Snöröjarna sattes på prov
Snöröjningen väcker känslor och höga drivor med snö på trottoarerna i centrum tvingar fotgängarna ut på körbanan.
BORGÅ Tisdagens häftiga snöfall belastade stadens snöröjare till bristningsgränsen. Nederbörd på tjugoåtta centimeter snö på ett dygn är undantagstillstånd.
Det blir svårt att ta sig fram både på vägar, trottoarer och gång- och cykelvägar.
Borgå stad klassificerar sina gator och gång- och cykelvägar i tre klasser när det gäller snöröjning och alla är inte helt nöjda med klassificeringen.
– I princip följer vi samma klassificering som tidigare år, säger gatubyggmästare Ville Kaasinen. Några små justeringar kan det bli fråga om från år till år, till exempel när vi får nya gator.
Under tisdagen spreds ett rykte på Facebook att staden skulle ha klassat ner sina gång- och cykelleder till klass tre, men det stämmer inte säger Kaasinen.
- Vägar och gång- och cykelleder klassificeras i tre grupper.
- Vägar av första klass ska vara plogade mellan 6 och 9 på morgonen och 15 och 18 på eftermiddagen.
- Första klassens vägar plogas redan när det har fallit tre centimeter snö.
- Andra klassens vägar plogas genast efter det att vägarna av första klass är färdigplogade.
- Andra klassens vägar plogas först när snötäcket är fem centimeter eller mer.
- Tredje klassens vägar ska plogas senast 24 timmar efter det att snöfallet har slutat.
– Gång- och cykelleder har klass ett. Busslederna är också ettor och då kan det hända att de plogas först och en del av den snön åker ut på cykellederna. Men genast efteråt putsas lättrafiklederna och det gör vi i fortsättningen också.
– På tisdagen plogades en del av gång- och cykellederna tre gånger.
Skolvägarna
En del av stadens entreprenörer är nya för i år.
I Tolkis har Hans Högström märkt att vägarna bland annat till finska skolan förblev oplogade på tisdagen fram till klockan 12.
– Från stadens sida blev jag upplyst om att hela Tolkis hör till klass tre, att här alltså måste plogas först ett dygn efter snöfall. Det tycker jag är fel. Barnen borde kunna ta sig till skolan utan att plumsa genom höga drivor.
– Den tidigare entreprenören såg till att vägarna till skolan var plogade genast på morgonen, och plogade också flera gånger under dagen när det snöade så häftigt som på tisdagen. Den nya plogade på tisdagen en gång mitt på dagen.
Högström säger att han förstår att man inte kan hålla vägarna snöfria en dag som den vi hade på tisdagen.
– Men skolorna borde prioriteras högre, anser jag.
Ville Kaasinen säger att vägarna till de flesta skolorna i staden har klass ett eller två.
– I Tolkis är endast August Eklöfs väg klassificerad som en etta. Men dessutom ska nog vägen till skolorna i Tolkis också tas upp i tid i fortsättningen.
– Ungefär en tredjedel av våra entreprenörer är nya för den här femårsperioden och det tar en tid innan alla rutter har finslipats. Tisdagens snöväder var ändå en bra inkörning.
Tomtägarnas skyldigheter
Liksom alla andra vintrar är det kommunen som sköter gatuunderhållet medan tomtägarna är skyldiga att hålla gångbanan ren från snö och is. Smala upptrampade gångar på mitten av trottaren uppfyller inte kraven som finns nedskrivna i lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden, paragraf 4.
Alla sköter om sina egna trottoarer och metoden att skyffla över snö på grannens del av trottoaren är strängt förbjuden. Det är också förbjudet att skyffla ut snö från gården till de trottoarer som samtidigt är gång- och cykelleder och som staden alltså har ansvar för.
Gatubyggmästare Hannu Pirttinokka säger att kravet på rena trottoarer och bortforslad snö inte gäller med omedelbar verkan. Några dygn har tomtägarna, eller i praktiken de servicebolag som husbolagen anlitar, på sig att forsla bort snön.
– Det som vi är noga med är ändå att snö inte samlas på hög i närheten av övergångsställen så att den skymmer sikten. Bilisterna måste i tid få syn på både små och större fotgängare, säger Pirttinokka.
Stadens tjänstemän gör sitt bästa för att övervaka att husägarna verkligen följer reglerna.
– Vi behöver inte ingripa så hemskt många gånger per vinter, säger Pirttinokka. Det blir färre och färre ingripanden för varje år, bostadsbolagen lär sig.
Om snöhögarna ligger kvar ännu en vecka efter snöfallet finns det andra metoder att få bukt med problemet.
– Om snön till exempel blockerar parkeringsplatser debiterar vi tomtägarna gängse pris för platserna. Det är tjugo euro per ruta per dag och redan efter några veckor blir priset så högt att tomtägarna inser att det är bättre att transportera bort snön än att vänta på att den ska smälta bort.