Även framtiden byggs i Borgå
Investeringar i Sköldvik värda 500 miljoner euro under de närmaste åren är ett tecken på att inte bara Nestes historia utan även framtid kommer att finnas i Borgå. I sitt tal under företagets 50-årsfest på Konstfabriken sade vd Matti Lievonen att konkurrenskraft är något man måste skapa själv.
BORGÅ – Här anländer tryckkärlet för vätgasanläggningen år 1965. Det finns fortfarande kvar i Sköldvik efter femtio år.
Nestes chef för oljeprodukter, Matti Lehmus, går runt i foajén i Konstfabriken och tittar på fotoutställningen som byggts upp 50-årsjubileet till ära. Här finns förutom bilder som beskriver byggnadsskedet och den dagliga verksamheten på området även fotografier av viktiga händelser under åren. Mest dramatisk är utan tvivel en bild av den brinnande isohexancisternen på skärtorsdagen år 1989. Ungefär 500 brandmän deltog i släckningsarbetet.
Nestes strategi inom den mer traditionella oljeraffinaderiverksamheten kan symboliseras av ett fotografi där en konstruktion som ser ut som ett jättelikt rör transporteras med ett likaså massivt fordon.
– Bilden är från 2005 och här levereras raktorn till den nya diesellinjen. Det var en investering på 750 miljoner euro. Inom de fossila produkterna strävar Neste inte efter att höja volymerna utan förädlingsgraden. Med den nya diesellinjen kan vi göra just det här: tung brännolja, vars efterfrågan överlag minskar, förädlas till diesel vars efterfrågan ökar, säger Lehmus.
Karriär på Neste
Bland gästerna i foajén syns bland andra Nestes styrelseordförande Jorma Eloranta, föreningen Kemiindustrins vd Timo Leppä och Helena Vänskä som är vd för Olje- och biobränslebranschen. Förutom de ännu yrkesverksamma fanns även många tidigare anställda på gästlistan. Bland dem Jouko Huumonen och Matti Niemi som bägge varit raffinaderichefer i Sköldvik.
– Neste var min första och enda arbetsplats. Jag gjorde mitt diplomarbete på Neste och när det var klart sade Uolevi Raade att jag kunde få jobb i Sköldvik i Borgå. Jag började som driftsingenjör och hade sedan olika uppgifter. Så gick det till att få jobb på 60-talet, säger Niemi.
– Jag kom med ett år senare och började också som driftsingenjör. Raffinaderichef var jag mellan åren 1989–1997, jag fick just höra att det är jag som haft den uppgiften längst hittills.
Niemi säger på tal om sysselsättningen att situationen då han själv blev anställd var omvänd jämfört med nuläget.
– Verksamheten i Sköldvik expanderade ju kraftigt och ännu på 1970-talet var det svårt att hitta tillräckligt med arbetstagare. Folk runtom i landet flyttade till Borgå för att jobba på Neste.
Förnybar framtid
När Neste grundades var tanken att trygga det nationella behovet av oljeprodukter men under 2000-talet har företaget satsat stort på förnybara bränslen och är i dag världens största tillverkare av förnybar diesel. Produktionen av Nestes biodiesel NEXBTL startade i Sköldvik år 2007 och senare även i Rotterdam och Singapore.
Företagets förmåga till innovationer och produktutveckling var något som statsminister Juha Sipilä (C) tog fasta på när han kom för att inviga utställningen i Konstfabriken.
– Neste har lyckats svara på konkurrensen inom raffinaderibranschen och byggt upp de förnybara bränslena från noll till en 2,5 miljarder euros business endast några år. Det är en gärning som får mig att överväga att lämna min gengasbil och börja köra med biodiesel istället, skämtade han.
Statsministern upprepade också att bioekonomin överlag är en stor möjlighet för Finland och att han hoppas på att landet kan gå i bräschen för utvecklingen.
Nestes vd Matti Lievonen sade att han känner sig ödmjuk när han tänker på hur Neste byggts upp till ett stort internationellt företag. Han säger att företagets satsning på forskning under åren gett Neste styrka att klara även svårare tider.
– Det talas mycket om konkurrenskraft men den är något man måste skapa själv. Neste har till exempel planer på att göra investeringar för 500 miljoner euro i Borgå de närmaste åren. Jag anser att Neste är ett företag som vi i Finland kan vara stolta över.