Elev misshandlade lärare
En hotfull situation uppstod i Borgnäs på onsdagen då en elev slog en lärare i korridoren.
BORGNÄS Rektorn för skolan i fråga bekräftar att man haft en "våldsam situation".
– Eleven blev arg när läraren bad denne gå ut. Av hänsyn till eleven går jag inte in på närmare detaljer.
Situationen uppstod när högstadieeleven ombads gå utomhus på rasten.
Enligt skolans direktiv är det läraren som avgör om en polisanmälan är nödvändig i allvarliga fall som det här.
– Läraren har ännu inte gjort en polisanmälan.
Vad bäst för eleven?
Läraren i fråga är i nuläget osäker på huruvida en polisanmälan är nödvändig eller inte.
– Skolan vill gärna att jag gör en anmälan, men jag undrar om det är till nytta för eleven eller för skolans allmänna säkerhet. Det var inte personligt. Han ville inte skada mig, säger läraren.
Läraren beskriver en situation som uppstod oväntat när hen bad eleven gå utomhus. Eleven slog plötsligt till mitt i en mening.
– Knytnäven kom direkt när jag sade något i stil med "nåja, dags att gå ut då". Då försökta jag hålla om och lugna ner, men han bet och sparkade och kastade en telefon i huvudet på mig.
Situationen höll på en stund medan läraren ropade på hjälp. Till sist ringde klockan samtidigt som en äldre elev dök upp.
– Jag vet inte om våldsmakaren slutade på grund av eleven eller på grund av klockan.
Våld förekommer
Våld i skolan är inte helt ovanligt. I en barometer som Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ publicerade 2014 framkommer det att trettiosex procent av alla lärare blivit utsatta för osakligt bemötande. Tio procent uppgav att de hade upplevt våld. Av dem har sju procent varit sjuklediga på grund av våldet.
Jan-Mikael Wikström, ombudsman på Finlands Svenska Lärarförbund, säger att man nyligen gjort blanketter där lärare kan anmäla om våldssituationer.
– Situationer som det här ska alltid komma arbetsgivaren till kännedom. Det är inget man ska behöva ta emot, säger Wikström.
Lagen om grundläggande utbildning ger vissa ramar för hur läraren får bemöta hotfulla situationer. Där sägs det att man får använda de maktmedel som behövs för att avlägsna elever som uppträder hotfullt eller äventyrar säkerheten.
– Det kan vara bra att man på skolan går igenom vad som hänt och tänka igenom vilka rutiner man har. Hur kan man få hjälp när sådant här uppstår?
För många elever
Läraren på Borgnässkolan har aldrig mött på våld innan de här. Reaktionen på gatan hade varit att springa i väg, men i skolan är läget annat.
– Instinkten säger att man ska stanna där och lugna ner eleven, trots att det inte fungerade den här gången. Det är konstigt.
Eleven var inte heller bekant från tidigare. Läraren tror att många problem har att göra med att skolorna blir allt större.
– Nu finns här två klasser där jag inte känner en enda elev. Och elever med specialbehov integreras kanske lite för lätt i normala klasser. Det finns allt mindre resurser för specialbehov.