Järnvägens framtid är höljd i mörker
Stationsbyggnaden från slutet av 1800-talet är såld och de nya ägarna smider planer för framtiden. Området som byggnaden och hela bangården står på finns på stadens lista över områden som småningom ska få en detaljplan och järnvägsentusiasterna fruktar att byggnation ska ersätta den kulturhistoriskt viktiga transportleden.
BORGÅ I stadens planläggningsöversikt från våren 2015 sägs det att man utreder högklassigt bostadsbyggande, utveckling av nuvarande arbetsplatsfastigheter och lösningar som stöder värdena för det historiska området kring järnvägsstationen.
– Hela området har redan länge varit aktuellt. På bangården finns det ingen detaljplan alls för tillfället, säger planläggare Pekka Mikkola vid Borgå stad.
Den ekonomiska recessionen i kombination med att det ännu finns en hel del obebyggd mark på Västra åstranden gör att det inte direkt brådskar med en detaljplan för det drygt 80 hektar stora triangelformade området mellan Borgå å, Johannisberg och Hornhattula.
Spåren kapas?
För fyra år sedan anordnades en planeringstävling för Hattula-stationsområdet. Det vinnande förslaget till plan för området i Europan 11-tävlingen har man kapat Borgåbanan ungefär en halv kilometer nordväst om stationsbyggnaden och ritat in hus där det gått räls sedan 1874. I planläggningsöversikten sägs att det vinnande förslaget ger "en utomordentlig möjlighet att börja detaljplanera området" och på stadens hemsida sägs det att man utgår i från att järnvägen och en ny hållplats i framtiden ska finnas västerut från den nuvarande stationen.
Ska skyddas?
Det är de skrivningarna som väckt en del oro bland dem som vill bevara järnvägen och frågan är huruvida järnvägen är så pass värdefull ur ett historiskt perspektiv att den bör bevaras?
– Det skulle vara mycket bra om åtminstone någonting blev kvar, säger Merja Herranen museichef vid Borgå museum.
För när rälsen plockats bort, då är loppet kört, då är åtminstone den delen av järnvägen förlorad för alltid.
Byggnadsforskare Juha Vuorinen vid Borgå museum menar att järnvägsspåren är viktiga ur både museets och Museiverkets synvinkel.
– Det viktiga är kanske inte spåren i sig. Jag vet inte ens från vilket år de är. Det viktiga är att de är funktionsdugliga. Det handlar om den historiska kontinuiteten. De är en del av miljön.
Bangården är klassificerad som ett nationellt viktigt skyddsobjekt vilket troligen innebär att inga stora förändringar kommer att ske där.
Staten äger spåret
Numera trafikeras sträckan mellan växeln Olli i Andersböle och Borgå av rälsbusstrafik under sommarmånaderna och den 16,5 kilometer långa sträckan är klassad som museijärnväg.
Det är med andra ord en bit intressant järnvägshistoria som går genom byarna mellan Andersböle och Borgå centrum. Mikkola lovar att ingenting kommer att ske utan att alla intressenter hörts. Dessutom är det Trafikverket som äger järnvägen och en cirka 20 meter bred markremsa under spåret. Men den är inte skyddad och om det i framtiden uppstår ett behov av att bygga där det i dag går räls är en möjlighet att skydda hela spåret.
– Så länge de äger marken kan vi ju inte gå dit och göra någonting alls. I planeringsarbetet skulle vi vara tvungna att förhandla med Museiverket.
I praktiken innebär det att man skulle vara tvungen att köpa upp järnvägen och marken kring den. Och inte bara det, marken vid bangården och på flera ställen i dess närmaste omgivning är förorenad av kreosot, ett ämne som man använde för att impregnera träsyllarna med. Det är heller inte uteslutet att också marken under rälsen är förorenad, efter över 140 år av träsyllar som troligen läckt impregnering ned i marken och av tågtrafik som orsakat utsläpp av olja och andra miljöfarliga substanser.
Inget på gång ännu
Det skulle med andra ord vara en ganska dyr och omständig process att omvandla banan till tomter. Tidsramen är ganska vid, planeringen har ännu inte kommit längre än till en allmän programförklaring.
– Tyvärr är planeringssituationen ännu den samma (som 2011) säger Mikkola.
Däremot är inget hugget i sten vad det gäller framtiden. Banavsnittet från Olli till Borgå underhålls av VR Track och om det ska kunna bevaras kan det hända att Trafikverket så småningom vill sälja hela den ursprungliga delen av Borgåbanan. Det skulle samtidigt öppna för staden att planera och bebygga delar av det nuvarande spåret.