Kyrkan kan bli trafikdelare i Lovisa
Brandensteinsgatan gäller för trafiken från väst in till centrum. Den som kommer körande från öst tar Mannerheimgatan. Kyrkan blir trafikdelare och båda gatorna enkelriktas, om skisserna blir verklighet.
LOVISA Över 20 fullmäktigeledamöter i Lovisa vill ha en helhetsplan för trafik och gator i centrum.
– Sådana finns redan, påpekar tekniska direktören Ulf Blomberg.
Det var i mars i fjol fullmäktigemotionen lämnades in. I texten konstateras det bland annat att affärskvarteret i centrum av staden bildas av en kvadrat, som avgränsas av Brandensteinsgatan, Drottninggatan, Karlskronabulevarden och Alexandersgatan. Att förbättra servicen i stadens centrum och att uppliva området är ett viktigt mål. För att nå målet måste gatorna göras promenadvänliga, trygga och trivsamma.
Ulf Blomberg är av samma åsikt som fullmäktigeledamöterna, genom att bygga om gator och omdirigera trafiken kan stadskärnan göras mera fungerande och attraktiv. Han påpekar ändå att de planer som finns är nog. Att göra upp nya är onödigt, också med tanke på att staden inte har pengar för önskade centrumåtgärder just nu.
– När det finns en möjlighet att skrida till åtgärder kan gamla planer dammas av och eventuellt justeras.
Tekniska nämnden behandlar ärendet vid sitt möte på tisdagskvällen.
HELT ONÖDIGT. Att satsa pengar på nya trafiklösningar är onödigt. Det anser Peter Mankonen, Kalle Karlsson, Jucki Nordman och Christian Pesonen. (Foto: Kristoffer Åberg Och Ksf Media)
Enkelriktat
De senaste centrumskisserna är gjorda 2002 och 2009. Båda bygger på att trafiken delas upp väster om kyrkan så att trafiken österut leds längs Brandensteinsgatan ända fram till bollhallen. Trafiken västerut går längs Mannerheimgatan på motsvarande avsnitt. Körfältet görs smalare medan fotgängarområdet blir bredare.
Kostnaderna för ombyggnaden av de här två gatorna samt de tvärgående gatorna på det aktuella avsnittet uppskattades 2009 till knappt 3 miljoner euro. Blomberg antar att prislappen i dag är aningen större.
I den plan som ritades 2002 ingår också Dottninggatan och Alexandersgatan mellan Brandensteinsgatan och Karlskronabulevarden. Tilläggskostnaderna för de här gatorna uppskattas vara 0,6 miljoner.
I den plan som gjordes av FCG Planeko 2009, konstateras det att affärscentret i Lovisa är ovanligt levande och särpräglat. Mannerheimgatan var tidigare en genomfartsled och de som kör längs tvärgående gator måste fortfarande väja. Detta betyder exempelvis att det är förbjudet att parkera längs huvudgatan, man får inte ens stanna. Körhastigheterna är också ganska höga.
Brandensteinsgatans korsningar är likvärdiga. Båda gatorna har ändå dålig sikt i korsningarna.
Det är Mannerheimgatan som har den största trafikbelastningen och den är trafikmässigt så farlig att cykeltrafiken koncentreras till Brandensteinsgatan. Men även den lämpar sig dåligt för lätt trafik.
Trottoarerna är alldeles för smala och det är svårt att röra sig med exempelvis barnvagn. Personer med funktionsnedsättning har också problem.
Balansering
Planeko föreslår att ett gatupar ska bildas av de här två gatorna. De enkelriktas och den lätta trafiken får egna körbanor. Båda gatorna får en fartbegränsning på 30 kilometer per timme.
Det byggs också övergångsställen.
Enligt rapporten finns det tillräckligt med parkeringsplatser i centrum. Både längs Mannerheimgatan och Brandensteinsgatan går det att anvisa kortvariga bilplatser i parkeringsfickor.
Busstationen kan få 3-4 plattformer för fjärrtrafiken och 6 för lokaltrafiken. Enligt planen flyttas parkeringen bort från stenläggningen vid kyrkan. Det går att bygga åtta bilplatser vid gatorna nära kyrkan.
Drottninggatans trafik mellan Brandensteinsgatan och Karlskronabulevarden kan bli bilfri och det byggs parkeringsplatser på det nuvarande körfältet. Samtidigt blir Drottninggatan fotgängarbetonad. Trottoarerna breddas till 3,5–4 meter och får stenläggning.
Kostnaderna för att klippa av den här gatan uppskattas till 20 000 – 100 000 euro beroende på vad man gör och hur. För att gatan ska bli en riktig gågata behövs cirka 350 000 euro.
Höj trivselfaktorn
Företagaren Juha Karvonen hör till dem som började jobba för en utveckling av Drottninggatan redan för flera år sedan. Han har sin affär i köpcentrets bottenvåning och efterlyser mera trivsel i centrum. Han sitter också i företagarföreningens styrelse.
– Alla företagare på Drottninggatan är av samma åsikt, gatan borde enkelriktas, förklarar han och påpekar att det inte nödvändigtvis kostar skjortan.
Faktum är att tekniska nämnden redan tidigare godkänt en plan för gatan, men projektet lades på is bland annat för att de rör som ligger nedgrävda är i dåligt skick och måste bytas ut.
– 150 000 euro har nu reserverats för att utveckla ett större centrumområde och alla förstår att summan är liten eftersom området sträcker sig ända ned till stranden.
Karvonen anser att också små, rätt förmånliga förbättringar skulle gagna centrum, man måste inte förverkliga hela den plan som gjordes exempelvis 2009.
– Exempelvis en cykelparkering på Drottninggatan behövs och om gatan enkelriktas ryms den bra in.
Lyssna på företagarna
Peter Mankonen, Kalle Karlsson, Jucki Nordman och Christian Pesonen är överens, centrum är bra i nuvarande form.
Mankonen uppmanar ändå staden att lyssna på företagarna. De vet vad som behövs för att det ska löna sig att verka i Lovisa.
Fyrklövern begriper inte varför man borde enkelrikta gator eller ta till andra åtgärder för trafikens skull.
– Här finns ju ingen trafik att tala om längre.
De framhåller också att stadsborna vill komma med bil ända fram till butiksdörren. Gågator är bara strunt.