Cecilia Stenius och Ella Roos (närmast kameran) använder numera Ipad både hemma och i skolan.

Läsplattor gör skolarbetet roligare

SIBBO. Läsplatta, pekdator, padda, kärt barn har många namn. Eleverna i Gumbostrands skola har fått tio Ipad-pekdatorer att använda i undervisningen. Skolans Hem och skolaförening har skaffat datorerna. De elever som redan fått pröva är nöjda med komplementet till den vanliga undervisningen.

Hemma hos familjen Stenius sitter tre ivriga lågstadiebarn med varsin av skolans nya Ipad 2-pekdatorer, allmänt kallade paddor, framför sig. De har fått låna hem dem enkom för att demonstrera för Bbl. Ella Roos, som bor i grannhuset, och Christoffer och Cecilia Stenius är redan vana padd-användare.

– Jag har en egen padda också som jag brukar spela på. Det är nog bra att använda Ipaden också i skolarbetet. Jag tycker att det gärna kunde finnas skolböcker och annat material på paddan så skulle man slippa släpa böcker, säger Christoffer som går i femman.

– Hemma brukar jag använda paddan för att spela geografispel eller pussla. Det är också roligt att göra egna animerade filmer med musik, när allt man behöver redan finns i programmet, berättar Ella. Hon går också på femman.

Femteklassarna har redan prövat på att använda paddorna i skolan. Cecilia går i tredje klass och har inte ännu jobbat med Ipad i skolan.

– Men här hemma tycker jag om att spela Subway Surfers på paddan, säger hon.
 

Aktiv förening

Gumbostrands skola är en trelärarskola med 42 elever i sammansatta klasser 1-6. Hem och skolaföreningen är väldigt aktiv. Christoffers och Cecilias mamma Christel Stenius är föreningens ordförande sedan tre år. Ellas pappa Kristian Roos är styrelsemedlem.

– Egentligen tycker jag att ordet läsplatta inte riktigt passar för Ipad-plattorna, för de är ju så mångsidiga, säger Kristian Roos. Han jobbar till vardags med utbildningsfrågor i Helsingfors och är den som har skött anskaffningen av paddor till Gumbostrands skola.

– Utan Kristian skulle vårt Ipadprojekt inte ha blivit av, han är den som har valt vilken sorts pekplatta vi skulle skaffa, och installerat program på dem. Han har också hållit korta introduktioner i skolan. Det var han som föreslog att vi skulle skaffa paddor till skolan, och hela styrelsen var eld och lågor. Reaktionen från skolan var också positiv, säger Stenius.

Nyttiga färdigheter

– Barnen kommer att behöva grundliga kunskaper i IKT, alltså informations- och kommunikationsteknologi, i arbetslivet. De kommer att behöva färdigheter i hur man skapar eget material.

Pekdatorn erbjuder möjligheter att skapa själv, producera dokument och bygga helheter. Den ger chans till innovativitet och kreativitet tillsammans, och även om alla sitter med en egen padda så kan de gå igenom resultaten gemensamt, förklarar Roos.

Eftersom pekdatorn har en inbyggd kamera kan eleverna själva skapa material, som foton och filmsnuttar, men undervisningssituationer kan också spelas in. Kristian Roos påpekar att specialelever också kan ha stor nytta av Ipaden i inlärningen.

– Paddorna erbjuder bra möjligheter till exempel för repetition. Om läraren filmat ett moment går det bra att spela upp klippet igen, för att förklara noggrannare för eleverna. Starka elever kan göra tilläggsuppgifter på paddan i stället för att ha tråkigt medan de väntar på resten av klassen.

Roos fastnade för just Ipad-pekdatorer eftersom han anser att det är de som hunnit längst i produktutvecklingen. Han räknar upp flera fördelar med pekdatorer i undervisningen.

– De erbjuder musik, klara färger och är bra för barn eftersom de lär sig genom att peta på saker. Paddan är petvänlig. Men den största fördelen är nog att man får direkt respons på det man gör, i stället för att skriva sina svar på ett papper som rättas av läraren och kanske återlämnas till eleven först flera dagar senare.

Komplement

– Ipaden ska ses som ett komplement till undervisningen, en dator kan inte ersätta den sociala situationen. Det är viktigt att eleverna aktiveras och får vara involverade, och det sker främst genom personlig kontakt, påpekar Roos.

Han tror också att pekdator- och annan datoranvändning i undervisningen hjälper barnen att sålla i informationsflödet.
– Om datorerna integreras i undervisningen lär sig barnen att vara källkritiska och får bättre kunskap om medierna. Internet svämmar över av information och det gäller för oss att lära barnen vilka informationskällor som är pålitliga.