Point College tog ett digitalt kliv
Med en investering på 300 000 euro har Point College tagit ett stort digitalt kliv framåt. Investeringen ska synas i inlärningen.
BORGÅ De konkreta ledtrådarna om Point Colleges satsning på det digitala är kanske inte så märkvärdiga: trådlöst nät och några nya stickkontakter i väggen.
De verkliga förändringarna ska ske inom undervisningen där målet är en pedagogik som är mera digital och mindre lärarcentrerad.
Rektor Sari Gustafsson säger att investeringen på 300 000 euro är möjlig tack vare skolans goda ekonomi. Att man dessutom inte är en kommunal skola hjälpte.
– Vi kan fatta snabba beslut. Det är ett in house-projekt.
Syns i läroplanen
Från och med nu har första årets studerande egna datorer, och meningen är att kommande årskullar också ska ha det. Varje student får gratis tillgång till Office-paketet, medan de som inte har råd med en maskin får ekonomiskt stöd.
De verkliga förändringarna ska syns i den förnyade läroplanen.
Mycket ska skötas via en e-inlärningsmiljö där man inte bara tar till sig information, utan där de studerande också lämnar in material. Dessutom har alla tillgång till molnlagring för att spara halvfärdiga uppgifter, vilket betyder att man inte behöver bära omkring på minnepinnar.
I praktiken kan både studenter och lärare nu jobba på distans när det finns behov för det.
– Vårt jobb är att förbereda studerandena på ett arbetsliv i förändring. Därför försöker vi använda oss av samma metoder här. Vi har redan försök där eleven har kontakt med läraren på distans.
På samma sätt kan man jobba i grupp med pekplattor, i en virtuell miljö där man har kontakt med läraren via olika videoprogram.
Hitta information
Det hela ska utmynna i en miljö där studerandena själva ska lära sig hitta information och kunna ta den till sig.
– Lärarens roll blir möjliggörare, eller facilitator. Meningen är att minska lärarens roll. Studenterna hittar de vägar de bäst lär sig.
Meningen är samtidigt att bryta fokuset från den individuella prestationen och i stället satsa på samarbete.
– Till exempel kan elever på social- och hälsovårdssidan jobba i par med en åldring. Efteråt utvärderas deras jobb via ett onlinesystem.
Ett dilemma som man redan tänkt på, och som man överkommer med vidareutbildning för personalen, är att eleverna ofta är mera kunniga i den digitala världen. Meningen är då att ge något som de inte har.
– Vissa program har specialegenskaper som man måste lära ut. Det gäller allt från Indesign till Word och Excel. Man måste också ha tålamod att lära sig. Men mest av allt bidrar vi med omgivningen och möjligheterna.
Kul med dator
Markus Kutvonen, som studerar social- och hälsovård, trivs i den digitala miljön. Inlärningen är trevligare än framför en bok.
– Man kan själv söka information om ett visst ämne. Det finns miljoner sidor, och det är upp till en själv att hitta bra information.
Han har ändå märkt hur lärarna ibland har sämre, eller åtminstone annorlunda kunskaper.
– Vi unga gör ofta saker annorlunda. Det gäller till exempel kortkommandon som gör jobbet snabbare. Lärare har en tendens att inte använda dem.
Sari Gustafsson hakar genast på tanken och uppmuntrar den.
– Det är precis det där som är meningen. En sorts tvåvägskommunikation där de unga inte bara lär sig. Men vi fokuserar mycket på källkritik och var man hittar bra information och hur man egentligen söker.
Evenemang med Microsoft
Bland de mera avancerade evenemangen finns dessutom Slush Hacks Bootcamp som nu arrangeras på Point College i Borgå i oktober.
Här är det fråga om ett programmeringsevenemang där Microsoft är inblandat.
It-lärare Juha Sonck är uppspelt över möjligheten, särskilt eftersom de egna datanomstuderandena lär sig programmering från hösten. Man vill uppmuntra till egenföretagande.
– Det är en stor händelse och nu fick vi den till Borgå. Idén är att visa hur man når framgång, och jag hoppas evenemanget inspirerar våra elever till att försöka.