HRT ser hellre buss än tåg till Nickby
Persontåg till Nickby kräver 20 000 invånare längs banan säger Helsingforsregionens trafik och vill prioritera kollektivtrafik på hjul.
SIBBO Det kommer att dröja länge än innan det blir aktuellt med persontågstrafik mellan Nickby och Kervo, i alla fall om man skall tro den utredning som Helsingforsregionens trafik har gjort. Där säger man att trafiken inte blir lönsam förrän det finns minst 20 000 invånare längs järnvägen, alltså i Ahjo, Tallmo, Mårtensby och Nickby.
I Sibbo har man länge talat om tåget som en av hörnpelarna för en framtida snabb befolkningstillväxt i området.
– Det där med 20 000 invånare gäller för att järnvägstrafiken skall gå på plus, säger Sibbofullmäktiges ordförande Christel Liljeström (SFP). Jag anser att vi bör ha spårbunden trafik för att utvecklingen skall kunna gå vidare i området.
Det handlar alltså delvis om olika synsätt. Den ena vill se att området är utbyggt när tågtrafiken startar, den andra vill ha tågtrafik ganska snart för att sätta fart på byggandet.
Liljeström gillar inte tanken på bussar som sköter kollektivtrafiken. Den sortens trafik leder ändå till att folk skaffar flera bilar. Det blir buss till Kervo och så får man byta till tåg där. Då vore det bättre med pendeltåg till Kervo och snabbare byten till tåg där.
– Det behöver inte heller bli så dyrt att bygga om järnvägen så den passar för pendeltrafik. Det betyder i praktiken att vi måste bygga parallellspår vid stationerna där tåg kan vänta in mötande trafik. Vi har en utredning som säger att det skulle kosta 10 till 12 miljoner euro.
Loppet inte kört än
Utvecklingsdirektör Pekka Söyrilä i Sibbo ser inte utredningen som ett stopp för järnvägsplanerna. Idag bor det omkring 4 500 invånare i Nickby. Nu börjar man försäljning av tomter i Ådalen-området som kommer att få ett tusental invånare när det är utbyggt. Nickby gård får lika många till.
– Det behövs i praktiken en fördubbling av invånarantalet i Nickby innan tågtrafiken kan bli lönsam, säger Söyrilä.
Tallmoområdet har nyligen tagits med som nytt tillväxtområde i Sibbos markpolitiska program. Det kommer att leda till en tillväxt i den delen av Sibbo.
HRT:s utredning skall behandlas i de politiska organen i Sibbo i december. Söyrilä säger att man i kommunen hoppas att få igång tågtrafiken före år 2030.