Full rulle vid Borgå varv

BORGÅ. Varvet i Tolkis siktar på att satsa mer på yrkestonnage i framtiden.



– Läget är ganska bra här hos oss, säger Borgå varvs vd Jukka Jaatinen. Meningen är att vi ska expandera. Under den senaste tiden har vi satsat på att utbilda vår personal för att kunna erbjuda så högklassig service som möjligt.
Borgå varv grundades i slutet av 2010 och är ett företag som fortfarande håller på att utvecklas. Bolaget erbjuder underhåll av fritidsbåtar och yrkestonnage. I fortsättningen ska varvet satsa allt mer på yrkestonnage, vars beställningsbas under ett år gått från noll till över en halv miljon euro. Servicen av fritidsbåtar kommer ändå inte att försvinna.
– Vi håller för tillfället på att planera hur vi ska sköta sidan med fritidsbåtar. Då vi började gjorde vi lite felkalkyleringar, vi förtjänade mindre än väntat genom fritidsbåtarna. Problemet är att det är säsongsbundet, den sidan har kunder ungefär sju månader om året. Frågan var hur vi skulle kunna erbjuda vår anställda fastanställning året runt, när vi inte hade beställningar under fem månader.
Bolaget har på under 2 år gått från 2 till 15 anställda, i år har man anställt två nya personer. Jaatinen understryker att man försöker satsa på att sysselsätta lokalbefolkningen, endast två stycken anställda kommer inte från Borgå.
Större efter hand
Redan från början utgick ägarna från att bolaget kommer att växa. För tillfället tar man emot båtar som väger upp till 70 ton, men siktar på att nästa år klara av 250 tons båtar. Varvet har kapacitet att ta emot båtar som väger 500 ton, något som kanske en dag blir verklighet.
– Det finns visioner, säger han. En 500 tons båt skulle uppta en hel hall som är närmare sjuttio meter lång.
På varvet byggs det inte egna båtar, men Jaatinen säger att från den nuvarande verksamheten skulle steget dit inte vara så stort.
– Frågan är om det alls lönar sig.
För tillfället består klientelet av privatpersoner, företag och olika myndigheter. Bolaget samarbetar även med sjöräddningen, som bogserar fartyg med problem till varvet.
– Om någon dag borde en segelbåt från Danmark anlända. Båten har drabbats av motorproblem.
Småbåtshamn kan bli verklighet
Staden håller som bäst på att rita om detaljplanen över området. Enligt den nya planen kommer varvet ha möjlighet att bygga en småbåtshamn. Jaatinen säger att de planerna fortfarande är helt öppna, eftersom det för tillfället inte är en lönsam investering.
– Det är svårt att göra business med en privat hamn, eftersom staden subventionerar sina båtplatser. Priset för en kommunal båtplats åt en tio meter lång båt är ungefär 300 euro. Det egentliga priset ligger runt 500 euro. Men kommunerna har en tendens att bara koncentrera sig på det mest väsentliga och jag tror inte båtplatser ligger högst upp på den listan. Bristen på båtplatser i huvudstadsregionen kommer säkert att öka på trycket här hos oss.
Enligt honom skulle en hamn i Tolkis vara strategiskt placerad eftersom havet är så nära beläget.

 

Isabella Mattsson