Företagare besökte Sibbo gymnasium
Under tisdagen anordnade skolan en paneldebatt med temat ung företagsamhet dit man bjudit in lokala företagare. Evenemanget var också startskottet för skolans nya satsningar på entreprenörskap och privatekonomi.
SIBBO På tisdagsförmiddagen satt hela skolan bänkad i Sibbo gymnasiums festsal för att lyssna på vad lokala företagare hade att berätta om företagsamhet.
– Till min stora glädje var det många som kom fast de egentligen inte hade någon lektion, säger Barbro Juselius-Rosse, lärare på Sibbo gymnasium.
Debatten pågick i två timmar och leddes av två gymnasieelever som hade föreberett frågor på förhand. Under debattens gång kunde även eleverna i publiken tweeta sina frågor till representanterna som samtidigt visades via projektor på väggen.
– Det var två mycket intensiva men givande timmar, säger Ann-Britt Nieminen, rektor på Sibbo gymnasium.
Lokala företagare gav råd
På plats fanns Mårten Hellman från bokföringsbyrån Oy Actire Ab, Katja von Wendt från konsultfirman Avili, Mikael Bäckström från Basilika K-supermarket, John Hartwall från K-Hartwall koncernen och Petra Holmström från restaurangen Kolifej.
– Vi ville ha med olika typer av företag och försökte få med stort och smått, säger Barbro Juselius-Rosse.
Under debatten berättade företagarna hur det är att leva som företagare och vilka utmaningar som finns. Eleverna undrade bland annat hur företagarna ser på digitaliseringen och arbetarnas ställning när många yrken byts ut till robotar. De ställde även frågor om hur möjligheterna att få sommarjobb ser ut.
– Det var en bra debatt och jag är imponerad av elevernas initiativförmåga. Jag tycker det är viktigt att man i unga år inser att det finns möjligheter att skapa mervärde och arbetsplatser. Det går att tillämpa på alla, en del blir humanister och andra vill bli tjänstemän eller akademiker, säger John Hartwall.
Del av nationellt projekt
Paneldebatten var kickoff för skolans nya kurspaket som inkluderar undervisning i privatekonomi och en kurs där elever får starta ett företag under ett års tid.
– Det viktigaste från vår sida är att vi ger eleverna den teoretiska kunskapen som de kan bygga vidare på, säger Ann-Britt Nieminen.
Kurspaketet är en del av Ung företagsamhet, ett nationellt projekt som syftar till att främja företagsamhet bland unga genom att hjälpa dem starta företag.
– Ungdomarna vill veta mer om ekonomi. Sedan är det trist att det inte går så bra för Finland. Men det här är kanske framtiden. Med tanke på våra tidigare elever så inser man att de har otrolig potential bara de vågar utnyttja den, säger Barbro Juselius-Rosse.