Centralköket levererar. I morgon kommer Götas lunch med "matabilen" från Ebbo.

Götas matautomat försvinner i dag

BORGÅ. Social- och hälsovårdsnämndens beslut att inte ta in matautomaten som ett alternativ för hemvårdens klienter innebar en snabb förändring för Göta Fransman.

– Jag har några extra portioner mat här, vill du ha lunch, undrar Göta Fransman i Jackarby. Hennes matautomat hämtas bort i dag och hon hade ännu några portioner kvar när Bbl besökte henne i måndags.

Vi träffade Göta också i januari, mitt under försöksperioden med Menumat, och hon är lika nöjd med maten nu som hon var då.

– Maten är så nätt upplagd och trevlig att se på. Och rösten som säger vad jag ska göra är så trevlig, men ibland kan den vara sträng också, och säga åt mig att stänga dörren om jag har den öppen för länge.

Servicen klagar hon inte heller på.

– Hon som kommit med maten är riktigt trevlig. Jag har stickat sockor och vantar åt både henne och hennes dotter.

Göta skulle gärna ha fortsatt med matautomaten, men från och med i morgon kommer hennes mat från centralköket i Ebbo. Social- och hälsovårdsnämnden fattade sitt beslut den fjärde april, och i fredags fick Göta besked om framtiden både från Borgå stad och från företaget Menumat.

– Vad kan man nu säga om det, det är bara att äta det som kommer. Stadens matabil brukar komma vid elvatiden på vardagarna, och det passar riktigt bra, för jag vill äta ganska tidigt. På veckosluten kommer den oftast först kring halv ett, och det är lite sent, säger Göta. Hon kommer ihåg tiderna från i höstas innan hon tog i bruk matautomaten.

Nöjda användare

Största delen av den feedback som de 14 testpersonerna har gett om Menumat-systemet har varit positiv. I beredningen inför social- och hälsovårdsnämndens senaste möte står att mer än åttio procent av testpersonerna anser att förhållandet mellan pris och kvalitet är bättre för Menumat än för stadens egen mattjänst. Matautomaten fick skolvitsordet 8,4. Kunderna var också nöjda med företagets personal och kundbetjäningen.

Den beredande tjänstemannen Soili Partanen, chef för stadens äldreomsorg, är besviken över nämndens beslut att inte fortsätta med matautomaterna.

– Jag var själv inte med på mötet där beslutet fattades eftersom jag hade semester. Staden kommer att behöva alternativ till den traditionella hemkörda maten och Menumat-systemet skulle ha varit ett bra komplement.

En orsak till att social- och hälsovårdsnämnden valde att inte fortsätta med matautomaterna var att det blir dyrare för staden än den hemkörda lunchen från stadens centralkök.

– Naturligtvis inser jag de ekonomiska realiteterna och jag förstår att nämnden inte ville bidra till att öka stadens utgifter ytterligare, säger Partanen.

Beställer direkt

En av dem som blev riktigt besviken över beslutet att Menumat-försöket inte blir permanent är Helena Seppänen. Hon bor själv i Orimattila, men hennes 89-åriga mor bor i centrum av Borgå och hon har varit väldigt nöjd med matautomaten.

– Mamma tycker mycket om automaten, eftersom hon får välja själv vad hon ska äta och vid vilken tidpunkt. Hon är ganska morgontrött och vill gärna äta lunch lite senare.

I samråd med sin mor beslöt Helena Seppänen att anlita Menumat som privatkund när staden inte längre erbjuder Menumat för sina klienter.

– Det blir nog dyrare, jag fick räkna noggrant för att se till att hennes pension räcker till allt hon behöver. Men hennes livskvalitet är viktig, och den förbättras då hon själv få välja. Mamma var inte nöjd med den mat som staden kör hem, men matautomatens mat har fallit henne i smaken.

Livskvaliteten avgör

Priset för matautomaten stiger med cirka fem euro för Helena Seppänens mor, från 7 euro 20 cent till 12 euro 60 cent per dag. I den summan ingår huvudrätt och efterrätt (8,95e) samt en avgift för själva matautomaten (3,65e). Eftersom hon redan har en matautomat hemma slapp hon installationsavgiften på dryga 58 euro som tillkommer som engångssumma för nya kunder.

– Mamma ska få sin mat från matautomaten så länge som det är ekonomiskt hållbart.

På företaget Menumat uppger man att två av de fjorton kunderna som deltog i Borgå stads testperiod har valt att fortsätta som privatkunder. Främsta orsaken till att de inte är fler är att priset steg med över fem euro per dag.