Sabik är stjärnan som lyser klar
De lyser upp bojar, fungerar som lyktor i fyrar och märker ut sjömärken ute till havs. De pallar för väder och vind och syns flera sjömil. En del av signallyktorna för extremt bruk tillverkas i Borgå. Företaget förväntas göra rekordresultat i år.
BORGÅ I fabrikshallen i Östermalm monteras högpresterande signalljus. Hyllor med beståndsdelar står mellan arbetspunkterna där montörer koncentrerat bygger ihop varje enskild lykta för hand. Det är ett precisionsarbete.
Sabik producerar smarta lyktor och ljussignaler med ledlampor som ljuskälla för extrema förhållanden.
I fjol gjorde företaget rekordresultat och det ser ut att gå ännu bättre i år. I och med att man säljer specialprodukter till en smal kundkrets som behöver produkterna oberoende av tidpunkt eller läge är man inte så känslig för konjunktursvängningar.
– Våra produkter är sådana man måste ha för säkerheten till havs eller på land. Vi har inte så många produkter, men kan göra olika versioner av dem enligt önskemål, säger verkställande direktör Lars Mansner.
Åttio procent av omsättningen är produkter för sjöfart och resten är järnvägssignaler och telematikskyltar för vägar.
– Vi tillverkar samma slags skyltar som just nu monteras vid motorvägen till Helsingfors. Det finns en fastslagen standard som skyltarna ska fylla, och tekniska finesser blir betydelselösa när produkten ska fyllas en viss standard. Vårt pris blir högre än de stora tillverkarnas i Europa, konstaterar Mansner.
Förutom signalljus av olika slag erbjuder man också system för dataövervakning av signalljus.
Verkställande direktören för Sabik Lars Mansner säger att företagets mål är att skapa produkter som löser ett problem för kunderna. – Vi eftersträvar att alla har kompetensen att göra alla produkter, säger Mansner. Foto: Foto: Tor Wennström.
Känslig elektronik
Elektroniken i signallyktorna är mycket känslig.
– Ledlampor är känsliga för statisk elektricitet från till exempel syntetiska kläder. Vi har installerat en jonisator som minskar statisk spänning i luften, och ett dammfilter för hallen. Alla som jobbar här har specialkläder och specialskor som inte alstrar laddning, räknar Mansner upp.
Till och med en liten urladdning kan skada produkterna. Därför testas varenda en lykta ordentligt innan den lämnar Borgå.
– De flesta fel kommer fram inom några timmar. Alla lyktor får stå på ett dygn medan de testas, då är vi säkra på att de är felfria.
I den nya hallen på Hyvelspånet finns en mätbana, eller egentligen två, och med hjälp av banorna justerar Kaj Eriksson de färdiga lyktorna så att effekten är den som utlovats. Just nu jobbar Eriksson med en av drygt 300 högintensitetslyktor som sjöfartsmyndigheterna i Indonesien har beställt. Det är en enorm beställning, i medeltal levererar företaget 160 lyktor av den typen per år. Nu ska leveransen monteras på fem veckor.
– Det klarar vi, bara underleverantörerna gör sitt, säger Eriksson tryggt.
Han har jobbat länge på företaget, och berömmer kämpaandan och stämningen bland personalen.
– Pojkarna jobbar långa dagar om det behövs för att bli klara i tid, säger han.
En så stor order som den till Indonesien är mycket ovanlig. Eftersom det är specialljus som Sabik tillverkar är det vanligaste att kunden beställer en lykta av en viss modell och en av en annan.
Kapitalstark ägare
Sedan i somras ägs Sabik av kanadensiska bolaget Carmanah, som fokuserar på att tillverka lyktor som drivs med solenergi.
Att sälja var inget lätt beslut för Mansner och hans kompanjoner Kalevi Sarvikivi, Jens Berg, Jonas Lindberg och Kari Taskula samt två tyska minoritetsägare.
– Det finns gränser för hur mycket man kan satsa på ett företag, och vill man växa behövs kapital. Men det känns tufft att sälja ett företag man varit med och byggt upp, säger Lars Mansner.
Köpet är resultatet av ett och ett halvt år av förhandlingar och de gamla ägarna sitter kvar i bolagets ledning.
– Det måste finnas en viss resurs och en viss företagsstruktur i ett företag som vill expandera.
2005 överskred företagets omsättning 5 miljoner euro och fem år senare hade man dubblat den. I fjol kom man nästan upp till 18 miljoner. Lars Mansner är nöjd med den nya ägarstrukturen och ser möjligheter att växa ännu mer.
– Carmanah köpte oss för att lägga ut sin marina produktion på oss och växa, inte för att integrera de två företagen. Företaget har tuffa år bakom sig med dåligt resultat men en ny ledning lyckades vända det 2013 och nu går det bra för företaget.
Innovationer
Sedan 1998 har fokus inom Sabik legat på det marina och på att utveckla tekniken för lyktor och ta fram nya produkter. Ledlampan har otaliga fördelar framför glödlampan, speciellt för krävande förhållanden. Den har starkare ljus, ger ut mera energi och den håller mycket längre.
– På 2000-talet uppstod ett enormt sug efter ledlampor. Den som snabbt hade en bra lösning hade möjlighet att komma in på marknaden, konstaterar Mansner.
Sabik lyckades ta fram den snabba lösningen, och etablerade sig på ledmarknaden.
– Vi gör god prestanda och det är dyrare lösningar men sådana som kunderna vill ha.
Kimmo Ilves-Aro är en av dem som jobbar med produktutveckling. Framför honom på bordet ligger en ny lykta i produktfamiljen, eller prototypen till den.
– Den laddas med solenergi och meningen är att den ska klara sig utan service långa tiden. Utmaningen är att tillgången på solenergi vissa tider av året och på vissa platser är ytterst liten, och då måste batteriet i lampan vara mycket energisnålt, säger han.
– Målet är att minska energikonsumtionen till ett minimum.
Kimmo Ilves-Aro förser lyktan med intelligens via kretskort. Vid sidan om honom finns ett testskåp för att mäta hur energin från den nya lampan påverkar annan elektrisk utrustning i närheten.
– Det är knepigt, det finns standarder för hur mycket den får släppa ifrån sig elektrisk strålning för att kunna användas vid farleder där stora fartyg går. Vi ska nå den gränsen.
Också Ilves-Aro trivs på sitt jobb.
– Det är flexibelt. Vi är inte så många och kan reagera snabbt när det behövs. Dessutom finns allt kunnande under samma tak, det är lätt att kommunicera med varandra.
När tillverkningen av det som nu är en prototyp på Ilves-Aros bord kan börja kan ingen ännu säga, men så snabbt som möjligt ska det ske. Det finns redan ett behov för just den lyktan. Det är en del av filosofin.
– Man måste ta hand om sina kunder. Vi skräddarsyr lyktor som kunden behöver. De finns inte så många i den här branschen, men de är trogna då man byggt upp ett bra förhållande, säger Lars Mansner.