Borgåbo samlar massorna i Helsingfors
Transportfackets ordförande Marko Piirainen vill förhandla, men från rent bord.
BORGÅ Klockan 6 på fredagsmorgonen sätter sig Borgåbon Marko Piirainen i sin bil och åker i väg från enfamiljshuset i Pepot mot sin arbetsplats vid Hagnäskajen i Helsingfors. Dagen börjar tidigt med möten. Två och en halv timme senare, klockan halv nio, avgår åtminstone sju bussar med medlemmar från olika fackförbund från busstationen i Borgå.
– Vi håller transportfacket AKT:s styrelsemöte tidigt på förmiddagen, säger Piirainen. Därefter går hela styrelsen i samlad tropp till Järnvägstorget för att vara med om demonstrationen mot regeringen.
Piirainen har profilerat sig som en av de fackbossar som mycket aktivt har engagerat sig i fredagens manifestation på Järnvägstorget i Helsingfors.
– Vi räknar med långt fler än tio bussar från olika håll i landet med enbart medlemmar från transportfacket, säger Piirainen. Sedan sitter det ju AKT-medlemmar i många andra bussar också. Från Borgå deltar till exempel FFC med fem bussar.
– Det kommer deltagare från sydöstra Finland, från Mellersta Finland, från Birkaland och från Egentliga Finland, med buss och med tåg. SJ har satt in många tilläggsturer för att få plats för alla som är på väg. Dessutom ordnas det liknande manifestationer åtminstone i Rovaniemi, Uleåborg, Lahtis och Jakobstad.
Tusentals transportarbetare och över 100 000 deltagare totalt har man räknat med att deltar i manifestationen på fredag.
Piirainen är nöjd över att många fackanslutna har engagerat sig.
Sipilä gav inget nytt
Statsministerns tal till folket på onsdagskvällen väckte däremot inte några större reaktioner hos honom.
– I praktiken kom han ju inte med något nytt, säger Piirainen. Fortfarande är det löntagarna som ska offra fem procent av sina inkomster medan arbetsgivarna inte behöver ge avkall på någonting alls.
– Facken har ju också sina önskemål som Juha Sipilä inte ens ville se åt under förhandlingarna om samhällsfördraget. Det handlar bland annat om att man inte mer accepterar så kallade nollavtal utan garanterar minst 20 arbetstimmar per vecka åt deltidsanställda, att personalen får en representant i företagens styrelse och därtill en satsning på bättre ledarskap.
– Med bättre ledarskap får man säkert ner sjukdagarna så mycket att man redan där kan spara riktigt betydande summor.
Piirainen går gärna in i nya förhandlingar.
– Men då ska regeringen först avsäga sig de tvångslagar som man nu planerar. AKT och FFC förhandlar gärna, men från rent bord. Och då ska det handla om riktiga förhandlingar där båda parterna kompromissar och inte om diktat från regeringens sida.
Fredagen blir intensiv för transportfackets ordförande.
Familjen är van vid en pappa som flyger och far, det blir många dagar på resande fot under arbetsåret. Piirainen blev Borgåbo för elva år sedan när han och hans fru flyttade till Pepot. De två sönerna går på ettan och tvåan i Peipon koulu och frun jobbar som busschaufför vid Borgå Trafik.