Många Sibbobussar kör tomma
Över 70 procent av turerna på busslinje 995 mellan Söderkulla och Kalkstrand körs med två eller färre passagerare. Passagerarbristen på de interna bussarna är något man på Sibbo kommun och Helsingforsregionens trafik är väl medvetna om. Men det finns inte så mycket man kan göra.
SIBBO Eeli Salmela stiger av buss 991 på busstationen i Nickby strax efter klockan kvart över fem på tisdagseftermiddagen. Under den sista biten kan man säga att han haft en egen chaufför, för han är bussens enda passagerare.
– Ofta brukar det vara åtminstone någon annan som åker ända till busstationen. Men man kan inte säga att det någonsin skulle vara trångt på bussen den här tiden, konstaterar han.
Att många av de interna bussarna i Sibbo ofta kör tomma eller nästan tomma är något han lagt märke till. Han tycker det är synd.
– Åtminstone för mig funkar kollektivtrafiken helt bra och den är inte särskilt dyr. Tråkigt att folk inte använder sig mer av kollektivtrafik, men det är klart att en personbil ger större valmöjligheter vad gäller rutter och tidtabeller. Att använda kollektivtrafik är en attitydfråga.
Sedan början av år 2012 är Sibbo medlem av samkommunen Helsingforsregionens trafik, HRT, och i år betalar kommunen 2,46 miljoner euro i kommunandelar för kollektivtrafiken. Och den här summan förväntas stiga. Men Eeli Salmela tycker inte att kollektivtrafiken är ett bra sparobjekt, inte ens i ekonomiskt svåra tider.
– Man borde hellre försöka få fler passagerare till bussarna. Men hur det ska gå till är förstås den stora frågan.
Exempelvecka i maj
Busslinjer som kör mellan större tätorter brukar ofta vara ekonomiskt bärkraftiga. Men hurdana passagerarmängder har de lokala busslinjerna i Sibbo? För att få en bild av det här har tidningen Östnyland analyserat statistik från HRT. För att materialet skulle bli så representativt som möjligt men ändå hanterligt valde vi att granska statistiken för den första veckan i maj (4–10.5) i år. Under den perioden är det ännu få som åkt på semester och inga skolelever har sommarlov. Busslinjerna som granskades är helt interna, alltså bussar som inte gör avstickare till någon av grannkommunerna.
Eftersom ÖN:s analys omfattar en begränsad period ska resultaten endast ses som riktgivande. För många linjer är siffrorna ändå dystra. Till exempel hade bussarna på linje 995 mellan Söderkulla och Kalkstrand i medeltal endast 2,3 passagerare. "Skolexpressen" 991 som på vardagsmorgnar och eftermiddagar kör elever mellan Eriksnäs, Söderkulla och Nickby samt 991B som kör mellan Söderkulla och Nickby under veckosluten gjorde sammanlagt 203 turer, men hälften av dem kördes med två eller färre passagerare. Men visst finns det också ljusglimtar: Linje 992 och 992B som kör rutten Eriksnäs–Söderkulla–Hindsby–Nickby respektive Söderkulla–Hindsby–Nickby hade i medeltal 20,8 passagerare och inte en enda tur kördes med färre än två passagerare.
Grundservice får kosta
Statistik är ändå bara statistik och utan en analys leder siffrorna lätt till felaktiga slutsatser. Här kommer HRT:s kollektivtrafikplanerare Petri Nissinen in i bilden. Som en allmän kommentar påminner han om att Sibbo är en glesbygd hur man än vänder på saken och att det till stora delar är skolelever och arbetsresenärer som använder kollektivtrafiken.
Det här leder till att många bussar har gott om resenärer i ena riktningen, men kör nästan tomma i den andra. Till exempel på morgonen åker eleverna i riktning mot skolan men få åker med bussen åt andra hållet. På eftermiddagen gäller det omvända. Linje 991 är ett bra exempel på set här.
991:an åskådliggör även en annan utmaning för trafikplaneraren: När eleverna i årskurserna 7–9 i Kungsvägens skola börjar sin skoldag klockan 9.30 måste de ta bussen som är framme i Nickby redan 8.45 för att hinna i tid till lektionen. Skulle det då inte vara möjligt för bussen att tillfälligt köra enligt en annan tidtabell eller att dra in en av de nästan tomma turerna på kvällen och i stället sätta in den på morgonen? Så enkelt är det dessvärre inte. Linje 991 körs av ett enda fordon per dag och kommunen har valt att bussen ska vara framme i Nickby klockan 8.45 för att eleverna i de lägre klasserna lämpligt ska hinna till lektionen som börjar klockan 9.00. Det finns inga möjligheter för bussen att hinna med en extra tur.
