• Första sidan
  • Prenumerera
  • Annonsera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • e.ostnyland.fi
  • Kortet.fi
  • Jobba hos oss
Hem
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
    Nyheter
    • Östnyland
    • Borgå
    • Lovisa
    • Sibbo
    • Askola
    • Lappträsk
    • Mörskom
    Fler val
    Affärer
    Afrika
    Alkohol och narkotika
    Antarktis
    Arbete
    Arbetslöshet
    Arktis
    Asien
    Banker
    Barn
    Båtliv
    Befolkningen
    Börsen
    Bostäder
    Brandkår
    Brott & Olyckor
    Buss
    Byggverksamhet
    Centern
    Dagvård
    Danmark
    De gröna
    Ekonomi
    Energi
    Estland
    EU
    Europa
    Europeiska centralbanken
    Export
    Familj
    Färja
    Finansiellt
    Finland
    Finlandssvenskar
    Fiske
    Flygtrafik
    Fonder och stiftelser
    Förenta Nationerna
    Företag
    Försvaret
    Frankrike
    Fredsbevarande
    Globalisering
    Grundskolor
    Gymnasier
    Hälsa
    Handel
    Helsingfors
    Historia
    Högskolor
    Immigration
    Industri
    Informationsteknologi
    Island
    Jakt
    Jämlikhet
    Järnväg
    Kärnkraft
    KD
    Kina
    Kommunalt
    Konflikter
    Krig
    Kultur
    Kuriosa
    Lag och ordning
    Lån och räntor
    Landsbygden
    Lantbruk
    Livsmedel
    Löner och förmåner
    Massmedier
    Metro
    Miljö
    Minoriteter
    Missbruk
    Nato
    Natur
    Naturtillgångar
    Nordamerika
    Norden
    Norge
    Oceanien
    Pendlare
    Pensioner
    Polis
    Politik
    Priser
    Privatekonomi
    Räddningsväsendet
    Religion
    Restauranger
    Rymden
    Ryssland
    Samlingspartiet
    Sannfinländarna
    SDP
    Seniorer
    Sexualitet
    SFP
    Sjöbevakningen
    Sjöfart
    Sjukvård
    Skärgården
    Skatter
    Skogsbruk
    Skolor
    Sociala medier
    Språk
    Städer
    Storbritannien
    Strejker
    Svenskfinland
    Sverige
    Sydamerika
    Taxi
    Teknologi
    Terrorism
    Trafik och vägar
    Turism
    Tyskland
    Ungdom
    Uppfinningar
    USA
    Utbildning
    Utnämningar
    Väder
    Val
    Vänsterförbundet
    Världen
    Världshaven
    Varumärken
    Vetenskap
    Vindkraft
    Yrkesutbildning

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Borgå Trafiks ägare Koiviston Auto är ett av bolagen som utreds för kartellmistankar.

    Konkurrensverket synar Östnyland

    Max Nyberg
    Publicerad: 29.01.2016 15.34 • Uppdaterad: 29.01.2016 15.58

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Företag
    • Kommunalt
    • Östnyland
    • Borgå
    • Lovisa
    • Sibbo
    • Trafik & motor

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Har de lokala bussbolagen kommit överens om att dela upp trafiken i regionen? Konkurrensverket överväger att reda ut saken.

    ÖSTNYLAND Den busskartellhärva som rullades upp i veckan har ännu inte några direkta kopplingar till östra Nyland, förutom i och med det faktum att en del av bolagen som nämns i utredningen trafikerar också här.

    Den saken kan ändå komma att förändras.

    I härvan yrkar konkurrens- och konsumentverket på att en rad bussbolag betalar en påföljdsavgift på 38 miljoner euro för kartellverksamhet i busstrafiken. Verket anser att de centrala aktörerna i branschen kom överens om att begränsa den inbördes konkurrensen inom bussförbundet och utestängde konkurrenternas bussavgångar från Matkahuoltos rese- och pakettjänster.

    Listan på bussbolag i utredningen är lång, däribland J. Vainion Liikenne, koncernen Koiviston Auto (äger Borgå Trafik), Länsilinjat, Pohjolan Liikenne, Pohjolan Matka, Savonlinja-bolagen och Väinö Paunu.

     

    Frågetecken i Östnyland

    Keijo Ranta, specialforskare på Konkurrens- och konsumentverket, säger att utredningen gäller hela Finland.

    – Vi har inte sett närmare på mindre områden och inte heller Östnyland.

