Allt viktigare att kunna debattera
Tidigare skulle man hållas tyst och inte sticka upp. Men att våga ha en åsikt och att argumentera för den är viktigt.
LOVISA Hur ska skolan lära ut förmågan att ifrågasätta, att ha mod att stå upp och uttala en åsikt som man dessutom kan argumentera för? Den frågan har egentligen diskuterats sedan läroplikten infördes, och fortfarande är den viktig.
I Lovisa gymnasium ser modersmålslärare Ann-Christine Kosonen att det är viktigt att eleverna kan debattera.
– Det har alltid varit viktigt att kunna debattera och i dagens samhälle är det kanske ännu viktigare att kunna ifrågasätta det som medierna prånglar ut. Sociala medier har förändrat informationsgången och därför måste man kunna förhålla sig kritiskt.
Men det handlar även om att lyssna på andras argument, att se andra synvinklar och via det eventuellt bli mer vidsynt, säger Kosonen.
Inget skolämne
Debattkunskap finns inte som enskilt läroämne utan bakas så gott som möjligt in i fördjupade modersmålskurser och filosofi. I den nya läroplan som träder i kraft i höst kommer ämnet samhällslära att få fler timmar i schemat, och då kan man även mer än nu fördjupa sig i mediekunskap.
Det handlar om medborgarfärdighet, att tränas till att söka argument och skapa sig en uppfattning om det som sker. Och där har åtminstone eleverna Algot Silvennoinen, Michaela Hiltunen och Emma-Lotta Orava helt på eget initiativ tagit sitt ansvar. Och de har blivit uttagna att representera gymnasiet vid Debattävlingens final 2016.
Förberedda på allt
Debattävlingen ska ge ungdomar en möjlighet att öva sig på att debattera samhällsfrågor och de som kommer till final har gått igenom uttagning i skolan och en regional deltävling.
– Vi är förberedda på vilka frågor som helst, intygar Emma-Lotta Orava dagen innan final.
Hon liksom de andra två oroas egentligen bara för en sak; att rösterna ska hålla.
– Michaela är hos doktorn så nu har vi alla problem med rösten och olika kurer på gång.
Deltagarna får ämnet för debatt just innan de sätter sig ner för att mäta krafterna gentemot tävlande lag. Debattledare och domare är alla erfarna journalister vid Yle och det vinnande laget belönas med en resa till Bryssel.
– Vi får veta om vi ska argumentera emot eller för i ämnet och sen är det bara att hitta argumenten och använda dem rätt.
Olika styrkor
Algot Silvennoinen och Eva-Lotta Orava är båda intresserade av samhällsfrågor. Hemma hos Silvennoinen hör diskussioner till vardagen medan Orava sedan liten läst tidningar och följt med vad som sker via dem. Nu är hon även skribent vid tidningen Nya Östis och har planer på att bli journalist, medan Algot Silvennoinen funderar på politikerbanan.
Alla tre har olika styrkor och känner väl till varandras sätt att argumentera.
– Emma-Lotta har alltid något att säga och hon är övertygande och engagerad, säger Silvennoinen om sin meddrabant.
– Algot är tydlig, kort och rakt på sak och han är skicklig på att bryta ner andras argument, beskriver Orava.
Båda tycker att debatter är roliga och nu önskar de bara att debattämnet är något som de alla behärskar.
– Vi får hoppas att det handlar om något som vi alla kan lite om, så att inte bara en pratar och de andra sitter tysta. Vi gissar på flyktingfrågan, Greklandskrisen eller något annat aktuellt ämne.
Tävlingen går av stapeln vid Tölö gymnasium och Svensk Ungdom samt Finlands svenska skolungdomsförbund är arrangörer.