"Det skulle kännas obehagligt om bilen körde själv"
De allt fler automatiska funktionerna i nya bilar möts med försiktig misstänksamhet av bilköparna. Även bilhandlaren har en gräns för hur autonoma bilarna borde bli.
BORGÅ Vi sätter oss på de vita plaststolarna med orangea detaljer i ena hörnet av affären för att diskutera bilhandel. Skrotningspremiekampanjen ligger just nu på is eftersom de tre miljoner euro som staten reserverade redan använts slut. Bilhuschefen Jorge Mäkinen på Veljekset Laakkonen på Montörsvägen i Borgå säger att han sett en och annan premiesedel i butiken och att han hoppas på att kampanjen får en fortsättning. Det är sannolikt att projektet beviljas mera pengar via regeringens tilläggsbudget som behandlas just nu.
– Vi har några kunder i kö som avvaktar för att se om kampanjen fortsätter. Det är ju svårt att veta hur många bilar som sålts just tack vare kampanjen och hur många kunder som skulle ha köpt en bil i vilket fall som helst. Men vi får en bättre bild i slutet av året när statistiken blir klar. Jag har ändå hört om sådana fall där till exempel en familj först hade tänkt köpa en begagnad bil men som i stället köpte en ny tack vare skrotningspremien.
Lyckat koncept
Under kampanjen har staten betalat 1 000 euro när man skrotar en minst tio år gammal bil och köper en ny med låga utsläpp. Dessutom har bilimportörerna skjutit till ytterligare 500 euro så sammanlagt har bilköparna kunnat dra av 1 500 euro när de köper ny bil.
– Jag ser bara vinnare i det här konceptet. Konsumenterna kan köpa nya, säkrare och miljövänligare bilar och staten får minst 2 000–3 000 euro per bil i bilskatt plus mervärdesskatt i samband med bilköpet. Antalet bilar som ligger och skräpar på gårdarna minskar också och om kampanjen får fart på försäljningen är ju vi inom branschen så klart nöjda.
Bilar som skrotas inom ramen för kampanjen måste vara upptagna i fordonsregistret men de behöver inte vara besiktade eller trafikförsäkrade. En del metallåtervinningsföretag har hakat på kampanjen och avhämtar bilar gratis från gårdarna och ger ägarna ett bevis på att bilen är skrotad.
– På en del bilar som skrotats har man sett att de inte varit ute på vägarna på en mycket lång tid, säger Mäkinen.
Folk som är skeptiskt lagda har funderat på i vilket skede av bilköpet man ska hala fram sitt skrotningsbevis. Kan det måhända vara så att bilförsäljaren ger ett sämre erbjudande om han vet att en skrotningssedel är inblandad?
– Jag har också hört de här diskussionerna, men det är ju inte bilhandlarna som lägger ut några pengar utan staten och importören. Men visst, om man känner sig lugnare av att hålla esset i ärmen till slutskedet av förhandlingarna går det förstås bra. Men innan köpebrevet undertecknas ska skrotningsbeviset fram.
Ny teknik
De senaste åren har en hel rad med nya tekniska finesser introducerats i bilarna. Bland dem kan nämnas automatisk avstängning av motorn när man står i trafikkön, aktiva strålkastare, parkeringsassistent och automatisk inbromsning i farliga situationer. Syftet är att förbättra säkerheten eller att göra bilkörandet bekvämare men en del förare upplever det som obehagligt att bilen börjar ta en aktivare roll.
– Många kunder är försiktigt misstänksamma. Men om vi tar den automatiska inbromsningen som exempel: i dagsläget är det allt lättare att förarens tankar irrar bort från själva körandet. Han kanske sitter och knäpper på telefonen eller så fångas hans uppmärksamhet av något oväntat som sker omkring honom. Särskilt i stadstrafik kan sådana situationer lätt leda till att man kör på bilen framför. Så om det automatiska inbromsningssystemet kan hindra sådana missöden så tycker jag det är bra.
Mäkinen säger att bilbutiken ordnat kampanjer där intresserade fått pröva på de automatiska inbromsningssystemen i säkra förhållanden på affärens parkeringsplats. 2
– Försäljaren sitter i bilen med kunden och när bilen närmar sig det utlagda hindret uppmanas kunden att ta bort foten från gasen och låta bilen rulla vidare. Många tycker att det känns nästan overkligt att bilen automatiskt bromsar in. Till exempel Subaru har ett mycket bra system där bilen läser av avståndet till hindret genom triangulering med en stereokamera. Det finns också andra system som fungerar med radar. Jag tror att vi får den ultimata lösningen när de här två teknikerna kombineras.
Mäkinen kan ändå bra förstå oron bland en del kunder om att bilen börjar ta över kommandot.
– Googles självkörande bil har ju, om jag minns rätt, kört hundratusentals kilometer i Kalifornien och de enda olyckor den råkat ut för är sådana som den inte orsakat själv. Men jag tycker nog att det skulle vara väldigt spännande och till och med skrämmande att åka i en bil som kör själv. I alla fall till en början.
Shop in shop
Precis som bilarna, förändras även biltillverkarnas önskemål gentemot bilförsäljarna. Bilar kan inte ställas fram i vilken hall som helst, tillverkarna har tagit fram visuella koncept som inbegriper allt från färgmiljöer till möblemang. Till exempel de vita stolarna vi sitter på hör till Fords visuella koncept.
– Trenden kommer från USA där man redan i flera år har satsat på köpupplevelsen. Inredningen i butiken ska förmedla kvalitet och de sinnebilder bilmärket vill representera. Logiken är densamma som i till exempel Apples butiker eller en McDonald´s restaurang: De har en hög identifikationsfaktor, de ser ungefär likadana ut var i världen man än befinner sig.
Idén med en butik i butiken, shop in shop, där de olika bilmärkena har egna avdelningar med egna visuella koncept blir vanligare även i Finland. Men bilhandeln i Finland skiljer sig på ett viktigt sätt från länder med större befolkning.
– Den finländska marknaden är liten och det är ett accepterat faktum att bilbutiker måste ha många olika bilmärken för att bli lönsamma. I större länder har butikerna ofta endast ett bilmärke per butik men i Finland är det sällsynt.
Att köpa in de visuella koncepten medför både arbete och utgifter för bilbutikerna men Mäkinen ser på saken från den positiva sidan.
– När man köper in färdiga, uttänkta koncept behöver man inte själv fundera på inredningen. Här i den gamla fastigheten på Montörsvägen har vi tyvärr inte möjligheten att förverkliga koncepten fullt ut. Men vi har planer på ett nybygge i Kungsporten invid Autotalo Laakkonen och en ny byggnad ger nya möjligheter. Om allt går enligt planerna kan vi börja bygga redan nästa år.