Skolcoach motiverar eleverna
Ungdomar får mer stöd i skolan än tidigare. I Borgå har skolorna infört skolcoachar till hjälp för invandrare och för att stöda de som har det svårt i skolan.
BORGÅ Programmet med skolcoachar hänger ihop med projektet Utbildningsmässig jämlikhet som inleddes för nästan tre år sedan. Projektets mål är att jämna ut skillnaderna mellan skolorna i kommunen.
I Borgå jobbar två skolcoachar, en på svenska och en på finska. De har som uppgift att motivera, uppmuntra och handleda eleverna i skolan och på fritiden. Coachen är inte en lärare utan fungerar som en länk mellan skolan och hemmet.
I Pääskytien koulu studerar många invandrare. Där jobbar den ena coachen speciellt med dem. Coachen hjälper med integrationen genom att samarbeta med familjerna både i frågor som direkt har med skolgången att göra. Men coachen finns också med som ett stöd på fritiden. Tillsammans försöker man hitta stödformer som passar.
– Samhället har förändrats och allt flera ungdomar behöver olika former av stöd. Det är bra att man kommer på nya lösningar på problemen, säger rektor Kimmo Sirén.
Skolcoachen jobbar självständigt
En skolcoach har mångsidigare och mer specifika uppgifter än skolgångsbiträdet. Coachen hjälper till med läxor och ordnar program på kvällar och under lov.
I Gammelbacka och Vårberga skolor samt i Pääskytien koulu, Kevätkummun koulu och Peipon koulu ska de skolgångshandledare som anställts med statens bidrag, och som arbetar inom jämlikhetsprojektet, jobba som skolcoachar från och med nästa år.
– Ett skolgångsbiträde arbetar ofta utifrån lärarnas instruktioner, medan en skolcoach jobbar mera självständigt, säger specialplanerare Tiina Välikangas.
På svenska sidan jobbar skolcoachen i Lyceiparkens skola och Strömborgska skolan. Coachen finns till för hela skolan. Skolcoachen jobbar förebyggande och tröskeln att ta kontakt är låg. På så sätt kan man redan i ett tidigt skede erbjuda hjälp.
Anna-Lena Ström är skolcoach i de svenskspråkiga högstadieskolorna. Hon beskriver coachen som en neutral vuxen i skolan som föräldrarna, lärarna och barnen kan vända sig till. När Ström började jobbet fanns det ännu ingen klar arbetsbeskrivning, men en sådan har utformats utifrån erfarenheterna från det första året.
– Arbetsbeskrivningen lever hela tiden eftersom det kommer nya elever varje år. Just nu är jag fullt sysselsatt hela tiden. Men det har varit lätt att bygga upp verksamheten eftersom samarbetet har fungerat så bra.
– Det bästa med jobbet är kontakten med eleverna. Alla dagar är olika och arbetsuppgifterna varierar.
Positiv respons
– Vi önskar att det fortsätter så länge som stadens pengar räcker till. Erfarenheterna är mycket positiva, säger utbildningsdirektör Rikard Lindström.
Skolcoach-verksamheten fortsätter med säkerhet till slutet av 2016, men Kimmo Sirén önskar att den kunde fortsätta ännu efter det.
– Vi har fått bra resultat och behovet av stöd kommer inte att minska.