    I Östnyland har trafikarrangemangen ändå väckt en del frågetecken, något som inte kommit till Rantas öron.

    Efter att under många år ha köpt upp små bussbolag i Östnyland tävlade två av de utpekade kartellkoncernerna tydligt på många rutter.

    Det ser ut som om Pohjolan Liikenne och Koivistokoncernens dotterbolag Borgå Trafik hade gjort upp om marknaderna i samband med två stora upphandlingar vårvintern 2014. På Sibbotrafiken lämnades bara ett anbud – Pohjolan Liikennes, och på stadstrafiken i Borgå likaså bara ett – Borgå Trafiks. Affärerna avgjordes i januari–februari det året med bara några veckors mellanrum.

    Den senare upphandlingen förverkligades aldrig, med hänvisning till att statens anslag var slut. Till ÖN antydde man (7.2.2014) från NTM-centralen att det hade förekommit en viss "kamratanda" mellan bolagen.

    I praktiken uppstod trots det en klar uppdelning av marknaden mellan de två bolagen. Pohjolan Liikenne försvann så gott som helt från Borgå och koncentrerar sig i dag på snabb trafik till Lovisa och Kotka. Borgå Trafik igen försvann i sin tur så gott som helt från Sibbo och är i dag i absolut etta i den lönsamma motorvägstrafiken till Helsingfors.

    Därmed finns det knappt en enda hållplats där de två bolagen konkurrerar i Östnyland. Däremot skapar upplägget en effektiv konkurrens mot nya bolag som vill etablera sig på trafik utmed motorväg 7 – som till exempel billigbolaget Onnibus.

    – Det är inget som jag hört om. Men nu när vi har informationen så gör vi ett seriöst övervägande. Det är inte alls osannolikt att vi granskar saken, säger Keijo Ranta.

     

    Nekar tvärt

    På såväl Borgå Trafik som Pohjolan Liikenne nekar man tvärt till påståenden om att bolagen skulle ha kommit till en överenskommelse. Eero Huttunen, vd på Borgå trafik, säger rakt ut att det inte finns någon överenskommelse om trafiken - vare sig mellan bolagen, eller mellan honom och någon annan.

    – Det finns inget samarbete och inget avtal, varken skriftligt eller muntligt. Sibbotrafiken hade krävt investeringar och fler bussar, och var därför inget som intresserade oss, säger Huttunen.

    Han frågar sig också varför misstankarna riktar sig mot just dem, när ingen annan heller gav anbud i Sibbo.

    – Det finns ett antal aktörer som kunde ha försökt. Hela anklagelsen förolämpar mig. Konkurrensverket får gärna komma hit och se på vår korrespondens, för det finns ingen sådan.

    Matti Kirjavainen, trafikplaneringschef på Pohjolan Liikenne, nekar tvärt och säger att han inte ens vet vad det skulle vara fråga om.

    – Jag vet inte alls vad du pratar om. Det är ett helt obegripligt påstående. Jag kommenterar inte saken närmare. Om du vill diskutera saken ytterligare så kan vi sköta det skriftligt. Det låter som väldigt allvarliga anklagelser.

     

    Många tips

    Valtteri Virtanen, biträdande direktör på Konkurrens- och konsumentverket, säger att verket får en hel del tips från företag och privatpersoner. Huruvida man granskar situationen i Östnyland är sedan en fråga som man får överväga. Beslutet bygger på en rad faktorer, däribland den ekonomiska omfattningen och hur uppenbar saken är. Nationellt viktiga fall får också företräde eftersom resurserna är begränsade.

    Han påpekar att det är svårt att säga huruvida frågorna i Östnyland alls är kopplade till verkets tidigare utlåtande om kartellverksamhet.

    – Det kan hända att vi inte granskar saken närmare. Men det är intressant med information som detta, fall där ett par aktörer beter sig på ett visst vis. I det här fallet har jag ännu inte sett tillräckligt för att vi ska börja misstänka något problematiskt ur konkurrenslagstiftningens synvinkel.

    Virtanen tillägger att karteller generellt sett vill hemlighålla sin verksamhet. Att gräva fram bevis är en arbetskrävande och svår process.

    – Nu talar jag inte om det här fallet, utan i största allmänhet. Men utredningsjobbet försvåras om saken behandlas i offentligheten och företagen därmed vet att det finns misstankar.

