. Det finns exempel på hur en avreglering innebär att glesbygdstaxin försvinner och prissättningen blir helt vild samtidigt som taxiföretagarna i en hård konkurrenssituation allt oftare skrider in i en ekonomisk gråzon.
Taxibilisernas vd Kuhlberg skulle kunna tänka sig att bussarna kunde tillåtas köra taxitrafik under de värsta rusningstopparna. Däremot inte under dagtid.
– Jag vet ju hur det är att sitta på taxistationen och fundera på om vi alls har några körningar under dagen.
Att helt släppa konkurrensen fri skulle ge sämre service, tror Kuhlberg.
– Alla som är taxiföretagare kontrolleras noga och man övervakar att förarna är pålitliga.
Begränsar konkurrensen
Gustafson tycker inte att bussarna skall få rätt till att stå vid taxistolpen eller till samma beställningssystem som taxina.
– Man borde ta bort begränsningen som innebär att vi endast får ta emot förhandsbeställningar på minst fem personer och så kunde man slopa kravet på medhjälpare till en rullstolsburen.
Vad det senare kravet grundar sig på är svårt att förstå, annat än att det handlar om att begränsa konkurrensen.
– Kunderna lider när vi har utrustning men inte lov att köra, säger Gustafsons kompanjon Peter Blomqvist.
Taxiförbunder säger stopp
Han tror att en viss avreglering skulle göra servicen snabbare och smidigare.
– Nu kan en rullstolsburen få sitta i en halv till en hel timme och vänta på att få skjuts. Dessutom kan vi inte ta emot taxikort eftersom taxiförbundet inte ger vidare programvaran som kan avläsa korten, säger Blomqvist.
På taxiförbundet förhåller man sig reserverat till att riva murarna mellan de olika trafikformerna.
– Man rör sig i farliga vatten om man blandar ihop de olika trafikformerna till exempel genom att öppna taxibilarnas centrala vardagstrafik för kollektivtrafikfordon som ändå inte har samma skyldigheter att köra och ha jour som taxibilarna, säger vd Lauri Säynäkjoki.