Östnyländsk natur och skärgård ska bli exportprodukt
Under de närmaste fyra åren satsar statliga turistfrämjandet Visit Finland flera miljoner på att marknadsföra finsk natur och skärgård internationellt.
BORGÅ Inom Visit Finlands satsning finns två teman som sitter bra i östra Nyland. Det ena handlar om turism som är bra för hälsan, till exempel olika naturupplevelser. Marknadsföringen riktas till Sverige, Frankrike, England och Kina. Det andra handlar om den havsnära skärgården och marknadsförs till Tyskland, Schweiz, Frankrike och Italien.
– Här talar vi till exempel om fiske och annan verksamhet vid eller på vattnet. Visit Finland ser på hela kustområdet som ett enhetligt område, säger Annika Weckman, projektchef på Posintra.
För att företagare i östra Nyland ska kunna dra nytta av den nationella satsningen krävs samarbete och större helheter. Utvecklingsbolaget Posintra har därför startat ett projekt som ska hjälpa företagarna att hitta en gemensam melodi. Projektet heter Star och dess främsta målgrupp är företag som verkar i skärgården och vid kusten, men också andra kan delta.
– Om vi som område vill bli beaktade i Visit Finlands marknadsföring måste vi ha en klar profil. Vi måste veta hur vi vill synas och vad vi vill berätta.
Produkter och evenemang
Projektet har som mål att skapa tjugofem produkter och fem evenemangshelheter som Visit Finland ska lyfta fram internationellt.
Annika Weckman ger ett exempel på en produkt.
- Ansvarar i egenskap av nationell expert inom turistbranschen och aktiv aktör för att främja den internationella turismen till Finland.
- Stöder företag och företagsgrupper inom branschen att utveckla och marknadsföra turisttjänster riktade till den internationella marknaden.
- Verksamheten finansieras ur statsbudgeten. Budgeten för år 2015 är cirka 10 miljoner euro. Dessutom deltar den finländska turistnäringen i marknadsföringen med ungefär 1 miljon euro.
– En vecka på en sommarstuga på en ö i skärgården blir en exportprodukt när den marknadsförs utomlands.
Evenemangshelheter kunde till exempel vara en vidareutveckling av Lovisa historiska hus.
– Eller något kring J.L. Runeberg? Man kunde bygga en helhet kring båten Runeberg och ta med hus som han har bott i. En lyckad evenemangshelhet var Tove Jansson 100 år, en storsatsning som lockade över 20 000 turister till Borgå.
En första träff inom projektet Star hölls på tisdagen. Tanken är att företagarna och Posintra ska träffas flera gånger kring olika teman för att skapa produkter och helheter som Visit Finland fattar intresse för.