– Med tanke på Sibbos och HRT:s ekonomi är det inte heller realistiskt att hoppas på en extra buss för att kunna köra tätare turer, säger Nissinen.
Redan nu kan man tycka att 991:an vissa tider på dygnet kör alltför ofta med tanke på passagerarmängderna. På kvällarna är det inte särkilt många som åker med den. Ekonomiskt lönsamt är det inte att köra tomma eller nästan tomma bussar men det går ändå att motivera de här turerna.
– Bussarna kan vara mycket viktiga för de passagerare som åker med dem, trots att de är få. Det handlar om en grundservice som kommunen vill erbjuda. Så i samarbete med kommunen har vi bestämt att till exempel linje 991 kör även mitt på dagen samt under kvällar och veckoslut, eftersom den åker mellan kommunens två tätorter. En annan sak är att om en busslinje har två passagerartoppar då den verkligen behövs, till exempel på morgonen och eftermiddagen, så kan man med lägre kostnader köra även sådana turer som har färre passagerare.
En fråga till som anknyter till passagerartopparna är valet av fordonstyp. Är det verkligen nödvändigt att köra med fullstora bussar till exempel under lugna kvällsturer när en minibuss gott och väl skulle räcka till? Tyvärr måste man det.
– Bussplaneringen, alltså antalet bussar och bussarnas storlek måste vanligtvis göras enligt passagerarantalet när det är som störst.
Här kan 991:an igen fungera som exempel: Trots att ungefär hälften av linjens turer under ÖN:s exempelvecka hade färre än tre passagerare var passagerarantalet som mest uppe i 57. Under sådana turer skulle en minibuss inte räcka till.
Bland annat när det gäller linje 995 mellan Söderkulla–Kalkstrand, som under ÖN:s exempelvecka var det verkliga sorgebarnet bland Sibbolinjerna, säger Nissinen att HRT fått respons från allmänheten om att fler ortsbor skulle använda linjen om bytesförbindelserna var bättre.
– Men ofta är det så att tidtabellerna för skolförbindelserna måste slås fast först, och sen i mån av möjlighet försöker man ordna med annat. Tyvärr är det ofta antingen eller – man har inte råd med skilda bussturer för skolelever och arbetsresenärerna.
Nissinen säger att bussnätet utvärderas hela tiden och vid behov kan man överföra resurser dit de bättre behövs. Till exempel från och med den 10 augusti fick man nya turer via Nickby till Helsingfors, Borgå och Borgnäs under lördag och söndag genom att minska antalet interna turer under veckoslutet. De interna turerna hade få passagerare och Nissinen har inte hört några klagomål.
– De nya direkta turerna har däremot hittat sina passagerare. Trots att de nya turerna körts bara en kort tid verkar förändringen ha varit en lyckad omfördelning av resurserna. På det här sättet kunde veckoslutstrafiken till Borgnäs och mellan Nickby och Borgå räddas.
Han vill påminna om att de låga passagerarsiffrorna på de interna busslinjerna inte innebär att Sibboborna skulle sky kollektivtrafiken överlag. Till exempel linjerna som går till Kervo, Helsingfors och Borgnäs är ofta välfyllda med passagerare som valt att lämna personbilen hemma när de pendlar till jobbet. Det här påverkar ändå inte resultatet av ÖN:s jämförelse av de interna linjerna.
Långt från hållplatsen
Längs med Stora Byvägen i Nickby går Matti Annala. Han hör till de Sibbobor som dagligen åker buss till Helsingfors, men de interna linjerna har han sällan bruk för.
– Jag tror att ett av problemen är att invånarna i Nickby, Söderkulla och Tallmo rätt sällan har någon orsak att resa mellan byarna. Och när man har det är frestelsen stor att ta bilen. Eftersom Sibbo är ganska vidsträckt måste man ofta gå långa vägar från närmaste busshållplats för att komma dit man ska.
Han är tudelad när han får frågan om man borde dra in interna bussturer som har få passagerare.
– Å ena sidan är de varken ekonomiskt lönsamt eller bra för miljön att köra tomma bussar. Å andra sidan skulle det antagligen leda till att ännu färre åkte buss om man drar in turer.