    Nyhetspulsen

    2.2.2016 08.46 2.2.2016
    Tog i spisen och fick en elstöt
    »Nu tänker Tukes kontrollera underleverantörens tillstånd och rutiner.
    2.2.2016 13.10 2.2.2016
    Nydöpta återinviger Lilla kyrkan
    »Efter vattenskadan i september är Lilla kyrkan i Borgå nu renoverad och i bättre skick än någonsin.
    2.2.2016 10.45 2.2.2016
    Tallmo får äventyrspark till våren
    »Äventyrsparker har blivit populära runtom i Finland. Nu ska Sibbo också få en.
    2.2.2016 15.59 2.2.2016
    Borgåroddare slog OS-medaljör
    »Borgåföreningen Nesteen Soutajats Joel Naukkarinen och Antti Kilpeläinen bar den finländska flaggan högt i en internationell tävling i Estland i stenhårt sällskap.
    2.2.2016 15.57 2.2.2016
    "Vi kan gå hela vägen"
    »Akilles försvarsklippa Petteri Lampinen, ser att grönskjortorna har alla förutsättningar att gå ända fram till bandyligans final.
    1.2.2016 14.46 1.2.2016
    Klienter evakuerade vid Brandbacken
    »Ett rörbrott på tredje våningen vid servicecentret Brandbacken har gjort att åtta klienter tvingats lämna sina lägenheter.
    1.2.2016 14.12 1.2.2016
    Skolskjutsarna i Borgå får hyfsat betyg
    » Vårdnadshavarna ger skolskjutsarna betyget 7,37 på skalan 4-10.
    1.2.2016 13.53 1.2.2016
    Boende vill ha fria ytor mellan husen
    »Ett efter ett reser sig husen i Hassellunden i Sibbo.
    1.2.2016 09.29 1.2.2016
    Brudparen köar till domkyrkan
    »Domkyrkan är en oerhört populär vigselplats och den måste bokas i god tid.
    1.2.2016 09.06 1.2.2016
    Infarten till en stad är en imagefråga
    » Har du idéer om hur västra infarten till Lovisa kan utvecklas? Svara då på en enkät som finns på nät...

    5.1.2016 18.43 5.1.2016
    Jacobs korta liv gjorde skillnad
    Lokalt
    »Jacobs liv var inte meningslöst utan bidrog till två viktiga förändringar för prematurer och deras föräldrar.
    Helén Kurri
    27.1.2016 07.49 27.1.2016
    Blogg: Mat som farmor Saga gjorde den
    Lokalt
    » Fastlagsbullar och Runebergstårtor, den bästa bullsäsongen är på kommande!
    Micaela Röman
    11.12.2015 11.49 11.12.2015
    BLOGG: Bakom rubrikerna
    Lokalt
    » Det som landar i tidningen är sällan hela sanningen.
    15.1.2016 16.04 15.1.2016
    De filmade
    sekunderna av under
    Kultur
    »För filmaren och dykaren Teemu Liakka gällde det att vara på rätt plats i rätt tid – precis som med alla unika tagningar i naturfilmen Sagan om sjön.
    Petra Lind
    26.11.2015 15.04 26.11.2015
    Han ger barnen verktyg via teatern
    Kultur
    »Borgåbon Pentti Kinosmaa har under de senaste tio åren profilerat sig som en hängiven aktör inom teater och drama, med ständig fokus på barn och unga.
    Petra Lind
    8.12.2015 15.20 8.12.2015
    Irina Björklund lever i stunden
    Kultur
    » Le moment – On hetki heter sångaren, låtskrivaren och skådespelaren Irina Björklunds jultida kyrkokonsert. Så är hon också den som vill leva i stunden.
    Petra Lind
    Östnyland
    • Nyheter
    • Opinion
    • Kultur
    • Livsstil
    • Sport
    • Brott & Olyckor
    • Läsarmaterial
    • Goda nyheter
    ostnyland.fi

    Östnyland utkommer fem dagar i veckan

    Utgivare: KSF Media Ab

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Östnyland: Micaela Röman

    Borgå:
    Postadress: 
    Östnyland, PB 200, 06101 Borgå, Finland
    Besöksadress: Linnankoskigatan 28, 06100 Borgå
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Lovisa:
    Postadress:
     PB 58, 07901 Lovisa, Finland
    Besöksadress: Sibeliusgatan 10, 07900 Lovisa
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Redaktionen: 020 7569 622, redaktion@ostnyland.fi, fornamn.efternamn@ksfmedia.fi

    Fax  019 534 82 44

    Insändare:  debatt@ostnyland.fi