Underhåll går före väginvesteringar
Mindre men viktiga vägar i östra Nyland ska underhållas medan större väginvesteringar får vänta tills ekonomin är bättre.
ÖSTNYLAND De östnyländska kommunerna, Nylands förbund, Närings-, trafik- och miljöcentralen och Trafikverket har slutit avtal om tyngdpunkten i de kommande årens trafikstrategi.
Mindre men viktiga vägar ska prioriteras medan större väginvesteringar får vänta. Staten borde skjuta till mer pengar för att man skulle kunna få verkliga alternativ till privatbilismen, som bättre bussförbindelser och spårtrafik.
– Investeringar i kollektivtrafiken innebär till exempel bättre anslutningsparkering. Med hjälp av bland annat trafikarrangemang på området där riksväg sju och fyra samt Ring I korsas ska busstrafiken bättre hålla tidtabellen, säger trafikplanerare Pasi Kouhia vid Nylands förbund.
I fortsättningen satsar man också på spårtrafiken. Målet är att östra Nylands största centrumområden ska kopplas samman med spårtrafiknätet.
– Regionens kommuner har förbundit sig till att sköta planläggningen som gäller området för banavsnittet som sträcker sig från Kervo till Nickby. Det garanterar att banan som nu används för godstrafik också ska kunna tas i bruk för persontrafik, kanske rentav på kort sikt, säger Kouhia.
Nya stora trafikinvesteringar på längre sikt är bland annat en omfartsväg öster om Borgå och dess norra bro. I planen ingår fortfarande också en ny järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och S:t Petersburg samt östmetron.
– Kommunerna och Nylands förbund förbereder sig för stora framtida projekt genom att redan nu göra nödvändiga reserveringar i kartorna i planläggningen på kommun- och landskapsnivå. Både på kommun- och landskapsnivå har man en tydlig vision även om projekten inte kommer att förverkligas under de kommande åren, säger Pasi Kouhia.