Höpojkarna finslipar sitt hökunnande
Får det lov att vara hö med höga sockerhalter, högt eller lågt energivärde, och hur är det med proteinerna?
LOVISA Den besvärliga sommaren med mycket regn har varit en utmaning för alla jordbrukare. Höodlarna speciellt i mellersta och norra delarna av landet har fått en dålig skörd, och på många håll är man rädd för höbrist i vinter.
I Kuggom ser Heinäpojat, höpojkarna, ändå med tillförsikt på framtiden. Skörden blev riktigt hyfsad.
- Vi har fått ordentliga skördar, säger Christer Bomberg. Försommarskörden blev visserligen litet sen men för den andra skörden var förhållandena idealiska. Det är sällan man får tillräckligt med regn i början av tillväxten, men i sommar var det inga problem med den biten.
- Den vackra hösten gjorde sitt till för att allt skulle gå i lås, konstaterar Johan Haddas.
Företaget Heinäpojat har nu tio år på nacken. I början sålde företagarna enbart hö, i dag saluför de en bred palett av allt djurägare kan behöva, och litet till.
Men det är inom höbranschen som Bomberg, Haddas och Ville Päivinen specialiserar sig och skapar ett helt eget brand.
För många är hö bara torkat gräs, eller hösilage, gräs som behandlas med mjölksyrebakterier och förvaras i större eller mindre plastbalar, så kallade traktorägg.
För Heinäpojat är hö en produkt som kan utvecklas på otaliga sätt och som också kan marknadsföras för alla slag av specialbehov.
- Vi säljer bara kvalitetshö och för det finns det alltid efterfrågan, säger Bomberg. Vårt distributionsområde just nu går ungefär från Villmanstrand i öster till Hangö i väster, hela södra Finland kan man säga.
- Vi gör noggranna analyser av alla höpartier och har med åren lärt oss hur vi ska gå till väga för att få just de kvaliteter som vi vill ha. Det handlar både om produktionssätt och om skiftesbruk.
Rätt hö för varje djur
För den som bara ser hö som torrt gräs kan de vara skäl att lära sig att man kan välja mellan hö med högre och lägre sockerhalt, hö med höga proteinvärden och med lägre, vissa djur vill ha torrare hö och andra fuktigare.
- Till exempel travhästar behöver hö med högt energivärde medan sällskapshästar som mest står i stallet klarar sig med lågenergihö, säger Haddas.
- Alla kan hitta sina egna produkter. Vi har hö som lämpar sig speciellt bra för får, och hö för kaniner. Det finns överraskande många som i dag föder upp slaktkaniner.
Hösilaget säljs i tre olika storleks förpackningar. Det finns minibalar på 50 kilogram, midibalar på 150 kilogram och maxibalar på 700 kilogram.
En häst äter kring 10-12 kilogram hö per dag och hösilaget håller i ungefär en vecka när man väl har tagit hål på plasten.
- Vi har producerat omkring en miljon kilogram hö i år, men allt säljer vi inte, säger Bomberg. En del går till våra egna behov.
De egna djuren är bland annat mjölkkor och ridhästar.
- Men för våra hästar odlar jag också riktigt vanligt torrhö, säger Johan Haddas.Det är alltså hö som torkas på åkern efter skörden. Inte som förr på snesstörar, men liggande på åkern. Det måste vändas åtminstone en gång varje dag.. Efter ungefär fem dygn brukar det vara så torrt att man kan föra in det i ladan, men det kräver ju både uppehållsväder och sol.
- I vanliga fall skördas torrhöet till midsommar. I år fick vi vänta med skörden till början av augusti men kvaliteten är ändå helt godtagbar. Jag använder ju ändå torrhöet enbart för eget bruk.
En liten del av alla hästar har så känslig mage att de bara klarar av att äta torrhö.
Angrepp uppifrån och nedifrån
Invid Heinäpojats lager står en lastbil och lastar flaket fullt med midistora balar. De här balarna körs längre bort än till företagets butik som också den finns i Kuggom.
- Just nu säljer vi två tredjedelar av höet med frakt till den plats där det ska användas, säger Bomberg. En tredjedel kommer kunderna själv och avhämtar.
Balarna står i långa rader, på en matta som håller smågnagarna på avstånd.
- Vi har så småningom lärt oss hur vi ska skydda balarna från angrepp både underifrån och ovanifrån, från luften är det närmast kajorna som angriper balarna, säger Haddas. Nu balarna står så här, med ändorna uppåt, så har också kajorna fått ge upp. Det är nämligen mycket tjockare lager med plast i ändorna än på sidorna av balarna.
- Tidigare hade vi nät som skyddade från kajorna, huliganerna kallar vi dem. Men nu har vi inte behövt använda nät på några år.
Vi åker i väg till Heinäpojats egen butik. Mitt ute på bondvischan står hallen, men när man väl kommit in genom dörrarna påminner den mycket om vilken som helst butik med djurägare som kundgrupp. Här är betoningen lagd på hästar.
- Hästboomen har hållit i sig, konstaterar Bomberg. Trots de besvärliga ekonomiska tiderna har hästintresset inte gått ner och hästägarna blir fortfarande fler. Inte så mycket men där finns ändå en mätbar tillväxt.
Här får man köpa allt som behövs i ett stall. Och i fårhus och kaningårdar.
Ormmat
Vilken är då den mest originella kunden under de gångna tio åren?
- Det var en dam som kom in och köpte hö till de kaniner som hon födde upp, säger Bomberg. Vid litet närmare förfrågan visade det sig att hon födde upp kaninerna som mat till sin boaorm, som vid det här laget var fem meter lång.
Det är glest med ormägare bland kunderna men en växande grupp håller sig med höns för husbehov.
- Också många som bor i egnahemshus inne i städerna skaffar sig nu höns och kommer hit för att köpa tillbehör, säger Haddas.
Just då kurvar en personbil upp på gården. Föraren behöver havre till sina höns.
- Jag tog dem i våras och först var det meningen att det bara skulle vara sommarhöns, men nu har jag fem värpande och fyra som väl ska börja värpa så småningom. Ja och några till som jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till med…
En butik mitt ute på landsbygden tycker man kanske inte att kan locka så många kunder. Men Heinäpojat är nöjda med läget och med affärerna.
- Det kan kännas som en liten utfärd att komma hit, litet spännande att ta sig ut i bushen, säger Bomberg.
- Det är klart att vi kunde ha vår butik i Drottningporten. Men det skulle kosta oss mångdubbelt, vi behöver ju stor yta för alla våra produkter som tar mycket plats.
- Folk som handlar hos oss behöver ändå bil för att frakta alla sina inköp, fem kilometer mer eller mindre har ingen betydelse. Och det har visat sig att kunderna hittar hit.
Näthandel
I stället lägger Heinäpojat sin energi på att hitta nya innovationer.
- Man måste utveckla hela tiden för att klara sig också i framtiden, säger Bomberg. Man får inte stagnera. Vi håller ett öga på trenderna och speciellt på vad som händer i Skandinavien.
En nyhet för i höst blir näthandel. Den baseras på ett komplicerat system och därför har det tagit tid att utveckla konceptet.
Tanken är att kunderna ska kunna reservera hö för hela säsongen, så att de kan få just det slaget av hö som de behöver. Leveranserna sköts i så stora partier som kunden har plats för.
Transportkostnaderna är ju avgörande och därför ska datorprogrammet snabbt räkna ut totalkostnaderna för de enskilda kunderna på basen av adressen.
- Före jul hoppas vi kunna gå ut på nätet med våra produkter, säger Bomberg.