Lönnbacka är området för de företagsamma
Ett av de företag som har funnit sig väl tillrätta i Lönnbacka företagspark i Mårtensby är Aarbike Oy.
SIBBO Jarkko och Satu Aarros äger och driver Aarbike, ett privatföretag som säljer begagnade motorcyklar. Verksamheten har stadigt vuxit och därmed utrymmesbehovet.
– Vi kom Lönnbacka 2009, till en hall som vi hyrde. Den blev för liten och 2011 köpte vi hallen här på Lönnbackavägen. Också den blev för liten och vi beslöt att utvidga med de kvadratmetrar som fanns kvar av byggrätten. Utvidgningen blev klar i oktober i höstas, säger Jarkko Aarros.
Byggrätten är utnyttjad och för tillfället får paret Aarros nöja sig med en hall som ger plats för 175 motorcyklar.
– Vi torde vara det enda företaget i Finland som har ett så här stort utbud av begagnade motorcyklar i en affärslokal. Vi är inte de enda på marknaden, men de andra är kedjor som har affärer på flera orter.
- Ligger två kilometer från Nickby.
- Tillverkningsindustri, underleverans, entreprenad och företag i reparationsbranschen har koncentretats till området.
- Vatten, avlopp och gator blev klara 2011.
- På området finns sju lediga tomter i olika storlek till salu.
- Vid behov kan tomter delas och sammanfogas.
- Kommunstyrelsen har bestämt att priset är 20 euro per kvadratmeter.
Aarros har byggt upp sin affärsverksamhet kring konceptet att en begagnad motorcykel inte ska få kosta för mycket, men den ska trots det vara en kvalitetsvara.
– Vi köper in begagnade motorcyklar av några större affärer och också av privatpersoner. Dessutom tar vi också motorcyklar i utbyte. Jag har sysslat med motorcyklar hela mitt vuxna liv och kan gå i god för kvaliteten.
Säsongen närmar sig
Konceptet bär och i fjol sålde Aarros 747 motorcyklar och den mest långväga kunden kom ända från Lappland till Sibbo för att handla.
Företaget sysselsätter utom ägarparet en deltidsanställd och en säsonganställd som arbetar från våren fram till hösten.
– Verksamheten går i vågor. Det är tyst i november och december, men genast efter motorcykelmässan som hålls i februari, blir det liv i affären, säger Satu Aarros.
Försäljningstoppen nås under sommaren.
– Rekordet är tretton motorcyklar på en dag och 123 på en månad i fjol somras, säger Jarkko Aarros.
Nöjda
En företagare har långa dagar. Jarkko Aarros säger att det normala för honom är att komma till affären sex eller sju på morgonen och gå hem tolv timmar senare.
– Det jag saknar här på området är ett ställe där man kunde få morgonkaffe och lunch. Jag tror att det finns efterfrågan på en sådan tjänst. Området är stort.
Aarros skulle också gärna se andra detaljaffärer i grannskapet, sådana som lockar kunder och som skulle liva hela området. Men i det stora hela är de nöjda med det kommunen har att erbjuda.
– Vi kan inte klaga, vi har till och med fått gatubelysning nyligen. Det gick också lätt och snabbt att få bygglov för utvidgningen.
En annan positiv överraskning var det lokala byggföretag som de anlitade för att bygga ut hallen. Företaget gjorde ett gott arbete och fick dessutom allt klart en månad i förtid.
Fritt fram
Kommunens näringschef Rauno Tiainen säger att Lönnbacka är öppet för olika slags företag. Därför säger kommunen inte nej om det visar sig att ett kafé eller en lunchrestaurang vill slå sig ner i Lönnbacka.
– Men jag tror ändå att det finns för få kunder på området för att ett kafé att bära sig.
Hela Lönnbacka är femtio hektar stort. Området har en äldre och en nyare del som blev klar 2011.
– Den nya delen är elva hektar stor. På den finns en byggrätt på 19 000 kvadratmeter. Antalet lediga tomter är sju. Storleken på tomterna varierar från 3 500 till 7 000 kvadratmeter. Tomtgränserna är riktgivande. Företagen får själva komma med önskemål om tomtens storlek.
Han säger att Lönnbacka som företagsområde inte är lika eftertraktat som Söderkulla.
– De dåliga tiderna spelar in. Men det är viktigt att en kommun har en viss reserv av företagstomter.
Företagare
Före Sibbo arbetade Rauno Tiainen med näringslivsfrågor på olika orter, till exempel i östra Finland och Österbotten.
– Men ingenstans har marknadsföringen av tomter varit lika lätt som i Sibbo. Det beror på att Sibbo räknas som en del av huvudstadsregionen och egentligen behövs ingen marknadsföring utåt.
Hans viktigaste uppgift som näringschef är att hjälpa företagare som vill starta eget och att utveckla hela Sibbos näringsliv. Allt ligger inte på Rauno Tiainens axlar utan kommunen köper också tjänster av nyföretagarcentralen och Posintra.
Kimmo Virtanen är ordförande för föreningen Sibbo företagare. Han upplever att samarbetet mellan kommunen och företagarna har blivit betydligt bättre efter det att kommunen fick en näringschef.
– Det bättre samarbetet handlar också om att vi har en kommundirektör som är mycket positivt inställd till företagsverksamhet, säger Rauno Tiainen.