Konkurrensverket synar Östnyland
Har de lokala bussbolagen kommit överens om att dela upp trafiken i regionen? Konkurrensverket överväger att reda ut saken.
ÖSTNYLAND Den busskartellhärva som rullades upp i veckan har ännu inte några direkta kopplingar till östra Nyland, förutom i och med det faktum att en del av bolagen som nämns i utredningen trafikerar också här.
Den saken kan ändå komma att förändras.
I härvan yrkar konkurrens- och konsumentverket på att en rad bussbolag betalar en påföljdsavgift på 38 miljoner euro för kartellverksamhet i busstrafiken. Verket anser att de centrala aktörerna i branschen kom överens om att begränsa den inbördes konkurrensen inom bussförbundet och utestängde konkurrenternas bussavgångar från Matkahuoltos rese- och pakettjänster.
Listan på bussbolag i utredningen är lång, däribland J. Vainion Liikenne, koncernen Koiviston Auto (äger Borgå Trafik), Länsilinjat, Pohjolan Liikenne, Pohjolan Matka, Savonlinja-bolagen och Väinö Paunu.
Frågetecken i Östnyland
Keijo Ranta, specialforskare på Konkurrens- och konsumentverket, säger att utredningen gäller hela Finland.
– Vi har inte sett närmare på mindre områden och inte heller Östnyland.
I Östnyland har trafikarrangemangen ändå väckt en del frågetecken, något som inte kommit till Rantas öron.
Efter att under många år ha köpt upp små bussbolag i Östnyland tävlade två av de utpekade kartellkoncernerna tydligt på många rutter.
Det ser ut som om Pohjolan Liikenne och Koivistokoncernens dotterbolag Borgå Trafik hade gjort upp om marknaderna i samband med två stora upphandlingar vårvintern 2014. På Sibbotrafiken lämnades bara ett anbud – Pohjolan Liikennes, och på stadstrafiken i Borgå likaså bara ett – Borgå Trafiks. Affärerna avgjordes i januari–februari det året med bara några veckors mellanrum.
Den senare upphandlingen förverkligades aldrig, med hänvisning till att statens anslag var slut. Till ÖN antydde man (7.2.2014) från NTM-centralen att det hade förekommit en viss "kamratanda" mellan bolagen.
I praktiken uppstod trots det en klar uppdelning av marknaden mellan de två bolagen. Pohjolan Liikenne försvann så gott som helt från Borgå och koncentrerar sig i dag på snabb trafik till Lovisa och Kotka. Borgå Trafik igen försvann i sin tur så gott som helt från Sibbo och är i dag i absolut etta i den lönsamma motorvägstrafiken till Helsingfors.
Därmed finns det knappt en enda hållplats där de två bolagen konkurrerar i Östnyland. Däremot skapar upplägget en effektiv konkurrens mot nya bolag som vill etablera sig på trafik utmed motorväg 7 – som till exempel billigbolaget Onnibus.
– Det är inget som jag hört om. Men nu när vi har informationen så gör vi ett seriöst övervägande. Det är inte alls osannolikt att vi granskar saken, säger Keijo Ranta.
Nekar tvärt
På såväl Borgå Trafik som Pohjolan Liikenne nekar man tvärt till påståenden om att bolagen skulle ha kommit till en överenskommelse. Eero Huttunen, vd på Borgå trafik, säger rakt ut att det inte finns någon överenskommelse om trafiken - vare sig mellan bolagen, eller mellan honom och någon annan.
– Det finns inget samarbete och inget avtal, varken skriftligt eller muntligt. Sibbotrafiken hade krävt investeringar och fler bussar, och var därför inget som intresserade oss, säger Huttunen.
Han frågar sig också varför misstankarna riktar sig mot just dem, när ingen annan heller gav anbud i Sibbo.
– Det finns ett antal aktörer som kunde ha försökt. Hela anklagelsen förolämpar mig. Konkurrensverket får gärna komma hit och se på vår korrespondens, för det finns ingen sådan.
Matti Kirjavainen, trafikplaneringschef på Pohjolan Liikenne, nekar tvärt och säger att han inte ens vet vad det skulle vara fråga om.
– Jag vet inte alls vad du pratar om. Det är ett helt obegripligt påstående. Jag kommenterar inte saken närmare. Om du vill diskutera saken ytterligare så kan vi sköta det skriftligt. Det låter som väldigt allvarliga anklagelser.
Många tips
Valtteri Virtanen, biträdande direktör på Konkurrens- och konsumentverket, säger att verket får en hel del tips från företag och privatpersoner. Huruvida man granskar situationen i Östnyland är sedan en fråga som man får överväga. Beslutet bygger på en rad faktorer, däribland den ekonomiska omfattningen och hur uppenbar saken är. Nationellt viktiga fall får också företräde eftersom resurserna är begränsade.
Han påpekar att det är svårt att säga huruvida frågorna i Östnyland alls är kopplade till verkets tidigare utlåtande om kartellverksamhet.
– Det kan hända att vi inte granskar saken närmare. Men det är intressant med information som detta, fall där ett par aktörer beter sig på ett visst vis. I det här fallet har jag ännu inte sett tillräckligt för att vi ska börja misstänka något problematiskt ur konkurrenslagstiftningens synvinkel.
Virtanen tillägger att karteller generellt sett vill hemlighålla sin verksamhet. Att gräva fram bevis är en arbetskrävande och svår process.
– Nu talar jag inte om det här fallet, utan i största allmänhet. Men utredningsjobbet försvåras om saken behandlas i offentligheten och företagen därmed vet att det finns misstankar.