Olika hemvårdare oroar anhöriga
Anhöriga till kunder i Borgås hemvård är oroliga över att för många olika vårdare besöker kunderna. På hemvården säger man att det här inte beror på hemvårdens nya koordinationssystem, utan snarare brist på personal.
BORGÅ För drygt ett år sedan tog Borgå stads hemvård i bruk ett nytt koordineringssystem som planerar närvårdarnas arbetspass. Programmet ger skötarna mera tid hos kunden. De måste inte längre tillbaka till kontoret för att skriva kundrapporter utan kan göra det via mobilen. Men anhöriga är oroliga över systemets följder.
– Min mamma har en massa olika skötare som besöker henne. Skötarna får inte längre välja sina egna rutter, vilket gör att många av dem åker till flera olika områden och kunder, säger en anhörig till en kund i Östra hemvården.
Den anhöriga säger att hon fått höra från två olika skötare att de föredrog det gamla systemet när de själva fick planera sina rutter.
– Det skulle kunna vara en person i ett område. Då kunde personalen tillbringa mera tid hos kunderna i stället för att åka fram och tillbaka.
– Om skötaren känner kunden märker denna person också snabbare ifall det skett någon förändring hos kunden.
Inget fel på systemet
Krister Lindman, hemvårdsledare för Norra hemvården, avfärdar ändå att problemen med olika vårdare hos kunderna beror på det nya systemet.
– På vardagar väljer programmet så att kunderna får besök av sina egenvårdare. På kvällar och helger har vi mindre personal så då kan det bli olika vårdare till olika kunder men vårt mål är ändå att undvika det så långt som möjligt.
Lindman säger att orsaken till att det ibland kommer olika vårdare oftast är sjukfrånvaro eller ledighet.
– Vi har mycket folk sjuka och då är det inte enkelt att alltid ha samma vårdare hos samma kund. Men det här är ett problem som vi jobbar på, bland annat genom att ha en vikariepool så att det inte är helt främmande människor som dyker upp ifall en arbetare är sjuk.
Han tillägger att kunder i samma område ibland behöver få besök på samma tidpunkter. Då är det bättre med flera skötare i samma område, fastän det innebär körning fram och tillbaka.
– I synnerhet i centrum kan flera skötare åka till samma område eftersom avstånden inte är långa.
Enligt hemvårdsledaren har personalen varit nöjd med det nya systemet, det har bara inneburit positiva förändringar. Närvårdaren Linda Hänninen instämmer.
– Jag har oftast mina egna kunder och det är sällan jag hamnar köra fram och tillbaka, säger hon.