Modersmål är allt från drama till spökhistorier
Den här veckan satsar Generalshagens skola extra mycket på modersmålet. Alla elever från förskolan till klass sex är involverade och jobbar i blandade grupper.
LOVISA Något av det mest spännande som också Östnyland fick vara med om på temaveckans första dag var ett besök på spökvinden. Små grupper av elever fick i tur och ordning besöka vinden och för att inte tappa bort sig eller snubbla i den dunkla omgivningen höll alla i ett rep. Först i ledet gick läraren Karin Weckman-Rikberg som guide. På vägen mötte vi allt från en blodtörstig spindel till lik som plötsligt reste sig upp från liggande till sittande ställning.
– Vem är det som sköter fjärrkontrollen, frågade en av pojkarna i ledet och spridda fniss hördes under takåsen.
Turen avslutades med att den som vågade fick stoppa handen ner i en mystisk låda. Alla fick veta att överraskningen där inte var farlig men nog lite läbbig.
Skolans rektor Lotta Juslin berättar att lärarna har lagt ner mycket tid och jobbat med stor inlevelse för projektet. Tanken är att spökvinden ska få stå kvar så att den kan besökas på nytt.
– Med temaveckan vill vi lyfta fram modersmålets betydelse på ett sätt som eleverna tycker är intressant och roligt. Vi bjuder på allt från drama och sagor till spökhistorier.
Sagor och känslor
I ett klassrum höll man på med bordsteater. Eleverna hade delats upp i små grupper där en sysslade med handdockor bakom ett draperi och andra hade klätt ut sig till Rödluvan, den stygga vargen och mormor som skulle bli uppäten.
I gymnastiksalen lärde man sig sätta ord bland annat på känslor. Eleverna fick föreställa sig att de var flyktingar som kom till en passkontroll. Efteråt berättade de hur mötet med polisen kändes. Någon hade varit hungrig, en annan rädd, trött och ledsen. En pojke sa att han var glad, kanske för att hans långa resa äntligen var slut.
Pisaundersökningarna har allt oftare pekat på bristande kunskaper i bland annat modersmål. Därför vill man i Generalshagens skola årligen lyfta fram ämnet. Lärarna samarbetar också med lärare från Borgå och Sibbo inom projektet Svenska och skolspråk. Det samarbetet fungerade som vitaminspruta för det projekt som nu pågår.
– Jag tycker inte man behöver säga att elevernas språk blivit sämre eller fattigare, men med åren har det blivit annorlunda, säger Lotta Juslin. Och det är helt okay, ett språk ska utvecklas.
Traditionellt också viktigt
I dag ska eleverna kunna ta kunskap till sig på många olika sätt, via olika kanaler. I vissa fall behärskar eleverna engelska begrepp som de lär sig via teve och dator bättre än svenska.
Fortsättningsvis vill man ändå i grundskolan läsa på traditionellt sätt. Generalshagens skola kommer att ta del av den nationella tidningsveckan och textförståelse börjar man redan i första klass.
Under temaveckan fanns det också ett sagotält där eleverna fick ta del av berättelser på ett traditionellt och lugnt sätt. En lärare läste sagor medan eleverna tysta och lugna låg på golvet i tältet.