Vikten av att förstå varandra
Det har gått trettio år sedan staden tog över ansvaret för träningsundervisningen i Borgå. På onsdagen firade tidigare elever och personal, föräldrar och samarbetspartner i Kvarnbackens matsal.
BORGÅ – Hushåll är bästa ämnet och fruktsallad är favoritmaten.
Tobias Carlsen är säker på sin sak. Skolveckan i specialklassen för träningsundervisning följer ett fast schema. På fredagar är det hushåll och då kanske det blir egenbakad pizza till lunch, eller pastasallad. Fruktsallad är den absoluta favoriten för de båda äldre pojkarna i klassen, Tobias och Anton Johansson.
Jesper Lundström går i fyran, Anton i åttan och Tobias i nian.
Specialklassen underlyder administrativt Kvarnbackens skola, men finns fysiskt i Näse skola. Hit flyttade specialklassen undan den dåliga inomhusluften i Kvarnbackens skola, för fem år sedan. Trots att reparationen av skolan är klar för länge sedan blev specialklassen kvar i Näse.
– Det är meningen att vi ska flytta in i Västra enhetsskolan när den väl är klar. Det är naturligast eftersom vi har elever från klass ett till klass nio, precis som enhetsskolan, säger specialklassläraren Katja Helenelund.
Det här innebär att specialklassen flyttar ut i baracker samtidigt med resten av Näse skola, det senaste beskedet är att det händer efter jullovet. Eftersom man nu räknar med senare byggstart för enhetsskolan kan det hända att också baracktillvaron börjar litet senare.
Jubiléet ska firas stort, säger Helenelund.
– Dit har vi bjudit både nuvarande och tidigare elever, deras anhöriga, nuvarande och tidigare personal och övriga samarbetspartner.
Elevens bästa
Träningsundervisningen sköttes tidigare av Kårkulla samkommun, men 1985 tog den kommunala utbildningen över. Därför firar man nu trettio år av träningsundervisning vid Kvarnbackens skola.
I dag har specialklassen för träningsundervisning tre elever. Eleverna har någon form av utvecklingsstörning eller autistiska svårigheter och därför förlängd läroplikt. Inklusion på heltid i allmän undervisning är inte en bra lösning för just de här eleverna.
– Men visst kan våra elever ta del av den allmänna undervisningen, till exempel i slöjd, säger Helenelund. Alla beslut tas enligt elevens bästa, vi ser till vilken lösning som är bäst just för varje enskild elev.
Eleverna har individuella läroplaner och deltar ibland i gemensamma samlingar som fester och morgonsamlingar med Näse skola.
Målet med undervisningen är att eleverna ska klara av en så stor självständighet som möjligt och samtidigt utvecklas i kommunikation och socialt samspel.
Aktiviteter i det Dagliga Livet
Dagen börjar alltid lika, rutiner är bra och delar in dagen i lättbegripliga delar. Efter morgonsamlingen i går har eleverna räknat och spelat, efter lunch är det tid för självständiga uppgifter. Tobias och Anton tar självmant fram sina aktivitetslådor.
– I modersmålet handlar det bland annat om att träna upp sin fingermotorik, men också om läsförståelse, att berätta om bilder och kunna återberätta texter, säger Helenelund.
Ofta söker sig specialklassen utanför klassrummet och utanför skolan. Onsdagen är en ADL-dag, en dag för Aktiviteter i det Dagliga Livet.
– Då tar vi oss kanske till Konstfabriken, åker hiss och rulltrappor, tittar på kläder. Allt som händer i omgivningen blir en källa till iakttagelser och kommunikation.
Jesper Lundström och Katja Helenelund trivs i träningsklassen.