Silver och brons för Jarmo Grönman
Det blev en silver- och en bronsmedalj, inte guld som var målet. Trots det är Borgåföraren Jarmo Grönman nöjd med säsongen.
BORGÅ Ingen fullträff, men näst intill. När dragracingsäsongen är avgjord får Borgåföraren Jarmo Grönman FM-brons i klassen Stock/Superstock.
Grönman tog dessutom silver i den europeiska serien, European Drag Racing Series.
– Jag kör alltid för att vinna, och det är naturligtvis en viss besvikelse att inte göra det, men jag är ändå nöjd med säsongen. Av sex deltävlingar i FM-serien stördes tre av regn, och en deltävling stod jag över. Dessutom är det här en gren där skillnaderna mäts i tusendels sekunder, säger Jarmo Grönman.
I dragracing ska föraren avverka en rak sträcka, oftast 1/4 engelsk mil (402 meter), så snabbt som möjligt med start från stillastående. Man tävlar i olika klasser beroende på bilens effekt och teknik. Redan en droppe regn gör banan för hal att köra på.
– Dragracingbilarna blir livsfarliga om det är vått på banan, då går det inte att hantera dem. Säkerheten är viktig och är också orsaken till att jag valde att inte köra i den deltävling som ordnas i Kalajoki. Den körs på ett flygfält och av princip kör jag bara på säkra banor.
Om det regnar avbryts tävlingarna tills banan är torr igen. När man tvingas avbryta en deltävling fördelas poäng enligt ett fastslaget system beroende på hur mycket man hunnit köra innan tävlingen avbryts.
Klasserna Stock och Superstock körs som en klass i Finland. I tidskörningen kör man så fort som möjligt och i elimineringsskedet väljer föraren en indextid som man inte får underskrida.
Snabb bil
Dragracingbanorna i Finland och Sverige är välbekanta för Jarmo Grönman fastän det här endast var andra säsongen i Finland för hans svarta C/S Chevrolet Camaro LS1. Han är dubbel finsk mästare, åren 1992 och 1993. I fjol var han tillbaka på banorna efter en paus på 18 år.
– Min vän Arto Sulopuisto tävlade och jag var tillsammans med honom på en tävling i Tierp i Sverige hösten 2013. Då började det kännas som om jag vill dra på mig hjälmen igen. Gnistan har alltid funnits, och nu är också barnen så stora att de kan vara med både i garaget och på tävlingar. Det här är lite av pojkarnas grej i vår familj.
Bilen köpte Grönman i USA hösten 2013. Den skulle komma till Finland i god tid innan julen, men av olika orsaker kom den ett och ett halvt dygn innan den första tävlingen. Då var det bråttom med att få alla justeringar gjorda.
– Jag har varit snabbast i alla tidskörningar, utom den allra första tävlingen då bilen precis kommit, det säger något om hur snabb den är.
Rekordet hittills satte Grönman och hans Camaro på banan i Tierp för ett par veckor sedan. Tiden för en kvarts engelsk mil blev 10,09 sekunder och hastigheten 212 kilometer i timmen. Tiden är världsrekord.
Dragracing kommer från USA och det är också där sporten är mest populär. Det nyaste just nu är fabrikstillverkade bilar för Stock/Superstock dragracing, bilar som byggs färdigt i fabriken. I Grönmans Camaro finns 570 hästkrafter, i de fabriksbyggda över tusen. De går en kvartsmile nästan två sekunder snabbare än de äldre bilarna.
– De fabriksbyggda bilarna kommer nog hit i något skede, tror Grönman. I Sverige finns redan en Factory Stock-bil.
Måste reagera
När bilen har hundratals hästkrafter och skillnaderna mellan vinnare och förlorare i bästa fall är en tusendels sekund krävs att föraren vet vad han gör – och reagerar rätt. Är man för snabb i starten riskerar man tjuvstart och diskvalificering, är man för långsam har man förlorat racet redan innan man fått fart på bilen.
– Vi hade länge problem med att Camaron var för snabb i starten, den reagerade för bra och det fanns risk för tjuvstart. Sen kom vi på hur vi skulle göra för att få den några hundradels sekunder långsammare, och nu är den perfekt, säger Grönman.
Nu när säsongen är över väntar en grundlig genomgång av bilen. Motorn kommer att skickas till USA för genomgång.
– Det är en mycket bra och mycket snabbt motor, och jag vill att samma man som har byggt den ska serva den. Samtidigt får vi ta del av den nya kunskap på området som finns, säger Grönman.
Socialt
Dragracingtävlingarna tar en del av helgerna under säsongen, men det är det värt.
– Tävlingsveckosluten är också en social höjdpunkt. Stock/Superstock-gruppen är som en enda stor familj i Finland och Sverige. Det bästa med sporten är att alla är så goda vänner. På banan är det blodigt allvar och kamp om segern, efteråt lånar vi delar av och åt varandra och umgås. Det är mycket bra stämning.
I Grönmans team ingår flera av mekanikerna som var med redan för tjugo år sedan. Hannu Jokinen, Rainer Silander och Jere Lilja ser till så bilen är i perfekt skick för start och att långtradaren är packad med allt som kan behövas under en tävling. Grönmans största rival från förr, Pasi Mikkonen, har blivit något av en mentor och bidrar med sitt kunnande.
Men mest är tävlingskörande personligt.
– När jag sitter fastpänd i säkerhetsbältena med hjälmen på huvudet och väntar på att startljusen ska släckas, då lever jag.